ظهور زوج هنری جدید درسینما

به هر حال سه‌شنبه گذشته که بلیت سینماها هم نیم‌بها بود، فروش کلی فیلم هزارپا عدد ۲۱ میلیارد تومان را هم رد کرد تا رکورد ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی «نهنگ عنبر۲» شکسته شود. این اتفاق در حالی رخ داده که تنها پنج هفته از اکران فیلم هزارپا گذشته و هنوز هم فروش آخر هفته اخیرش یعنی امروز و فردا محاسبه نشده است. همانطور که نوشتیم‌ پیش از این فیلم سینمایی «نهنگ عنبر ۲» به کارگردانی سامان مقدم با فروش بیش از ۲۰ میلیارد تومانی این عنوان را در اختیار داشت و پس از آن هم فیلم سینمایی «آینه بغل» ساخته منوچهر هادی دیگر فیلم سینمای ایران بود که توانسته بود فروش بیش از ۲۰ میلیارد را تجربه کند. این فهرست سه‌تایی از فیلم‌های ۲۰ میلیاردی یک نکته خاص و مهم دارد. فیلم نهنگ عنبر با جذابیت‌های بازی رضا عطاران به فروش ۲۰ میلیاردی رسید و فیلم آینه بغل هم با حضور بازیگران محبوبش از جمله جواد عزتی! زیرکی سازندگان فیلم هزارپا آنجاست که با درک این نکته فیلمی ساختند که هر دو این بازیگران را کنار هم قرار دادند و از قضا نقش‌هایی برایشان نوشتند که به‌خوبی توانایی‌های بازی طنز این دو بازیگر را نمایش دهد.

عینین سینما

برخی از سایت‌های خبری فیلم هزارپا را اولین همکاری مشترک عطاران و عزتی توصیف کرده‌اند. این در حالی است که پیش از این فیلم سینمایی کلاشینکف به کارگردانی سعید سهیلی را در کارنامه داشتند؛ اما در این فیلم نقش‌های متقابل این دو بازیگر چندان برجسته نبود و البته فیلم هم به لحاظ ژانری بین کمدی و درام معلق بود. اگر این فیلم را نادیده بگیریم می‌توانیم بگوییم که هزارپا اولین فیلم سینمایی است که زوج هنری جدیدی به نام عطاران-عزتی را به سینمای ایران معرفی کرده است. این دو بازیگر تاکنون به‌صورت مجزا در فیلم‌ها و سریال‌های کمدی بسیاری بازی کرده‌اند و هر کدام توانسته‌اند هواداران بسیاری برای خود دست و پا کنند. در سینمای جهان زوج‌های کمدی بسیاری وجود دارند که سال‌ها مردم جهان را با خود همراه کرده و خندانده‌اند. لورل و هاردی، باداسپنسر و ترنس هیل، ابوت و کاستلو و... از جمله معروف‌ترین زوج‌های سینمای کمدی تاریخ هستند که فیلم‌های متعددی با حضور آنان ساخته شد. در ایران هم نمونه‌های نه‌چندان کاملی وجود دارد. نمونه‌هایی که البته هرگز به‌عنوان یک زوج ماندگار در سینما شناخته نشدند. سیامک انصاری و مهران مدیری، محمدرضا گلزار و امین حیایی، جواد رضویان و رضا شفیعی‌جم و...

با این حال به‌نظر می‌رسد که جواد عزتی و رضا عطاران می‌توانند زوج تاریخ‌سازی برای سینمای ایران باشند.  بیراه نیست اگر فیلم هزارپا را اولین فیلم مشترک این دو بازیگر بدانیم.زوج عطاران و عزتی که می‌توان از اصطلاح «عین»‌های کمدی ایران برای آنها استفاده کرد، به خوبی در این فیلم هماهنگ و اصطلاحا مچ شده‌اند. این اتفاق می‌تواند نویدبخش تولد یک زوج سینمایی باشد که فیلم‌های ادامه‌داری بتوان با حضور آنان ساخت.    موفقیت این دو در رساندن فروش یک فیلم به رقم ۲۱ میلیارد تومانی آن هم در کمتر از ۵ هفته اتفاق بسیار چشمگیر و مهمی است. البته طبیعی است که تمام بار موفقیت این فیلم بر دوش این دو بازیگر نبوده است.

کما اینکه مهران احمدی و سارا بهرام و دیگر بازیگران فیلم هم به خوبی از پس نقش‌های خود برآمده‎‌اند و امیرمهدی ژوله، فیلمنامه‌نویس این کار اگرچه به لحاظ فرم سینمایی و قصه‌گویی فیلمنامه‌ای قوی ننوشته اما شوخی‌های متعدد و متناوب آن و به‌ویژه ایجاد موقعیت‌های کمیک برای کاراکترهای جذاب قصه، زمینه مناسبی برای درخشش «عین‌»های سینما ایجاد کرده است. در کنار اینها البته کارگردانی ابوالحسن داوودی که بعد از ۱۶ سال و پس از آخرین فیلم کمدی‌اش؛ «نان و عشق و موتور هزار» دوباره به سینمای کمدی بازگشته است هم تاثیر بسیاری دارد. با این حال شاید بتوان با قاطعیت گفت که اگر به‌جای «عین‌»های سینما، بازیگران دیگری بازی می‌کردند، فروش فیلم دست‌کم در این مدت زمانی به ۲۱ میلیارد تومان نمی‌رسید.