دستاویز تئاتر برای رونق فروش در 97

ورود طیفی جدید از سرمایه‌گذاران در تئاتر و گسترش رقابت میان گروه‌های تئاتری، سبب شد تا حضور سلبریتی‌ها و بازیگران مطرح سینما و تلویزیون در اجراها به‌عنوان ابزار تضمین فروش و سود بیشتر در کانون توجه قرار بگیرد. برهمین اساس در سال گذشته حضور سلبریتی‌ها در صحنه سالن‌های تئاتر افزایش قابل توجهی داشت و از ابتدای امسال نیز برخی از مطرح‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون از سالن‌های تئاتر سردرآورده‌اند. سال گذشته برخی از تئاترها از جمله تئاتر موزیکال الیور توئیست توانست رکورد قابل توجهی در فروش به‌جا بگذارد.

این نمایش که طبق برخی تخمین‌ها تا ۱۰ میلیارد تومان هم فروش داشته است با حضور بازیگران شناخته شده‌ای همچون مهناز افشار، نوید محمدزاده، آتیلا پسیانی و... حدود چهار ماه روی صحنه بود و بسیاری از روزها در دو نوبت اجرا رفت. این تئاتر طبق شنیده‌ها نزدیک به دو میلیارد تومان هزینه تولید داشته است. با این همه چیزی که اهمیت بسیاری دارد و متاسفانه در بازارهای هنری ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، ‌شفافیت بازارها است. با وجودی که دیجیتالی و مکانیزه شدن فرآیندهای خرید و فروش بلیت‌ها و... بسیاری از بازارهای جهانی حوزه فرهنگ و هنر را با شفافیت بیشتر در مسائل مالی روبه‌رو کرده، در ایران همچنان آمارها از فروش و هزینه‌های یک اثر هنری مبتنی بر تخمین و حدس و گمان است. آیا روزی در بازار هنر ایران نیز این تابو شکسته خواهد شد؟

گلاب آدینه

گلاب آدینه و «شیرهای خان باباسلطنه» این روزها اجرای سه‌باره را از سر می‌گذرانند و همچنان با استقبال مواجه‌اند. نمایشنامه «شیرهای خان‌باباسلطنه» در سال ۱۳۹۱ توسط افشین هاشمی نوشته شد و انتشارات مروارید آن را چاپ کرد. این نمایش نخستین‌بار از ۲۷ مرداد تا ۳۰ شهریور ۹۶ روی صحنه رفت. گلاب آدینه در این نمایش نقش سیاه را بازی می‌کند. «شیرهای‌خان‌باباسلطنه» به نویسندگی و کارگردانی افشین هاشمی تا ۳۰ فروردین هر روز ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

مهدی پاکدل، بهناز جعفری

«رومولیت» نوشته مصطفا کوشکی به کارگردانی او و هستی حسینی با بازی چهره‌هایی چون مهدی پاکدل و بهناز جعفری از روز یکشنبه ۱۹ فروردین روی صحنه رفته است. این نمایش پر کاراکتر که دیگر بازیگرانش عبارتند است از شهروز دل افکار، امیر شمس، صبا ایزدپناه، مونا شریفی، سجاد باقری، الناز شهبازی، علی آرتین، علی عبدی، فاطمه احمدی، امیر باباشهابی، دانیال شاهسون و سعید بابایی تا ۱۹ اردیبهشت هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه خصوصی تئاتر مستقل تهران روی صحنه خواهد بود.

نوید محمدزاده

«دیابولیک رومئو و ژولیت» با دراماتورژی محمد چرم شیر و براساس نمایشنامه «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر به کارگردانی آتیلا پسیانی نخستین بار از ۳۰ آذر تا ۳۰ دی ۹۵ در سالن استادسمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت و این بار از ۱۵ فروردین تا هفتم اردیبهشت ۹۷ در همان سالن اجرا می‌شود. جدا از بهرام افشاری که  باوجود سابقه تئاتری اش، این روزها با نقش بهتاش فریبا در سری پنجم سریال «پایتخت» در میان مردم عادی شناخته شده است، چهره «دیابولیک رومئو و ژولیت» که می‌تواند تماشاگر را به سالن بکشاند نوید محمدزاده است. دیگر بازیگران این اثر عبارتند از ستاره پسیانى، خسرو پسیانى، اصغر پیران، نوید جهانزاده، روح الله حق گوى لسان، ناز شادمان، مهدى صدر، دایانا فتحى، فاطمه نقوى و داوود ونداده.

پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر

علی سرابی نخستین‌بار «آن سوی آینه» را از چهارم دی تا پانزدهم بهمن ۱۳۹۶ در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برد. این نمایشنامه که داستان دو زوج را، اولی با بازی علی سرابی و ریما رامین فر در نقش دَنیِل و ایزابل و دومی با بازی پژمان جمشیدی و مارال بنی آدم در نقش پاتریک و اِما، روایت می‌کند نوشته فلوریان زلر، نمایشنامه نویس فرانسوی است با ترجمه تینوش نظم جو. این نمایش تا جمعه ۲۸ اردیبهشت هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود.

بهاره رهنما

بهاره رهنما تاکنون بارها مونولوگ «چشم‌هایی که مال توست» را به قلم خودش، روی صحنه برده است که از جمله این اجراها می‌توان به اجرای سال ۹۱ در فرهنگسرای نیاوران به کارگردانی نسیم ادبی و اجرای خرداد و تیر سال ۹۲ در تماشاخانه باروک و مرداد و شهریور ۹۲ در سالن کهن دیار باز هم به کارگردانی نسیم ادبی اشاره کرد. رهنما از ۱۷ فروردین «چشم‌هایی که مال توست» را به پردیس تئاتر شهرزاد برده است و تا ۲۵ خرداد ۹۷ هر هفته شنبه‌ها در سالن شماره سه این پردیس خصوصی روی صحنه می‌رود. این نمایش ماجرای زنی است که پس از به دنیا آوردن فرزندش، شوهرش او را ترک کرده و تماشاگر شاهد واگویه‌های این زن است.

امید زندگانی و سوسن پرور

«اسپرسو سینگل شات لطفا» عنوان اثر نمایشی به نویسندگی و کارگردانی بابک توسلی است که از ۱۵ فروردین ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته است. امید زندگانی، سوسن پرور، ابراهیم شفیعی، تبسم هاشمی حائری، مریم رحیمی، شهرام نجاتی، آتوسا راستی و الناز تاریخی نقش‌آفرینان این اثر نمایشی هستند.

شبنم قلی‌خانی

«دپوتات» به دراماتورژی محمد نادری و کارگردانی اتابک نادری که سال گذشته با بازیگران دیگری به روی صحنه آمده بود، این‌بار ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. بازیگران این اثر نمایشی شبنم قلی خانی، غزاله جزایری، یاشار نادری، اتابک نادری، قاسم روشنایی، وحید نفر، هادی عطایی و پندار اکبری هستند.

عموهای فیتیله‌ای و حسین محب اهری

نمایش «غول بزرگ مهربان» اثر دیوید وود و به کارگردانی مریم کاظمی این روزها از ساعت ۱۹ در سالن آسمان فرهنگستان هنر اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش حسین محب‌اهری، مریم کاظمی، حمید گلی، علی فروتن، هومن رهنمون، جواد اعرابی، میترا کریم‌خانی، پریسا فلاح‌زاده، نازنین صفا، حسام کلانتری، عرفان میدانلو، سعید قره‌داغلی، مهراد زمانی، هایده حسین‌زاده و فاطمه خدابنده‌لو هستند.

بنگاهی برای چهره‌ها

نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و به کارگردانی هادی مرزبان که سال گذشته اجراهای موفقی در تماشاخانه سنگلج و پردیس تئاتر شهرزاد داشته است، در سال جاری از ۱۹ فروردین‌ماه ساعت ۱۹:۱۵ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. مجید مظفری، رسول نجفیان، فرزانه کابلی، محمود بصیری، داوود فتحعلی‌بیگی، علی فتحعلی، مجید غفاری، امین زندگانی، میرطاهر مظلومی و سروش طاهری چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.