تثبیت فروش در بازار بهاره سینما

فروش بهاره

فیلم «مصادره» اولین ساخته بلند سینمایی مهران احمدی که تهیه‌کنندگی آن را محمدحسین قاسمی بر عهده دارد، توانست با فروشی نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی این فصل باشد و در صدر جدول گیشه بهار قرار بگیرد. بعد از آن فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمد حسین مهدویان با فروشی بیش از ۱۴ میلیارد تومان و فیلم سینمایی  «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا با بیش از ۱۳ میلیارد تومان در رتبه دوم و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سه ماهه ابتدای سال قرار گرفتند. نیمی از فیلم‌هایی که در این سه ماه روی پرده رفته‌اند آثاری‌اند که برای نخستین بار در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. «مصادره»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «فیلشاه»، «چهارراه استانبول»، «خجالت نکش» و«جشن دلتنگی» از جمله فیلم‌هایی هستند که در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شدند.

فیلم سینمایی «فراری»  نیز که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد بعد از یک سال وقفه در جدول اکران نوروزی ۹۷ قرار گرفت. این اثر در جشنواره دو سال گذشته موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را به دست آورد. همچنین فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان نیز بعد از پنج سال از حضورش در جشنواره فجر بالاخره در این فصل به نمایش درآمد و توانست بیش از دو و نیم میلیارد تومان فروش داشته باشد و همچنان اکرانش ادامه دارد. از هفته گذشته نیز سه فیلم دیگر روی پرده رفته‌اند که اگرچه هفته اول اکرانشان را در فصل بهار سپری خواهند کرد اما فروش آنها منطقا به بهار ربطی ندارد و وارد فاز اکران تابستانی خواهد شد. فیلم «دلم می‌خواد» ساخته بهمن فرمان آرا که از چهارشنبه هفته قبل روی پرده رفته تا روز گذشته حدود ۲۶۰ میلیون تومان فروش داشته است. «دشمن زن» و «در وجه حامل» نیز به ترتیب ۲۰۰ و ۵۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند.پس از همین هفته، نیم میلیارد تومان نصیب بازار تابستانی سینما شده است.

مقایسه‌ای با سال گذشته به روایت آمار رسمی

سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری؛ براساس آمار موسسه سینماشهر و بنابر فروش مکانیزه سینماهای سراسر کشور اعلام کرده است که سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال ۱۳۹۷ مجموعا یک میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۸۳ نفر مخاطب را جذب کرده است که با این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ با رقم یک میلیون ۶۲۸ هزار و ۷۶۳ نفر رشدی معادل ۸/ ۱۸ درصد را شاهد بوده است. همچنین سینماهای حوزه هنری که بخش زیادی از سالن‌های سینمایی کشور را در اختیار دارد طبق اعلام رسمی خودشان در نوروز امسال ۳۳ درصد افزایش مخاطب و ۴۰ درصد رشد فروش داشتند. در جدولی که در متن این گزارش است فروش فیلم‌های اکران شده در فصل بهار امسال تا روز شنبه این هفته را مشاهده می‌کنید.

شکست طرح افطار تا سحر؟

طرح افطار تا سحر در سال‌های گذشته با استقبال بسیار قابل توجه مردم مواجه شد و فیلم‌هایی که بخت اکران در این طرح را داشتند، توانستند به فروش خوبی دست پیدا کنند. برای مثال سال گذشته «نهنگ عنبر ۲» با اکران ماه مبارک رمضان به فروشی بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان دست پیدا کرد اما امسال این طرح به گفته سینماداران با شکست مواجه شده به طوری که برخی از سینماها ضمن داشتن افت فروش، افت مخاطب هم نسبت به ایام مشابه در سال گذشته داشته‌اند. درحالی‌که در سال‌های قبل رسانه ملی یکی از محرک‌های اصلی اجرای این طرح بود، اما امسال کمکی به این طرح نکرد و به گفته سینماداران آنها را تنها گذاشت. این امر باعث شد مردم از اجرای این طرح آگاهی نیابند و از آن استقبال نکردند که نتیجه‌ای جز ضرر برای سینماداران و سینماگران نداشت.

دلایل یک شکست

حسین کشاری، مدیر سینما استقلال با اشاره به دلایل شکست این طرح گفت: یکی از دلایل این امر نبود تبلیغات خوب بود. در چند سال قبل تلویزیون به‌طور مرتب به تبلیغ آثار می‌پرداخت و حتی با زیرنویس اعلام می‌کرد که در چه ساعت‌هایی چه فیلم‌هایی روی پرده می‌روند و ضمن اینکه اعلام می‌کرد بلیت‌ها به صورت نیم بها ارائه می‌شوند اما من امسال چندان ندیدم که تلویزیون این کارها را بکند و حتی بگوید که در ماه رمضان روزها بلیت‌ها نیم بها است. اما محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران و مدیر پردیس سینمایی ماندانا معتقد است که امسال مقارن شدن امتحانات دانشجویان با این ایام، وجود ایام سوگواری و تعطیلات، نبود فیلم جدید و تبلیغات ضعیف و.. باعث این امر شده است. علی سرتیپی مدیر سینما کورش نیز در این باره گفت: خیلی‌ها نمی‌دانستند که بلیت‌های سینما پیش از افطار نیم بها است یا نمی‌دانستند که ساعت ۲۴ هم در سینماها سانسی برای اکران وجود دارد. ما فکر می‌کردیم چون سال گذشته استقبال بسیار خوبی از آثار شده بود همیشه همین‌گونه خواهد بود اما چنین نشد.

32 (2)