پیشتازی آثار جامعه شناس فقید در بازار کتاب

از سویی دیگر در بازار کتاب‌های علوم انسانی هم تقریبا همین اتفاق افتاده است و پرفروش‌های بازار در ماه‌های اخیر روی چند اثر ثابت مانده است؛ اما این هفته با مرگ محمد امین قانعی راد مخاطبان بسیاری سراغ آثار او رفتند و نام این جامعه شناس هم به لیست پرفروش‌ها اضافه شده است. البته در ماه‌های گذشته کتاب «پیمایش علم و جامعه؛ تجربه جهانی و اجزای نسخه ایرانی» نوشته این جامعه‌شناس یکی از کتاب‌های پرفروش حوزه علوم انسانی بود که هفته گذشته با مرگ زنده یاد قانعی راد و انتشار زندگینامه و شرح خدمات فرهنگی‌اش در رسانه‌ها یک بار دیگر مخاطبان سراغ آثار این نویسنده رفته‌اند و به این کتاب که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده روی خوش نشان داده‌اند. قانعی‌راد در این کتاب با بررسی جامع تجربه جهانی مناسبات علم و جامعه، یک مدل مفهومی و تحلیلی بومی برای سنجش دیدگاه‌های مردم در مورد علم و فناوری تدوین کرده است.

از همین نویسنده کتاب «زوال پدرسالاری؛ فروپاشی خانواده یا ظهور خانواده مدنی؟» نیز در سال ۹۶ منتشر شد که از سوی فعالان حوزه علوم اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و دومین اثر این نویسنده است که در روز‌های اخیر و پس از مرگ او مورد استقبال قرار گرفته است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:‌ «تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سده اخیر و به‌طور خاص از انقلاب مشروطه تاکنون برای جامعه ایران وضعیت‌های متعارضی را پدید آورده است. در این میان، یکی از زمینه‌های اساسی تحول نهادین در جامعه ما دگرگونی ساختار قدرت در خانواده است. امروزه پیامدهای تحولات نهاد خانواده در جامعه ایران، به یک دل‌نگرانی عمومی تبدیل شده است و در این مورد معمولا دیدگاه‌های یک‌سویه‌ای بیان می‌شود. برخی با بدبینی تمام از پایان خانواده و برخی دیگر از ظهور خانواده‌ای انسانی‌تر و مدنی‌تر سخن می‌گویند. این اثر، دگردیسی خانواده را در دو سمت‌وسوی متفاوت فروپاشی و مدنی شدن دنبال می‌کند. در شرایط کنونی خانواده در یک وضعیت ابهام‌آمیز و در میانه فروپاشی و مدنی شدن به‌عنوان دو امکان متفاوت قرار دارد.

جامعه ایرانی از یکسو با «خانواده‌های گسسته» و فروپاشیده و از سوی دیگر با «خانواده‌های مدنی» روبه‌رو است. در بین این دو امکان متفاوت نیز لزوما نباید به دنبال پیروزی انحصاری یکی از آنها بود و این دو امکان متعارض حتی می‌توانند به‌طور همزمان وجود داشته باشند.» از دیگر کتاب‌های پرفروش بازار در حوزه علوم انسانی می‌توان به کتاب «تضاد دولت و ملت» نوشته محمدعلی همایون کاتوزیان از نشر نی اشاره کرد. این کتاب مجموعه مقالاتی مستقل و درعین‌حال، وابسته به‌هم‌ هستند که در مجموع دلایل و شواهد موید نظریه حکومت خودکامه را به‌دست می‌دهند و در آنها ریشه‌ها و اعتبار علمی نظریه حکومت خودکامه و مطالعات موردی مرتبط با آن ارائه شده است. همچنین نظریه عمومی انقلاب‌های ایرانی، فره ایزدی و حق الهی پادشاهان، لیبرالیسم اروپایی و مفاهیم نو آزادی در ایران و... مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب «فرهنگ عامیانه مردم ایران» نوشته صادق هدایت هم اثر پر مخاطب دیگری است که مخاطبان زیادی پیدا کرده است.

کتاب «ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ» شامل ﻣﻄﺎﻟﻌات تحقیقی «ﺻﺎﺩﻕ ﻫﺪﺍﯾﺖ» ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ‌ی ﻓﻮلکلور ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ که «جهانگیر هدایت» آن را گردآوری و تدوین کرده و توسط نشر چشمه منتشر شده است. این کتاب همه‌ کارهای صادق هدایت درباره‌ فرهنگ عامیانه مردم ایران همچون «نیرنگستان»، «اوسانه»، «ترانه‌های عامیانه»، «متل‌های فارسی»، «فولکلور یا فرهنگ توده» و «طرح کلی برای کاوش فولکلور یک منطقه»، «قصه‌ها و افسانه‌ها»، «ترانه‌ها»، «امثال و اصطلاحات محلی»، «تحقیقات» و «نامه‌ای از هانری کوربن» را دربردارد. کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی که عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی و علی شهروز آن را ترجمه کرده‌اند همچنان جزو آثار پر مخاطب بازار است که این کتاب هم توسط نشر چشمه منتشر شده است.