احیای گیشه با تزریق فیلم پولساز

حضور رضا عطاران کمدین پرمخاطب در این اثر نقطه قوت فیلم به حساب می‌آید؛‌ چراکه آقای پولساز سینمای ایران در فاصله سال‌های ۹۴ تا امسال حدود ۶۵میلیارد تومان پول به چرخه سینمای ایران وارد کرده و این در حالی است که مجموع فروش فیلم‌های او در ۱۰ سال اخیر به ۱۰۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. رضا عطاران که آمدن نامش در تیتراژ سریال‌های تلویزیونی آنها را به محبوب‌ترین سریال‌ها بدل می‌کرد، ‌در سال‌های اخیر سینما را هم مدیون حضورش کرده است. او اگرچه تا حدودی کم کار شده است اما هنوز هم می‌تواند مخاطبان سینما را به سالن‌های نمایش فیلم بکشاند و رکوردهای میلیاردی سینمای ایران را جابه‌جا کند. عطاران را در دهه نود می‌توان سلطان گیشه نامید. از همین امسال شروع می‌کنیم؛ فیلم «مصادره» ساخته مهران احمدی  با حضور رضا عطاران تا امروز نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان فروش داشته است. براساس آمار منتشر شده این فیلم تاکنون پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۷ بوده است.

عطاران سال گذشته با «نهنگ عنبر۲» ساخته سامان مقدم به فروش ۲۰ میلیاردی رسید که هنوز یک رکورد در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. در سال ۹۵ «من سالوادور نیستم» عطاران به کارگردانی منوچهر هادی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان فروخت. قسمت اول «نهنگ عنبر» در سال ۹۴ نزدیک به ۷ میلیارد فروخت و باز هم پای عطاران در میان بود. سال ۹۳ برای عطاران فوق‌العاده بود؛ برای «طبقه حساس» سیمرغ بلورین نقش اول مرد را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و با همین فیلم هم به فروش ۶ میلیارد تومانی رسید. عطاران سابقه بازی در فیلم‌های جدی هم دارد و اتفاقا در تعدادی از همین فیلم‌ها موفق هم بوده است؛ «دهلیز» یکی از این نمونه‌هاست که در سال ۹۲ و توسط بهروز شعیبی ساخته شد و نزدیک به دو میلیارد هم فروش داشت. «خوابم میاد» اولین ساخته عطاران در سال ۹۱، نزدیک به دو و نیم میلیارد فروخت و تجربه اول کارگردانی‌اش هم موفقیت‌آمیز بود.

دستمزد عطاران چقدر است؟

شاید برای خیلی از شما سوال باشد که عطاران برای بازی در فیلم‌هایش چقدر پول می‌گیرد؟‌ به هر حال او کسی است که دست‌کم فروش سه میلیاردی را برای فیلم‌ها تضمین می‌کند و حضورش ضامن استقبال مخاطبان خواهد بود. همین امر ارزش او را بیش از پیش بالا می‌برد.  سال ۹۵ باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشت که «عطاران برای بازی در فیلم‌هایش حدود ۲۰۰میلیون تومان می‌گیرد.» اما در همان زمان برخی سینماگران از دستمزد ۵۰۰میلیون تومانی‌اش خبر می‌دادند. پیش‌تر خودش گفته بود: « واقعا یک کاری بوده که اصلا پول نگرفته‌ام. یکی را نصف گرفته‌ام. بستگی دارد کار برای کی باشد و روبه‌روی چه کسی بازی کنم.» درباره دستمزد او در فیلم‌ نهنگ عنبر۲ نیز از رقم یک میلیارد تومانی صحبت می‌شد که البته رسانه‌ها نوشتند بخشی از این رقم به صورت سهم عطاران از فروش فیلم‌ها پرداخت می‌شود. با این حال خود عطاران رقم‌های نجومی دستمزدش از فیلم‌ها را تکذیب کرده است. عطاران گفته: «آنهایی که من را می‌شناسند می‌دانند که هیچ وقت در بند دستمزد آنچنانی نبوده‌ام. تا به حال پیشنهاد ۵۰۰ میلیونی نداشتم و البته تاکنون دستمزد ۵۰۰ میلیونی هم از تهیه‌کننده‌ای طلب نکرده‌ام.»