رونق بازار شبانگاهی سینما در رمضان

هر سال بیش از نیمی از فروش کل سینماها در سال متعلق به فروش فیلم‌ها در شهرهایی غیر از تهران بوده و این در حالی است که تعداد و امکانات سینماهای تهران در مقایسه با شهرهای بزرگ و کوچک دیگر بسیار بیشتر است و غیر از چند مورد محدود، معمولا اکران فیلم‌ها با حضور عوامل آنها، تنها در تهران اتفاق می‌افتد. افزون بر این درآمد سرانه شهروندان تهران چیزی حدود ۲۰ درصد بیشتر از میانگین درآمد سرانه دیگر استان‌های کشور است. با این مقدمات می‌توان گفت که سینماها در شهرهای دیگر ایران نیز با رونق فروش و استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو هستند و به نظر می‌رسد اجرای طرح اکران افطار تا سحر برای همه شهروندان ایرانی در نقاط مختلف کشور، ایده‌ای پیشرو و عدالت‌خواهانه است. گرچه در ظاهر لازم است تا این طرح آرام آرام و طی چند سال به یک روال معمول و پذیرفته شده در همه شهرهای ایران تبدیل شود. به هرحال این پیشنهادی است که اگر مورد قبول شورای صنفی نمایش قرار گیرد، اتفاق بزرگی در گیشه سینما‌های کشور روی می‌دهد.

شناسنامه طرح افطار تا سحر

طرح افطار تا سحر از سال ۸۸ در سینمای ایران متولد شد. ضعف عملکرد تلویزیون در تولید و پخش سریال‌های مناسبتی ماه رمضان موجب شد تا استقبال از این طرح در همان سال نخست چشمگیر و قابل توجه باشد. این عامل روی افزایش تماشاگران سینما و بالا رفتن رقم فروش هم موثر بود و فروش فیلم‌های روی پرده در آن سال به‌رغم فصل مرده اکران، افزایش قابل توجهی پیدا کرد. سال ۸۸ زمانی که مهدی کرم‌پور رئیس شورای صنفی نمایش بود، این طرح در دستور کار قرار گرفت تا خونی تازه به رگ‌های سینمای ایران تزریق شود. با اجرایی شدن این طرح و مشاهده استقبال مردم، مقرر شد تا در سال‌های پس از آن نیز ادامه یابد. طرحی که سایه رکود را از سر سینمای ایران دور و دست کم در مقطعی از سال خیل عظیم تماشاگران شب بیدار را راهی سالن‌های تاریک کرد. گرچه در آغاز راه و تازه بودن طرح با توجه به ملاحظات قانونی در ایران، اداره اماکن نیروی انتظامی به مخالفت با آن پرداخت و در دوره‌ای از اجرای آن جلوگیری کرد، اما در ادامه ضمن همیاری با این طرح، به امنیت و تداومش کمک شایانی کرد. سال ۸۸ «خروس جنگی» و «درباره الی» در روزهای ماه رمضان روی پرده بودند که باتوجه به نیم بها شدن بلیت در سانس‌های نیمه شب، استقبال پرشوری از این دو فیلم شد. در نهایت فیلم اصغر فرهادی در آن سال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخت و ساخته مسعود اطیابی ۸۹۲ میلیون تومان که رقم‌های قابل توجهی بودند. این طرح در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد و به بخش لاینفک اکران در بازار سینمایی ایران تبدیل شد. بازاری که این روزها همچون یک دوره پیک فروش به آن نگاه می‌شود.

جزئیاتی از طرح ۹۷

همان‌طور که گفته شد طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان از پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت آغاز می‌شود. طرحی که مانند هرسال از آغاز تا پایان ماه مبارک رمضان در دو بخش برپا می‌شود، بخش اول سانس‌هایی هستند که قبل از ساعت ۱۷ فیلم‌های سینمای ایران را نمایش می‌دهند، که این سانس‌ها بلیت‌های نیم‌بها به فروش می‌رسانند. بخش دوم سانس‌هایی هستند که از ساعت ۱۷ آغاز می‌شوند و تا ۲ساعت قبل از اذان صبح روز بعد ادامه می‌یابند که فروش‌ بلیت در این سانس‌ها که طرح «افطار تا سحر» نامیده می‌شود، به صورت تمام‌بها خواهد بود. نکته قابل توجه در اکران ویژه ماه مبارک رمضان این است که طبق نظام‌نامه اکران سال ۹۷، نمایش فیلم‌های سینمایی در ایام ماه مبارک رمضان هر دو هفته، یک هفته محاسبه می‌شود.  بر خلاف تصور عموم، فیلم‌هایی که در حال حاضر اکران می‌شوند، نمی‌توانند به نمایش خود در طرح اکران ماه مبارک رمضان ادامه دهند و نمایش فیلم‌ها در این طرح مشروط به دریافت حواله‌ای خواهد بود که پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی باید از شورای صنفی نمایش دریافت کند. طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان در سال گذشته توانست عایدی خوبی را نصیب فیلم‌های سینمای ایران کند و جمع کثیری از مردم را با سینماهای کشور آشتی دهد و از همین جهت می‌توان موفقیت احتمالی طرح اکران ماه مبارک رمضان ۹۷ را پیش‌بینی کرد.

استقبال کمیسیون فرهنگی مجلس

با توجه به رونق فروش فیلم‌ها در طرح اکران افطار تا سحر و استقبال مخاطبان و سینماداران از این طرح، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز ضمن استقبال از طرح ویژه اکران ماه مبارک رمضان سینماها به عنوان طرح اکران افطار تا سحر، آن را موجب شکوفایی سینما در ماه رمضان دانست. جمشید جعفرپور در گفت‌وگویی که خبرگزاری خانه ملت منتشر کرده است گفت: اجرای این طرح در ماه مبارک رمضان که به‌طور معمول فصل مرده سینما محسوب می‌شود، می‌تواند شرایط اکران فیلم‌ها را متحول کند و به سینماهای کشور رونق ببخشد.

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از هر طرحی که به اقتصاد سینما کمک کند، استقبال می‌کنیم، افزود: طرح اکران اذان تا اذان این امکان را فراهم می‌کند که مردم روزه‌دار ایران پس از عبادات خود در یک محیط فرهنگی مانند سینما حضور پیدا کنند و از آثار سینمایی لذت ببرند.وی ادامه داد: در عین حال باید توجه داشت که اکران آثار سینمایی باید در ماه مبارک رمضان با حفظ شئونات اسلامی و عرفی صورت گیرد؛ به‌طور طبیعی با توجه به اینکه مردم در شب‌های قدر و ایام عزاداری امیرالمومنین در مساجد و حسینیه‌ها حاضر می‌شوند و قاعدتا استقبالی از سینماها در این شب‌ها نخواهد شد؛ اکران عمومی آثار سینمایی در این شب‌ها باید تعطیل باشد که البته سالیان قبل نیز که این طرح اجرا شد، این اتفاق افتاد.رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: البته اغلب مردم علاقه‌مند به حضور در مساجد و عبادت در این ماه مبارک هستند ولی باید زمینه برای حضور مردم در سایر محافل مانند سینماها نیز فراهم باشد تا آن گروه از مردم که به سینما علاقه‌مندند نیز در این بستر از اکران ویژه رمضان بهره ببرند.