کمدی سالاری در بازار سینمای ایران

البته شاید نباید همه تقصیرها را هم به گردن فوتبال و جام‌جهانی انداخت. کاهش تولید فیلم‌هایی که بتوانند مخاطبان جدی سینما را به سالن‌های نمایش فیلم بکشانند یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش فروش است. این روزها بیشتر فیلمسازان دوست دارند با ساخت آثاری کمدی و برگزاری مراسم‌های افتتاحیه بزرگ با حضور کمدین‌ها و سلبریتی‌ها، مردم را مجاب به دیدن فیلم‌هایشان بکنند. «کمدی‌سالاری» در سینمای ایران اگرچه تا حدود قابل توجهی توانسته بازار سینما را رونق ببخشد اما واقعیت آن است که روند تولید آثار سینمایی غیرکمدی و البته کیفیت این آثار را تحت تاثیر قرار داده و ذائقه مخاطبان را نیز تغییر داده است.  میل شدید کارگردان‌های سینما و بیشتر از آنها تمایل روز‌افزون تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران برای ساخت آثار کمدی، کیفیت ساخت آثار کمدی را هم قربانی کمیت آنها کرده است. این موضوع باعث شده تا اتفاق متناقض‌نما در سینمای ایران روی بدهد. در واقع بسیاری از فیلم‌های کمدی در عین اینکه فروش‌های بالایی دارند، ‌نتوانسته‌اند رضایت خاطر مخاطبانشان را جلب کنند. البته باید بررسی و تحقیق کامل‌تری در این باره انجام شود تا بتوان به صورت دقیق ریشه‌ها و علل آن را جست‌وجو کرد با این حال می‌توان گفت نتیجه گرایش شدید سینماگران به ساخت کمدی، افول تدریجی بازار سینماست. چیزی که شایسته است با عنوان «کمدی‌سالاری» که پیش‌تر نیز گفتیم، بازشناسی شود.

فیلم‌های جدید و وضعیت فروششان

سه فیلم «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «به وقت خماری» ساخته محمدحسین لطیفی و «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی که فیلم کودک است از جمله آثاری هستند که از چهارشنبه ۶ تیرماه روی پرده رفتند و به آثار در حال اکران اضافه شدند. «دارکوب» در دو روز اول فروش خوبی داشته و به نظر می‌رسد در ادامه نیز با توجه به حضور بازیگرانی چون امین حیایی، مهناز افشار و نقش‌آفرینی متفاوت سارا بهرامی که سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را هم در جشنواره سی و ششم برایش به همراه آورد بیشتر از اینها مورد توجه قرار بگیرد. بهرامی در این فیلم گریم متفاوتی هم دارد. «به وقت خماری» محمدحسین لطیفی هم در دو روز اول اکرانش ۷۰ میلیون تومان فروخته است، این فیلم نیز یک کمدی-اجتماعی درباره یک مراسم ازدواج است که می‌توان به فروش خوبش در گیشه امیدوار بود. رعنا آزادی‌ور، مهدی فخیم‌زاده، هومن برق‌نورد، پوریا پورسرخ، ابوالفضل پورعرب، سیما تیرانداز و... هم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که چهره‌های زیادی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

سهم کودکان از سینما

جای امیدواری است که در میان فیلم‌های روی پرده فیلمی برای کودکان نیز جای دارد. «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی و  تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور از چهارشنبه هفته گذشته روی پرده رفت تا کودکان نیز سهمی از سینمای ایران داشته باشند. این فیلم با استقبال خوبی در این سه روز مواجه شده و تعطیلات آخر هفته و اوقات فراغت بیشتر نیز به فروش آن کمک کرده است. بدیهی است که انتظار فروش چندین میلیاردی از این فیلم توقع بالایی است اما همین که در میان فیلم‌هایی که برای بزرگسالان روی پرده می‌روند یک فیلم هم توانسته به بچه‌ها اختصاص پیدا کند و چند ساعتی آنها را سرگرم کند اتفاق مثبت و قابل توجهی است.

فروشی که کمدی‌ها برای گیشه به ارمغان آوردند

کمدی «تگزاس» ساخته مسعود اطیابی با ۷۲ روز نمایش و فروش ۱۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان همچنان در صدر جدول فروش قرار دارد و در ۶۸ سالن نیز در حال اکران است. سام درخشانی، حمید فرخ‌نژاد و پژمان جمشیدی که پیش از این در فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» نیز تجربه همکاری با هم را داشتند از بازیگران «تگزاس» هستند. «خجالت نکش» رضا مقصودی دیگر کمدی روی پرده هم به فروش خوبش ادامه می‌دهد و با فاصله در رتبه دوم جدول فروش قرار می‌گیرد. احمد مهرانفر، شبنم مقدمی، سام درخشانی، شهره لرستانی، لیندا کیانی و الناز حبیبی بازیگران «خجالت نکش» هستند. این فیلم داستان زندگی زن و شوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس و داماد در سن میانسالی بچه‌دار می‌شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند، تاکنون ۳میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. «دشمن زن» دیگر کمدی در حال اکران این روزهاست که با اقبال مخاطبان رو به رو شده است و شاید حضور جواد یساری در آن و خواندن قطعاتی توسط او هم در پرطرفدار شدنش بی‌تاثیر نبوده باشد. «دشمن زن» ساخته کریم امینی است و سام درخشانی، گوهر خیراندیش، بهاره کیان‌افشار، الناز حبیبی و... از بازیگران آن هستند. در خلاصه داستان این فیلم هم نوشته شده: «چرا هرچی دشمن زنه بعد از یه مدت توزرد از آب درمی‌آد و می‌شه مدافع سرسخت حقوق زنان؟!»

«در وجه حامل» ناکام گیشه

«در وجه حامل» بهمن کامیار هم که تهیه‌کنندگی‌اش بر عهده مصطفی کیایی است، همچون هفته گذشته نتوانست فروش قابل توجهی داشته باشد و شاید بتوان لقب ناکام‌ترین فیلم گیشه را به این اثر داد. این فیلم در سومین هفته نمایشش ۱۵۰ میلیون تومان فروخته است. «در وجه حامل» روایتگر زندگی زنی به نام مهری است که ناخواسته درگیر ماجرایی مجهول می‌شود و در پی حل آن است. ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، ایرج سنجری، احسان امانی، رویا جاویدنیا، معصومه رحمانی، بابک بهشاد و رعنا آزادی‌ور هم از بازیگران این فیلم هستند.

32 (2)