قبضه سینما با «عصبانی نیستم» و «خوک»

در بین آثاری که از فردا روی پرده می‌روند نام سه فیلم مهم به چشم می‌خورد که هر کدام حاشیه‌های خاص خود را داشته‌اند که مهم‌ترین آنها  فیلم «عصبانی نیستم» است که تاکنون چند بار تا آستانه اکران پیش رفته اما هربار به‌دلیلی نامشخص از اکران باز مانده است و قرار است بعد از ۵ سال به‌طور قطعی روی پرده برود و از این رو بسیاری از علاقه‌مندان سینما منتظرند تا این اثر را به تماشا بنشینند. این فیلم نخستین‌بار در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در شش رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد (نوید محمدزاده)، بهترین بازیگر نقش اول زن (باران کوثری)، بهترین تدوین (هایده صفی یاری)، بهترین صدابردار (نظام‌الدین کیایی)، بهترین صداگذار (محمدرضا دلپاک) و بهترین جلوه‌های ویژه (امیر سحرخیز و کامران سحرخیز) کاندیدا شده بود اما در نهایت این جوایز به هیچ کدام آنها نرسید و سایت تابناک در گزارشی نوشت که در آن سال قرار بود جایزه بهترین بازیگر به نوید محمدزاده اهدا شود اما شدت گرفتن حواشی باعث شد این جایزه به رضا عطاران برسد.

عطاران برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در مصاحبه‌ای کوتاه گفت: «این سیمرغ متعلق به من نیست. زیرا رای هیات داوران جشنواره فجر انتخاب نوید محمدزاده به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده است و به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم نه خودم. همین.» داستان این فیلم درباره دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه‌اش «ستاره» با بازی باران کوثری را از دست ندهد. اکران مردمی «عصبانی نیستم!» با حضور نوید محمدزاده، باران کوثری، رضا بهبودی و رضا درمیشیان همراه با عوامل فیلم فردا ساعت ۳۰دقیقه تا ۵بامداد در پردیس کورش برگزار خواهد شد.

از سویی اکران فیلم «خوک» آخرین ساخته مانی حقیقی هم برای طرفداران سینما در نوع خود جالب است. این فیلم اسفندماه گذشته در جشنواره برلین اکران شد و کارگردان و عوامل فیلم در کنفرانس خبری بعداز نمایش فیلم شرکت کردند. در این نشست خبری مانی حقیقی در پاسخ به سوالات سیاسی خبرنگاران گفت: این خسته‌کننده است که در این‌باره صحبت کنیم؛‌ ما اینجا جمع شده‌ایم که درباره یک اثر هنری سخن بگوییم. حقیقی درباره تصویری که از زنان در فیلمش ارائه داده، گفت: انتخاب من این بود که تصویر زن قدرتمند را همان‌گونه که در ایران وجود دارد نشان دهم؛ درست برخلاف تصویر قربانی که معمولا در فیلم‌های ایرانی نمایش داده می‌شود. او تاکید کرد: در ایران سانسور هست و این، کار را مشکل می‌کند اما ما با این شرایط کنار آمده‌ایم و فیلم من قبلا مجوز گرفته و قرار نیست چیزی در آن تغییر کند و به‌زودی در ایران اکران خواهد شد.

در آن جلسه لیلا حاتمی بازیگر نقش شیوا در این فیلم در اظهار نظری جنجالی به برخی اتفاقات سیاسی در ایران اشاره کرد و واکنش‌های بسیاری را به وجود آورد. این فیلم هم قصه حسن با بازی حسن معجونی را روایت می‌کند که خشمگین است. او مدتی است نتوانسته فیلم تازه‌ای بسازد. از سویی ستاره محبوبش با بازی لیلا حاتمی قصد دارد با کارگردانان دیگر همکاری کند و همسرش که نقش او را لیلی رشیدی بازی می‌کند دیگر عاشقش نیست. آخرین فیلم قابل توجهی که از فردا روی پرده خواهد رفت «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی سینماگر صاحب سبک ایران است که در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بچه‌های آسمان» نامزد جایزه اسکار در شاخه بهترین فیلم خارجی شده است. حضور مجید مجیدی در کنار پروفسور سمیعی در فرش قرمز جشنواره فیلم لندن از حواشی جذاب خبری نمایش «آن‌سوی ابرها» بود.

این نخستین اثر مجیدی است که به‌طور کامل در خارج از کشور ساخته شده و قرار بود در بهمن‌ماه اکران شود اما به‌دلیل مشکلات فنی از اکران در زمان پیش‌بینی‌شده قبلی جا ماند. داستان این فیلم در مناطق فقیرنشین بمبئی رقم می‌خورد و درباره دو شخصیت اصلی است؛ برادری خلافکار و خواهری که در حین دفاع از خود در برابر تجاوز مرتکب قتل شده و به این جرم در زندان به سر می‌برد. از آنجا که این فیلم صدای افراد بی‌صدا و کسانی است که به سبب فقر درگیر بی‌عدالتی در جامعه هند هستند، شاید بتوان از این موضوع چشم‌پوشی کرد که فیلم در برخی مواقع نکات مورد نظر خود را بیش از حد تند و شدید بیان می‌کند.