موج‌ تازه ترامپ ستیزی درجامعه هنری آمریکا

افطاری برای خجالت دادن

همان‌طور که گفته شد، پس از لغو مراسم افطاری در کاخ سفید از سوی ترامپ، انجمن صنفی نویسندگان آمریکا و سازمان حمایت از مسلمانان روی صفحه سینما و تلویزیون، از مسلمانان و غیرمسلمانان دعوت کردند تا در مهمانی افطاری هالیوود شرکت کنند. دومین مهمانی سالانه افطار هالیوود در هتل لندن برگزار شد. هدف از برگزاری این مراسم این بود تا نویسندگان و تهیه‌کنندگان در کنار اعضای جامعه مسلمانان حضور یابند و پس از صرف افطاری با آنها بتوانند چهره دقیق‌تر و درست‌تری از اسلام در فیلم و تلویزیون خلق کنند. به عنوان نمونه می‌توان هاوارد گوردون را نام برد که تهیه‌کننده چندین سریال تلویزیونی از جمله «۲۴» و «ستمگر» بارها تصویر شخصیت‌های مسلمان و کشورهای مسلمان را در فیلم‌هایش ارائه کرده و سال‌هاست با سازمان بازیگران سینما و تلویزیون همکاری دارد.

سال گذشته پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سنت ۲۰ ساله مراسم افطاری در کاخ سفید را لغو کرد، این مراسم در جواب به این اقدام ترامپ و در جهت ادامه شناساندن اسلام درست به غیرمسلمانان برگزار می‌شود. سخنرانان زیادی در این مراسم حضور داشتند از جمله «مریم علی» دختر محمد علی کلِی اسطوره بوکس. وی درباره زندگی پدرش صحبت کرد و از این سخن گفت که پدرش تقوا پیشه کرده بود و به انسان‌دوستی و همدلی با مردم برمبنای تعلیمات اسلامی توجه داشت و در هرجا آرزویش انجام کارهای خیریه بود. در این مراسم از مهمانان خواسته شد که مسلمان و غیر مسلمان در کنار هم نشسته و افطار کنند و در مورد فرهنگ و اعمال اسلام پرسش و پاسخ کنند.

فریاد اسپایک لی

یک روز پیش از افطاری پنج‌شنبه در هالیوود، اسپایک لی کارگردان سیاه پوستی که تازه‌ترین فیلمش در جشنواره کن ۲۰۱۸ مورد تحسین تماشاگران قرار گرفت، با بیان سخنانی علیه رئیس‌جمهوری آمریکا، کنفرانس مطبوعاتی‌اش را به حاشیه کشاند. فیلم جدید اسپایک لی، «BlacKKKlansman» در سواحل کن روی پرده رفت. به گزارش شاهدان عینی بعد از این فیلم مخاطبان تا ۱۰ دقیقه ایستاده آن را تشویق کردند. اما استقبال مخاطبان از ساخته جدید لی نبود که به تیتر یک خبرگزاری‌ها تبدیل شد، بلکه انتقادات شدیداللحن وی از رئیس‌جمهوری آمریکا مهم‌ترین نکته اکران فیلم «BlacKKKlansman» در جشنواره کن شد. این کارگردان سیاه پوست که به نظر می‌رسد در کنفرانس مطبوعاتی کنترل خودش را از دست داده بود، با فحش‌هایی که به دونالد ترامپ می‌داد حواشی مربوط به فیلمش را بیشتر می‌کرد. او گفت: «یک نفر در کاخ سفید هست -که من حتی نمی‌خوام اسم لعنتی‌اش رو بیارم- در لحظه‌ای سرنوشت ساز نه فقط برای آمریکا، بلکه برای کل جهان فرصت این را پیدا کرد که بگوید: «ما در آغوش عشق، و نه نفرت هستیم!» و اون لعنتی کار کلن، راست‌های افراطی لعنتی و نازی‌های لعنتی را محکوم نکرد. او می‌توانست به مردم جهان بگوید: «ما بهتر از اینها هستیم!»

چاقوکشی علیه ترامپ

روز گذشته هم خبر جالبی در رسانه‌ها منتشر شد. خبر درباره کیت ریچارد ستاره ۷۴ ساله رولینگ استونز است. او گفته سی سال است که دیگر از چیزی خشمگین نشده اما آخرین باری که خشمگین شده همان سی سال پیش و به خاطر دونالد ترامپ بوده است. به گفته او در تور استیل ویلزِ رولینگ استونز در سال ۱۹۸۹ قرار بود یکی از اجراهایشان را دونالد ترامپ افتتاح کند و او از این قضیه به‌شدت خشمگین شده و جلوی این کار را گرفته است. او می‌گوید: «چاقوی وفادارم را درآوردم و با شدت توی میز کوبیدم و گفتم: باید از شر این مرد خلاص شوید!»او به شوخی ادامه می‌دهد: «حالا آمریکا باید از شر این مرد خلاص شود! بعدا نگویید که هشدار ندادم!»

نمایش فیلمی ایرانی به نشانه اعتراض

در ادامه موضع‌گیری‌های آشکار و نمادین علیه ترامپ، جشنواره Shawna shea که یک رویداد هنری در حوزه فیلم کوتاه است و هر سال در ماساچوست آمریکا برگزار می‌شود، اعلام کرد که در اعتراض به سیاست‌های ضد اسلامی ترامپ، فیلم کوتاه «سکوت» به کارگردانی پگاه ارضی را نمایش خواهد داد. چنان‌که خبرگزاری مهر نوشته اسکیپ شیا دبیر این جشنواره گفته است: فیلم «سکوت» تصویری زیبا از انسانیت از دیدگاه مردم ایران در شرایط سخت است. برای اعتراض به تصمیم‌ها و سیاست‌های ترامپ فیلم «سکوت» را به‌عنوان یک فیلم اعتراضی در این جشنواره نمایش می‌دهیم.

تشبیه به زباله

هفته گذشته نیز ترامپ از سوی یک مجری تلویزیونی مورد استهزا و انتقاد قرار گرفت. روز جمعه بیل مار در برنامه تلویزیونی‌اش گفت: «نیویورک سیتی باید صادرات زباله به سراسر آمریکا را پایان دهد. کشتی بدنام حامل زباله، قطار فاضلابی که به آلاباما فرستاده شد و بدتر از همه سمی‌ترین آشغال شهر که به واشنگتن دی. سی. ارسال شد.» همزمان با گفتن بخش پایانی این جمله تصویر دونالد ترامپ، مایکل کوهن و رودی جولیانی روی صفحه ظاهر شد. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که مردم این دوره ریاست جمهوری را یک ریلتی شو می‌دانند؛ اما به نظر می‌رسد بیشتر شبیه یکی از فیلم‌های گانگستری مارتین اسکورسیزی است. او که حضور ترامپ در کاخ سفید را به معنی ازدواج آمریکا با یک گانگستر می‌داند، شروع به مقایسه ترامپ و گانگسترها هم می‌کند؛ مثل وقتی که در اوج کمپین انتخاباتی‌اش متهم به آزار جنسیتی شد و به جای پاسخگویی، متهم‌کنندگان بیل کلینتون به فساد اخلاقی را برای برگزاری یک گالری در مناظرات آورد. «درست شبیه مایکل کورلئونه که برادر فرانک پنتانیلی را به دادگاه آورد.» ضمن اینکه ترامپ هم مثل خانواده کورلئونه «خودش را در معرض وکلا و اعضای احمق خانواده خودش قرار داده است.»