پولسازترین کارگردان تاریخ سینما

هفته گذشته با فروش فوق‌العاده فیلم «شماره یک آماده» (Ready Player One) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ مجموع فروش فیلم‌های کارنامه کاری این کارگردان از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد. البته رقم ۱۰ میلیاردی با احتساب تورم سالانه به دست آمده است. به این معنی که در واقع ۱۰ میلیارد دلار با احتساب قیمت بلیت سینماهای آمریکا در سال جاری لحاظ شده است. ناگفته نماند که تعداد فیلم‌های اسپیلبرگ که او را به رکورد ۱۰ میلیارد دلاری رسانده ۳۳ فیلم است. این در حالی است که دیگر کارگردان‌های جدول پولسازها کمتر از این تعداد فیلم ساخته‌اند. «شماره یک آماده» تازه‌ترین اثر سینمایی استیون اسپیلبرگ هم‌اکنون در سراسر جهان روی پرده سینما است. این فیلم در آمریکای شمالی به فروش ۱۱۴ میلیون دلاری دست یافته است و از این نظر در رده آثاری چون «پارک ژوراسیک»، «ای تی» و «آرواره‌ها» قرار می‌گیرد. رکورد ۱۰ میلیاردی اسپیلبرگ با فروش هفته اخیر تازه‌ترین فیلمش رقم خورده است. از دیگر فیلم‌های پرفروش کارنامه کاری اسپیلبرگ می‌توان از «ایندیانا جونز و پادشاهی جمجمه بلورین»، «مهاجمان صندوق گمشده»، «فهرست شیندلر»‌ و «نجات سرباز رایان» نام برد.

رقبای دور اسپیلبرگ

رتبه دوم کارگردانان پولساز در اختیار پیتر جکسون کارگردان فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» است که مجموع فروش فیلم‌هایش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. اختلاف رتبه‌های اول و دوم این جدول به خوبی نشان‌دهنده جایگاه دست‌نیافتنی اسپیلبرگ است. البته جکسون تنها با ۱۵ فیلم به این رکورد دست پیدا کرده است. او نشان داده که توانایی جذب مخاطب بالایی دارد. غیر از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها او سه‌گانه هابیت را که دنباله ارباب حلقه‌ها محسوب می‌شد ساخت که در گیشه موفق بود. جکسون در سال ۲۰۰۵ کینگ‌کنگ را بازسازی کرد که یک موفقیت نسبی بود و البته اقتباسش از رمان پرفروش استخوان‌های دوست‌داشتنی تبدیل به یک شکست تجاری شد. با این حال در فهرست پولسازترین کارگردانان تاریخ سینما پس از اسپیلبرگ و جکسون به نام مایکل بی می‌رسیم که فیلم‌هایش در مجموع فروش ۶ میلیارد و ۴۱۰ میلیون دلاری را تجربه کرده‌اند. مایکل بی هم با ۱۳ فیلم توانسته شانه به شانه جکسون در جدول پولسازها بالا بیاید. اگرچه فیلم‌های این کارگردان مورد پسند مخاطبان جشنواره‌ها و مخاطبان سینمای هنری نیست با این حال توانسته در گیشه موفقیت‌های پرشماری کسب کند.

رکوردهای آقای پولساز

اسپیلبرگ ابتدا فیلم‌های حادثه‌ای می‌ساخت. نخستین فیلم بلند وی دوئل نام داشت که یک فیلم جاده‌ای است. این کارگردان تا امروز شش بار نامزد جایزه اسکار برای بهترین کارگردانی شده و دو بار برای فیلم‌های فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان برنده آن شده است. همچنین هشت فیلم او نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شده‌اند درحالی که تنها فیلم فهرست شیندلر برنده شده است. او در سال ۲۰۰۷ در مجله فوربس، در لیست سالانه قدرتمندترین شخصیت‌ها در رده دهم قرار داشت. همچنین به گزارش مجله فوربس در سال ۲۰۱۲ اسپیلبرگ در رده دوم فهرست پر درآمدترین چهره‌های سرشناس دنیای هنر و سرگرمی با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد در سال قرار گرفت. بخشی از این درآمد به لطف پخش دوباره فیلم ای‌تی موجود فرازمینی به مناسبت سی‌امین سالگرد ساخت آن و همین‌طور نمایش نسخه سه‌بعدی پارک ژوراسیک به مناسبت بیستمین سالگرد اکرانش بوده است. همچنین نمایش فیلم لینکلن در سال گذشته به جای گرفتن او در رده دوم این فهرست کمک کرده است.

فیلم‌های مرا در سینما ببینید

اسپیلبرگ روز گذشته در مصاحبه با برنامه «ITV News» ضمن تمجید از محتوای آثار ساخته شده در سرویس‌های اینترنتی چون نتفلیکس و آمازون گفت، امروز مدیوم تلویزیون بزرگ‌تر از هر زمان دیگری است که با فیلمنامه‌، کارگردانی، بازی‌ها و داستان‌های بهتری نیز همراه شده است. این کارگردان ۷۱ ساله توضیح داد: «تلویزیون به واقع در حال رشد و شکوفایی از لحاظ کیفی و هنری است اما من از بابت خطر و تهدید تلویزیون برای سینما و کسانی که به سینما می‌روند نگران هستم. هر روز تعداد فیلمسازانی که تمایل دارند فیلم‌هایشان در سینماها اکران شوند کمتر و کمتر می‌شود و بسیاری از سینماگران اجازه می‌دهند کمپانی‌های ارائه‌دهنده آثار ویدئویی آنلاین (SOVD) چون نتفلیکس و آمازون در فیلم‌هایشان سرمایه‌گذاری کنند و شاید فیلم‌ آنها تنها فرصت اکران یک هفته‌ای پیدا کند. من همچنان از مخاطبان درخواست می‌کنم برای تماشای فیلم‌هایم به سینما بروند و مستقیم به نتفلیکس و امثال آن مراجعه نکنند.»

«اسپیلبرگ» در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز گفت: آثار تولید شده توسط کمپانی‌های نتفلیکس و آمازون نباید واجد شرایط رقابت در جوایز اسکار باشند. زمانی که بر اساس فرمت تلویزیون پیش می‌روید ساخته شما یک فیلم تلویزیونی است و باید در جوایز امی شرکت کند نه جوایز اسکار. به گزارش «ایسنا»، در سال‌های اخیر چهره‌های سرشناس سینمای جهان چون «استیون اسپیلبرگ»، «مارتین اسکورسیزی»، «دیوید فینچر»، «الیور استون»، «وودی آلن»، «گیلرمو دل‌تورو»، «رابرت ردفورد»، «اسپایک لی»، «رایان جانسون»، «استیون سودربرگ» و... به ساخت آثار تلویزیونی و سریال نیز روی آورده‌اند. با پیشرفت‌ تکنولوژی و همچنین گسترش رسانه‌ها، میزان تولید آثار شاخص تلویزیونی به‌ویژه در آمریکا از اواخر دهه ۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ تا به امروز رشد چشمگیری داشته است که برخی این دوره را با عصر طلایی تلویزیون در دهه ۱۹۵۰ میلادی قیاس می‌کنند و آن را عصر طلایی جدید در صنعت تلویزیون می‌دانند.