پای چوبین استدلال‌های رسانه ملی

 عادل فردوسی‌پور توانسته بود در یک زمان مناسب، یک چهره مناسب را به برنامه‌اش دعوت کند تا اتفاق رسانه‌ای جذابی را رقم زده باشد، اما مدیران و مسوولان سیما به دلایلی عجیب مانع از حضور پویول در برنامه شدند. این در حالی بود که در برنامه قبلی، ساموئل اتوئو بازیکن کامرونی در برنامه ۲۰۱۸ حاضر شده بود و البته چند خبرگزاری و رسانه به این بهانه و با این استدلال که دعوت میهمان خارجی باعث خروج ارز از کشور می‌شود، از حضور ساموئل اتوئو انتقاد کرده بودند. به هر حال ماجرای ممانعت از حضور پویول که گویا یکی دو ساعت قبل از اجرای برنامه هم اعلام شده، باعث شد تا این بازیکن مطرح جهان در تهران سرگردان شود و مجبور باشد که فوتبال تیم کشورش را با ایران را به‌جای برنامه‌ای تلویزیونی و در برابر تعداد زیادی تماشاگر برنامه ۲۰۱۸، در سکوت و در اتاقش در هتل تماشا کند.

این رفتار تاسف برانگیز و حیرت ‌آور مدیران رسانه ملی باعث شد تا عادل دقایقی از برنامه قهر کند و اجرای برنامه‌اش را کنار بگذارد. او تنها دقایقی قبل از بازی به استودیو آمد و در حالی که ناراحتی و بغض عمیقی در چهره‌اش پیدا بود، ‌سعی کرد برنامه را اجرا کند. او در خلال اجرای برنامه هم چند بار ناراحتیش را توضیح داد و گفت: «قرار بود کارلوس پویول که نزدیک به ۱۰۰ بازی ملی برای اسپانیا دارد میهمان ما باشد، او هم اکنون در ایران است و در هتل هم هست؛ اما به‌رغم همه تلاش‌هایم نشد که او الان اینجا در برنامه باشد.» فردوسی‌پور بارها هم تاسف خورد و گلایه کرد که: «حالا به پویول چه بگوییم؟ بگوییم چرا در تلویزیون راهش نداده‌اند.»

چرا پویول را راه ندادند؟

اما آیا دلیل ممانعت از حضور پویول، جلوگیری از خروج ارز بود؟ قطعا خیر!‌ زیرا به هر حال پویول وارد ایران شده بود و اگر هم چنین استدلالی وجود داشت،‌ باید از ورودش به کشور جلوگیری می‌شد،‌ یعنی قبل از اینکه ارزی خارج شود یا تعهدی برای خروج ارز امضا شود. ضمن اینکه اصولا چنین استدلالی موضوعیت ندارد. هزینه ۲۰ هزاردلاری دعوت یک میهمان خارجی اصولا به معنی خروج ارز نیست. رقم‌های چنین پایین اصولا در معادلات اقتصادی کلان حساب شدنی نیست که بتوان براساس آن از خروج ارز از کشور سخن گفت.

توجیه قائم‌مقام

قائم‌مقام شبکه سه، پس از رسانه‌ای شدن این موضوع، سعی کرد تا پاسخی قانع‌کننده و گلایه‌آمیز بدهد. او قهر موقت عادل فردوسی‌پور از برنامه ۲۰۱۸ را به‌دلیل اختلاف‌نظر ‌در پرداخت چند صد میلیونی به یک بازیکن خارجی دانست و گفت: «یک مجری حرفه‌ای به‌دلیل اختلاف‌نظر در پرداخت چند صدمیلیونی به یک بازیکن خارجی آن هم در شرایط کنونی قهر نمی‌کند.» این مسوول سپس جملات همیشگی مدیران تلویزیون را تکرار کرد و گفت: «هر کس بخواهد با حاشیه‌سازی این روحیه شادی، نشاط و امید مردم را تضعیف کند به بیراهه رفته است و باید همه با هم در کنار یکدیگر دراین لحظات حساس برای موفقیت تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم.» به‌نظر می‌رسید که اختلاف‌نظر چند صدمیلیونی موضوعی نباشد که اختلاف بر سر آن تا لحظاتی قبل از پخش برنامه زنده تلویزیونی هم ادامه داشته باشد، آن هم در حالی که میهمان خارجی دعوت شده، وارد ایران شده و آماده حضور در برنامه هم شده است. این اختلاف‌ها معمولا باید خیلی پیش‌تر حل و نتیجه قطعی شده باشد. نه اینکه میهمان ویژه برنامه وارد کشور هم بشود و همچنان سر اصل موضوع اختلاف وجود داشته باشد.

موی بلند؟

بعد از این اتفاق بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا بعد از لغو برنامه تلویزیونی‌اش در گفت‌وگویی با تلویزیون بین‌المللی BBC گفت: به من گفتند به‌خاطر مشکلات ظاهری (موهای بلند) امکان حضور در برنامه را ندارم.» این موضع پویول،‌ واکنش‌های بسیاری در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی کشور داشت. قریب به اتفاق کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از گزارش‌های خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری این اظهار نظر او را مایه شرمندگی و سرافکندگی تلویزیون کشورمان دانستند.

واکنش بازیگر سینما به قهر فردوسی‌پور

یک روز پس از ماجرا محسن کیایی نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار عکسی از فردوسی‌پور در صفحه شخصی‌اش نوشت: «دیروز که همه هیجان بازی مهم و حساس ایران و اسپانیا رو داشتیم دوباره اتفاق بسیار دیده شده‌ای در تلویزیون ایران افتاد. کج‌سلیقگی و کج‌درکی و کج‌فهمی. سال‌هاست که عادل فردوسی‌پور به تنهایی برای بالا بردن کیفیت برنامه‌سازی ورزشی می‌جنگد و این باعث شده او مدت‌ها تبدیل به تنها برنامه ورزشی و غیر ورزشی شود که توانسته بیننده خود را حفظ کند.

در این شرایط رکود و بی‌کیفیت بودن تلویزیون البته حضور رامبد جوان و مهران مدیری کمی شور و نشاط را به تلویزیون برگرداند، ولی وقتی دیروز حضور کارلوس پویول که با هزینه اسپانسری بسیار برای کارشناسی به ایران آمده بود معلق شد و وقتی عادل چند ساعت در برنامه حضور پیدا نکرد، دلم می‌خواست واقعا برنمی‌گشت چون نبودش بسیار پر‌رنگ و تاثیر‌گذار بود، ولی باز آمد، مغموم و دست از پا درازتر در مقابل گوش‌های بسته و رسوخ‌ناپذیر مسوولان تلویزیون، کاش عادل می‌دانست چه تعداد و چه آدم‌هایی پشت او هستند، ولی باز هم ممنون و دمت گرم که تلاشت را برای شعور مخاطبت می‌کنی و می‌خواهی که همیشه در بهترین سطح برای ما برنامه بسازی، امیدوارم مردم این را بفهمند و درک کنند و ارج بنهند. عادل جان حال دیروزتون دیده شد و ممنون.»