میانبر فرار از رکود در بازار فرهنگ

کاهش قیمت بلیت سینماها

پیش از این بلیت‌ فیلم‌های سینمایی روز سه شنبه در سینما‌ها نیم بها فروخته می‌شد. حالا این روند به‌جز سه‌شنبه به روز‌ها و ساعت‌های دیگری در برخی از سینما‌ها گسترش یافته است و می‌تواند اتفاقی مثبت برای مخاطبان باشد. البته تا امروز بعضی سینماها تهران و برخی از سینماهای مشهد چنین تصمیمی گرفته‌اند. اطلاعات دقیق‌تر مربوط به این تصمیم سینماداران در قالب جدولی در این گزارش ارائه شده است. در این میان، پردیس سینمایی مگامال غیر از روزهای شنبه و سه‌شنبه در باقی روزهای هفته هم تا ساعت ۱۳،‌ بلیت سینمایش را نیم بها عرضه می‌کند. این تبصره با توجه به لزوم ساده‌سازی در جدول گنجانده نشده است.

آبان‌ ملک‌محمدی، مدیر تماشاخانه پارس کرمان اولین سینماداری بود که به‌صورت رسمی اعلام کرد تا زمان سامان‌یابی شرایط اقتصادی کشور، بلیت اکران فیلم‌های سینمایی در این مرکز با ۴۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد. وی جزئیات این کاهش قیمت را هم این‌گونه تشریح کرد: قیمت بلیت فیلم‌های سینمای بدنه و «هنر و تجربه» در تماشاخانه پارس تا به امروز ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که از ۸ مرداد با کاهشی ۴۰ درصدی به قیمت ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. فارغ از سازوکار صنفی برای اجرایی شدن ایده‌هایی از این دست، نکته مهم‌تر اراده‌ای است که فراتر از دغدغه‌های اقتصادی و تجاری، نگاهی کاربردی‌تر به «هنر» و «محصولات فرهنگی» دارد؛ اراده‌ای که در مواردی همچون تصمیم هیات‌مدیره خانه سینما در قالب «لغو مراسم باشکوه جشن سینما» نمود پیدا می‌کند و در مواردی دیگر به‌صورت «تلاش برای برگزاری جشن باشکوه برای شادی هرچند موقت مردم» از سوی برگزارکنندگان جشن دنیای تصویر نمایان می‌شود.

حالا گروهی از سینماداران هم به این نتیجه رسیده‌اند که با کاهش قیمت بلیت، بخشی از نگرانی‌های مخاطبان سینمادوست خود را مرتفع کنند که این دورخیز می‌تواند با ورود جدی‌تر نهادهای صنفی و بالادستی صورت عام‌تری هم پیدا کند. تجربه برگزاری جشن ۲ روزه «سلام سینما» در سال ۹۲ به بهانه بزرگداشت روز ملی سینما، این روزها می‌تواند سرمشقی برای ترزیق یک حال خوب عمومی در جامعه از معبر «سینما» باشد؛ تجربه اکران رایگان و سراسری فیلم‌ها در کشور که در نوبت قبلی اجرا موجی از همراهی را در میان مخاطبان خاموش سینما نیز به همراه داشت و البته برخی آسیب‌ها نیز داشت که نباید نادیده گرفته شود. وزارت ارشاد، خانه سینما، انجمن سینماداران، انجمن پخش‌کنندگان و مهم‌تر از اینها صاحبان آثار پرفروشی که این روزها بر پرده سینماهای کشور هستند، می‌توانند در قالب یک حرکت صنفی، ایده جمعی از سینماداران را به یک خاطره خوش برای عبور از روزهای بحرانی اقتصاد کشور بدل کنند و هنوز برای تصمیم‌گیری جدی‌تر در این حوزه دیر نشده است.

کاهش قیمت بلیت یک تئاتر

در ادامه موج کاهش قیمت محصولات فرهنگی و هنری، نمایش «چهارمین شنبه» به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا نیز تصمیم گرفت با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بهای بلیت این اثر نمایشی را از ۴۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان تغییر دهد. این گروه همچنین برای فراهم کردن امکان بیشتری برای مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر، سالن اجرای نمایش را از سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز به سالن شماره ۱ تماشاخانه که پذیرای ظرفیت بیشتری از مخاطبان و علاقه‌مندان است، تغییر داد و ساعت اجرای نمایش «چهارمین شنبه» نیز از ساعت ۲۲ به ۲۰:۴۵ تغییر پیدا کرد. نمایش «چهارمین شنبه» با حضور مهدی صباغی، محمد اشکان‌فر، سروش قهرمانلو، فرهنگ سرخوش، هومن شاهی و سحر شاطری اثری است که از نگاه موسیقی به موضوع جنگ می‌پردازد.

کنسرت‌ها ۵۰ هزارتومانی اجرا می‌شود

اما کار به سینما و تئاتر محدود نشد. مدیر یک شرکت فرهنگی هنری از طراحی و اجرای پروژه‌ای با نام «کنسرت برای همه» با هدف کاهش قیمت بلیت کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها خبر داد. مهدی فولادی مدیر این شرکت با اعلام اینکه تصمیم دارند قیمت بلیت برخی از کنسرت‌هایشان را کاهش دهند، گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها بوده‌ایم و رقم برخی از آنها واقعا برای سبد فرهنگی یک خانوار ایرانی زیاد است. در این شرایط بسیار سخت اقتصادی یک خانواده چهارنفره با وضعیت مالی متوسط چطور می‌تواند به تماشای کنسرتی برود که میانگین قیمت بلیت آن ۱۰۰ هزار تومان است؟

فولادی درباره جزئیات این طرح که هم اکنون در مرحله تقاضا برای صدور مجوز است، گفت: ما در طرح «کنسرت برای همه» نقدینگی نداریم که بخواهیم به واسطه آن بخشی از مبلغ بلیت کنسرت را پرداخت کنیم؛ ولی تصمیم گرفته‌ایم برای این کار با یک بانک قرارداد ببندیم. بر اساس آن مخاطبان به سامانه این طرح که هم اکنون در مرحله طراحی است، مراجعه کرده و بعد از ثبت نام برای حضور در کنسرت ۴۴ خواننده ثبت نام می‌کنند. در ادامه بر اساس فرآیندی که از قبل به آنها توضیح داده شده است برای دریافت بلیت‌های تخفیف‌دار اقدام می‌کنند. قیمت بلیت کنسرت‌ها برای این افراد ۵۰ هزار تومان است که فعلا در شهرهای رامسر و تنکابن اجرا می‌شود. این طرح ارتباطی به سود یا ضرر تهیه‌کنندگان ندارد، بلکه قیمت بلیت‌ها در یک فرآیند بانکی نظارت شده تعیین می‌شود.

32 (2)