پیشتازی سریال تکراری «پایتخت ۴» در ماه رمضان

موضوع مهم و چالشی این نشست درباره آمار ۸۳ درصدی مخاطبان تلویزیون بود که گویا بر اساس سنجش افرادی اعلام شده است که در ایام رمضان حداقل ۱۵ دقیقه تلویزیون تماشا کرده باشند و به‌طور مشخص سوال مرکز پژوهش و افکارسنجی سازمان صداوسیما در قبال ۸۳ درصد از مخاطبان این بوده است که شما در شبانه‌روز چند ساعت و چند دقیقه برنامه‌های صداوسیما را می‌بینید. طلوعی در بخشی از نشست با اشاره به نظرسنجی‌هایی که موسسات خارجی در قبال مخاطبان صداوسیما داشته‌اند، گفت: نظرسنجی این موسسات خارجی نشان می‌دهد که میزان مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که ما در نظرسنجی‌مان انجام داده‌ایم. او گفت: به عنوان مثال مرکز افکارسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۲ میزان مخاطبان صداوسیما را ۸۶ درصد اعلام کرد. همین موسسه در سال ۲۰۱۳ نیز میزان مخاطبان صداوسیما را ۹۵ درصد اعلام کرد. همچنین مرکز افکارسنجی بی‌بی‌سی نیز در سال ۲۰۱۳ میزان مخاطبان صداوسیما را ۳/ ۸۵ درصد اعلام کرد.

مرکز مطالعات بین‌الملل مریلند از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میزان مخاطبان را به ترتیب ۹۶ درصد، ۹۴ درصد، ۹۵ درصد و ۹۲ درصد اعلام کرد. یکی دیگر از نکات عجیب ماجرا این است که طبق همین نظرسنجی سریال تکراری «پایتخت۴» در ماه مبارک رمضان پربیننده‌ترین سریال تلویزیون بوده است و این نشان‌دهنده افت کیفیت سریال‌های تولیدی رسانه ملی در سال‌های اخیر است. اینکه در میان این همه برنامه تولیدی هنوز یک سریال تکراری رکورددار پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون می‌شود، حکایت از این دارد که مدیران صدا و سیما باید آستین‌هایشان را بالا بزنند و عملکرد خود را زیر ذره‌بین قرار دهند. بی‌تردید ضعف تولیدات این رسانه که انتقادهای زیادی را هم در سال‌های اخیر برانگیخته است در شکل‌گیری این رویداد بی‌تاثیر نبوده است. رئیس مرکز سنجش و پژوهش صداوسیما اما اعتقاد دیگری دارد و می‌گوید امسال در کنار فیلم و سریال‌های ما، سایر برنامه‌های تلویزیونی نیز خوب دیده شده‌اند.

امسال برای اولین بار در فاصله بین دو مناسبت نوروز و رمضان ریزش معنادار مخاطب نداشتیم و این جزو نکات قابل تامل بوده است. میزان تماشای تلویزیون در ایران سه ساعت و نیم در طول شبانه‌روز است و این میزان در مقایسه با کشورهای توسعه‌نیافته قابل توجه است که ریزش معنادار مخاطب نداریم. با این حال بر اساس آمار ارائه شده میزان مخاطبان ماه رمضان تلویزیون ۳/ ۷۶ درصد اعلام شده که این مخاطبان، بیننده یکی از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون در این ایام بوده‌اند. همچنین اعلام شد ۷/ ۲۳درصد نیز افرادی بودند که در ماه مبارک رمضان تلویزیون تماشا نکردند و به‌طور متوسط ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه برنامه‌های ماه مبارک رمضان تماشا شده است.

«ماه عسل» پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون

به گزارش «ایسنا» علی طلوعی ویژه برنامه «ماه عسل» در ایام رمضان را پربیننده‌ترین برنامه رمضانی اعلام کرد که ۵/ ۵۵ درصد مخاطب داشته است.طبق اعلام رئیس مرکز افکارسنجی صداوسیما برنامه «خندوانه» نیز که در ایام رمضان به مدت سه شب روی آنتن رفت، با ۲/ ۴۶درصد مخاطب به عنوان دومین برنامه پربیننده تلویزیون در رمضان در نظرسنجی‌ها اعلام شد. طلوعی همچنین ویژه‌برنامه‌های مرتبط با مراسم شب‌های قدر را با میزان مخاطب ۵/ ۳۳ درصد اعلام کرد و گفت: از این میان ۵/ ۲۳ درصد به سخنرانی‌ها اختصاص داشته است. تلویزیون در بخش ترتیل‌خوانی ۱/ ۲۹ درصد مخاطب داشته است. در سایر ویژه برنامه‌ها از جمله ویژه ‌برنامه‌های استیجی پربیننده‌ترین برنامه‌ها برنامه «جشن رمضان» شبکه پنج سیما بود که  ۳/ ۱۴ درصد در ایام رمضان مخاطب داشته است. به گفته طلوعی برنامه «هزار داستان» در ایام رمضان ۱۱ درصد مخاطب داشته است.

«پایتخت ۴» پربیننده‌ترین سریال رمضانی

در بخش دیگری از این نشست، طلوعی از سریال تکراری «پایتخت ۴» به عنوان پربیننده‌ترین سریال رمضانی یاد کرد که ۵۰ درصد مخاطب داشت. به گفته وی از میان سریال‌های جدید رمضانی در سال ۹۷، «رهایم نکن» ساخته محمدمهدی عسگرپور با ۸/ ۴۰درصد، پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیون عنوان شد. پس از آن نیز سریال «بچه مهندس» با ۱/ ۳۲ درصد به‌عنوان دیگر سریال پربیننده رمضانی از سوی مرکز افکارسنجی صداوسیما اعلام شد. همچنین به گفته رئیس افکارسنجی صداوسیما، سومین سریال رمضانی تلویزیون «سر دلبران» بوده است که از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و ۳/ ۲۷ درصد بیننده و حدود ۷۰ درصد رضایت مخاطب داشته است. طلوعی درباره نظرسنجی سریال‌ها این نکته را یادآور شد که فاکتورهایی چون بازی هنرپیشه‌ها، جذابیت داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی‌ها مورد سنجش قرار داده شده است. وی همچنین تعداد بیننده چهارمین سریال تلویزیونی که از شبکه دو سیما با عنوان «جاده یاس» پخش شد را ۶/ ۶ درصد عنوان کرد که مخاطبان کمی را به خود اختصاص داده است. به گفته رئیس افکارسنجی صداوسیما ۷۰ درصد بیننده‌های تلویزیون حداقل یکی از سریال‌ها را در ایام رمضان دیده‌اند که از میان آن ۱/ ۵۳درصد سریال‌های جدید و مابقی سریال‌های تکراری را دیده‌اند. همچنین زنان بیشتر از مردان سریال‌ها را تماشا کرده‌اند. نوجوانان و افراد در گروه‌های سنی بالا بیشترین مخاطبان این سریال‌ها بوده‌اند.