تلاش تلویزیون برای جذب مخاطب

با این حال به نظر می‌رسد تلویزیون در بن‌بست عجیبی گرفتار شده و راه حلی برای آن پیدا نکرده است. هرچند تلاش می‌کند راه برون‌رفت از این بحران را پیدا کند، اما هنوز موفق نشده است. از این رو دو سریال جدید را از امروز به کنداکتور خود اضافه کرده و باید ماند و دید که این مجموعه‌ها چگونه می‌خواهند جادو کنند و توجه و اعتماد مخاطبان را برگردانند. البته دیروز سازندگان سریال دلدادگان قبل از پخش سریال از تلویزیون با انتشار کلیپی از پشت صحنه این سریال، به شیوه‌ای عجیب و احتمالا به شوخی، به افزایش مداوم قیمت دلار واکنش نشان داده‌اند. در این ویدئو منوچهر هادی کارگردان این سریال موسیقی غم‌انگیزی را با گوشی موبایلش پخش می‌کند و دیگر عوامل به حالتی غیرواقعی و اغراق شده خود را غمگین و ناراحت نشان می‌دهند. این ویدئو هم که پیش از پخش سریال در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، با انتقاد و اعتراض بسیاری از کاربران مواجه شده است. خبرگزاری خبرآنلاین با انتشار این فیلم نوشته است: « در حالی که این روزها هر کدام از ستاره‌ها و چهره‌های معروف به شیوه خودشان به وضعیت اقتصادی واکنش نشان می‌دهند و با مردم همدردی می‌کنند، عوامل سریال دلدادگان با انتشار این ویدئوی طنز از شرایط سخت امروز گفتند؛ ویدئویی که خیلی از کاربران آن را توهین‌آمیز قلمداد کرده و از آن انتقاد کرده‌اند.»

اما این همه ماجرا نیست و بسیاری دیگر از کاربران و رسانه‌های رسمی نیز به این شیوه عجیب عوامل سریال دلدادگان اعتراض کرده‌اند. به هر حال گویا شکست سریال‌های ایرانی در جلب مخاطب، مدیران سازمان را مجاب به خرید سریال‌های خارجی کرده و خرید این سریال‌ها را در دستور کار مدیران در ماه‌های آینده قرار داده است. با این حال این تصمیم هم منتقدانی جدی دارد. اخیرا زهره شکوفنده که تجربه سال‌ها کار در عرصه دوبله را دارد و به شخصیت‌های زیاد و ماندگاری همچون «جودی آبوت» جان بخشیده است، درباره شرایط خرید سریال‌های خارجی تلویزیون متاسفانه سازمان صداوسیما زیاد سریال نمی‌خرد و نمی‌دانم علت این موضوع چیست؛ اما بعید می‌دانم مشکل، بودجه و مسائل مالی باشد؛ چراکه به جای خرید این همه سریال کره‌ای می‌توان یک سریال خوب همانند مجموعه‌هایی که پیش‌تر از تلویزیون پخش می‌شد، خرید.

او ادامه داد: تعداد سریال‌های خوبی همانند «آن شرلی»، «پزشک دهکده»، «قصه‌های جزیره»، «ارتش سری» و «در برابر باد» در تلویزیون بسیار کم شده و حتی بازپخش آنها نیز کم است؛ اگر سریال‌های خوب غیرکره‌ای را خریداری و دوبله کنی، مردم هم از سریال‌های ترکیه‌ای سطح پایین فاصله می‌گیرند. با این حال تلویزیون دراین روزها دو سریال دیگر در دست پخش دارد. اگرچه به نظر می‌رسد که این سریال‌ها نیز موفقیت چندانی کسب نکنند با این حال، ‌فردا شب شبکه‌های اول و سوم پوست‌اندازی می‌کنند و فرصت‌های جدید خود را رقم و محک می‌زنند.

آرماندو

 این سریال به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی احسان عبدی پور ساخته می‌شود. آرماندو عاشقانه‌ای با محوریت طنز است و قصه آرمان پسری مهربان و خوش‌دل را روایت می‌کند که در تلاش است مشکلات خواهر و خواهرزاده‌هایش را حل کند. او در مسیر حل مشکلات دچار موقعیت‌های جذاب و نفس‌گیری می‌شود. این مجموعه داستان هنروران صنعت سینما و تلویزیون را در درون خود دارد. حمید آذرنگ، مرجانه گلچین، سحر ولدبیگی، الیکا عبدالرزاقی، محمدرضا هدایتی، علیرضا استادی، علی مسعودی، علی اوجی، فریباطالبی، مجید پتکی، شهربانو موسوی و سیامک مردانه از جمله بازیگران این سریال هستند. ایرج محمدی تهیه‌کننده سریال در این باره با اشاره به سوابق سینمایی احسان عبدی‌پور در کسوت کارگردان این اثر ابراز امیدواری کرد «آرماندو» شب‌هایی مفرح را برای بینندگان شبکه یک به همراه داشته باشد.

دلدادگان

«دلدادگان» که پیش از این نامش «پاهای بیقرار» بود به قلم مهدی محمدنژادیان و بابک کایدان، یک ملودرام خانوادگی است که در دو فصل گذشته و حال، داستان رویارویی دو خانواده را نشان می‌دهد که قربانیانش، فرزندان آن خانواده‌ها هستند. آدم‌های این قصه زندگی محلی و همسایگی کنار هم دارند و بحث مبارزه با اعتیاد و فساد اقتصادی هم از رگه‌های داستان این سریال است. سریال «دلدادگان» به کارگردانی منوچهر‌هادی و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی در ۶۰ قسمت ابتدا برای پخش از شبکه پنج سیما تولید شد؛ اما در ادامه به شبکه سه سیما رسید. پانته‌آ بهرام (افسانه ادامه نقش لیندا کیانی)، مسعود رایگان (مالک ادامه نقش آرش مجیدی)، مهرانه مهین‌ترابی (مرضیه ادامه نقش سمیرا حسن‌پور) و شاهرخ استخری (هاتف)، سیامک صفاریان (امین)، ‌ملیکا شریفی‌نیا (حدیث)، مسعود دلخواه (ادامه نقش مجید پتکی) بازیگران زمان حال این سریال هستند.

مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» در سه فصل، دو فصل گذشته و یک فصل زمان حال، ماجراهای دو خانواده را از زمان قبل انقلاب تا عصر حاضر به تصویر می‌کشد.این سریال با قسمت‌های زمان حال آغاز شده و بعد به ۱۵ قسمت مجزا در فصل یک و سه می‌رسد. حمید گودرزی، آرش مجیدی، لیندا کیانی، مهدی صبائی، افسانه ناصری، سمیرا حسن‌پور، سیروس همتی در فصل دو (گذشته) این سریال بازی کردند. فصل دو از سال ۵۷ تا ۶۴ را به تصویر می‌کشد. بخش‌های گذشته در شهرک غزالی تصویربرداری شده است. این سریال که هر شب حوالی ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد نیز به تهیه کنندگی «ایرج محمدی» ساخته شده است.

درباره تغییر نام

ایرج محمدی درباره تغییر نام سریال از «پاهای بی‌قرار» به «دلدادگان» نیز گفته است: شاید خیلی‌ها سوال کنند چرا نام «پا‌های بیقرار» را به «دلدادگان» تغییر دادیم، بدانند که این نگاه هم احترام به مخاطبان بود؛ چرا که عنوان «پا‌های بیقرار» به یک سندروم بیماری اطلاق می‌شود و نمی‌خواستم این نوع مخاطبان هر شب با تماشای این سریال به روحیه‌شان خدشه وارد شود.