شکایت دختر حسین پناهی از تحریف اشعار پدرش

آنا پناهی، دختر دوم زنده‌یاد حسین پناهی درباره نسبت دادن برخی از اشعار و نثرهای ادبی به این بازیگر فقید، گفت: تنها مساله‌ای که من را بعد از فوت پدرم خیلی ناراحت می‌کند و آزار می‌دهد، همین جمله‌ها و اظهارنظرات جعلی است. شعرها و جملاتی که به پدر منسوب هستند، با فضای ذهنی و سبک نگارش او بسیار متفاوت است. به هر حال عامل اصلی این اتفاق را نمی‌شناسیم و شناسایی آن هم کار خیلی دشوار و سختی است. اما فضای مجازی تاثیر بسیاری در تحریف آثار پدر داشته است و به جرات می‌توان گفت که نقشی مخرب در به وجود آمدن این قضیه داشته است. البته کسانی که برای خواندن مطالب و اشعار وی به این فضا رجوع می‌کنند هم به همین اندازه مقصر هستند.

فرزند این بازیگر در پاسخ به این سوال که خانواده مرحوم پناهی برای حل این مشکل چه کرده، گفت: برای جلوگیری از این مشکلات، نهاد و قانون مشخصی وجود ندارد. یک کانال مطالب جعلی درباره پدرم منتشر می‌کرد که ما برای جلوگیری از اقدام این کانال به پلیس فتا شکایت کردیم. پلیس تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام داد، اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند. بعد از آن به ارشاد مراجعه کردیم که دوباره هم این اتفاق افتاد. در مجموع هیچ نهاد و سازمان خاصی که به این مسائل رسیدگی کند وجود ندارد.

آنا پناهی با بیان اینکه «ما فقط می‌توانیم یک سری نوشته‌ها و مطالب را تکذیب کنیم»، اضافه کرد: همان‌طور که بیشتر این تحریف‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد ما هم مجبور می‌شویم اطلاع رسانی و منابع درست را در همین فضا اعلام کنیم. البته خودم عضو کمپینی هستم با عنوان کمپین «مبارزه با نشر جعلیات» که موفق شده در کنترل و جلوگیری از انتشار گسترده مطالب جعلی تاثیر بسزایی داشته باشد. خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از نویسندگان و شاعران بزرگ عضو این کمپین هستند.