تساوی پایتختی‌ها و شهرزادی‌ها در صید نشان حافظ

بعد از سلام؛ نشان کیارستمی

پس از خوشامدگویی امید معلم و به‌عنوان نخستین بخش برنامه، جایزه و نشان عباس کیارستمی به اصغر یوسفی‌نژاد رسید. یوسفی‌نژاد فیلم «ائو» یا خانه را دو سال پیش در جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر ارائه کرده بود. این فیلم در حالی در جشنواره جهانی فیلم فجر توانست بهترین فیلم سینمای سعادت بشود و جایزه فیلم‌نامه را هم بگیرد که در جشنواره ملی جایگاهی در میان برندگان و حتی نامزدهای سیمرغ نداشت. این دومین سال پیاپی است که نشان کیارستمی در جشن حافظ اهدا می‌شود. پس از درگذشت ناگهانی عباس کیارستمی در سال ۹۵ قرار شد که جایزه‌ای با نام و یاد او به سینماگران تجربی اهدا شود.

تشویق مرتب برای علی رفیعی

طبق اعلام قبلی قرار بود در این مراسم از یک عمر تلاش دکتر علی رفیعی در تئاتر و سینمای ایران تقدیر شود.علی رفیعی نویسنده و کارگردان ۸۰ ساله تئاتر و سینما با تشویق ادامه‌دار حاضران روی صحنه آمد، پشت میکروفن قرار گرفت و ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشن حافظ گفت: «من یک عمر در دنیای هنر فعالیت کردم که نیم بیشترش در ممنوعیت و محدودیت بوده است. بزرگداشت برای کسی می‌گیرند که از آزادی خلاقانه بهره‌مند باشد. هنرمند بیش از بزرگداشت به دو چیز نیاز دارد.

یکی احترام که دولتمردان و فرهنگمداران از این مقوله مطلقا بویی نبرده‌اند. دوم اینکه بهترین بزرگداشت برای هنرمند این است که ابزار و وسایل کار و حرفه‌اش را در اختیار داشته باشد. من از بنیاد و جایزه متعلق به علی معلم سپاسگزارم. یک‌بار که در مصاحبه‌ای طولانی با او نشستم، فرصت بیشتری نداشتم برای معاشرت با او. امشب از بودن در میان شما خوشحالم اما باید بگویم که تعداد کارهای خلق‌نشده من به مراتب از کارهای روی صحنه آمده بیشتر بوده است.» در ادامه آذر معماریان روی صحنه آمد و گفت: امسال دومین سالی است که ما بدون علی در حال برگزاری این جشن هستیم. می‌دانید که او منتقد بود و متعلق به خانواده کوچک سینما. از شما خواهش می‌کنم امشب خوش باشیم و یکدیگر را تشویق کنیم. سپس جایزه ویژه علی معلم به رفیعی اهدا شد.

برندگان

«رگ خواب» با ۶ جایزه برنده اصلی شب بود. «لاتاری» با سه و «خفه‌گی» با دو جایزه، دیگر فیلم‌های طلایی شب بودند. در بخش سریال‌ها هم رقابت نزدیک «پایتخت ۵» و «شهرزاد» روی عدد سه به تساوی رسید. همچنین جایزه بهترین چهره تلویزیونی با رای مردم برای سومین سال پیاپی به مهران مدیری اهدا شد. هیات داوران هم در دو جایزه ویژه از محمدحسین مهدویان برای ساخت «لاتاری» و پرویز پورحسینی برای بازی در «قاتل اهلی» تجلیل به عمل آوردند. نکته قابل توجه تغییرات عمده در تاریخ و رکوردهای جشن حافظ بود. «رگ خواب» با ۶ جایزه بعد از «لیلا» دومین فیلم پرافتخار تاریخ حافظ است و مهران مدیری هم با ۶ جایزه در کنار اصغر فرهادی پرافتخارترین چهره تاریخ حافظ است.


جزئیات بیشتر

بهترین مستند:  سحر مصیبی برای «صفر تا سکو»

جایزه یک عمر فعالیت نوشتاری: هیوا مسیح

بهترین فیلم‌نامه تلویزیونی: محسن تنابنده برای سریال«پایتخت ۵»

بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیون: رویا میرعلمی

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیون: بهرام افشاری برای بازی در سریال «پایتخت ۵»

بهترین فیلم‌نامه سینمایی: معصومه بیات برای فیلم‌نامه «رگ‌خواب»

بهترین دستاورد هنری: هادی محمدیان برای انیمیشن «فیلشاه»

بهترین تدوین: حسین جمشیدی‌گوهری و سجاد پهلوان‌زاده برای فیلم «لاتاری»

جایزه بهترین بازیگر زن درام: رویا نونهالی برای بازی در «شهرزاد»

بهترین بازیگر مرد درام: مهدی سلطانی برای بازی در سریال «شهرزاد»

بهترین موسیقی متن: سهراب پورناظری برای فیلم «رگ خواب»

بهترین چهره تلویزیونی سال: مهران مدیری برای برنامه «دورهمی»

بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال: همایون شجریان برای فیلم «رگ خواب»

بهترین کارگردانی: حسن فتحی برای سریال «شهرزاد»

بهترین مجموعه تلویزیونی: الهام غفوری برای سریال «پایتخت ۵»

بهترین بازیگر زن سینما: لیلا حاتمی برای فیلم «رگ خواب» و پریناز ایزدیار برای فیلم «ویلایی‌ها»

بهترین بازیگر مرد سینما: هادی حجازی فر برای فیلم «لاتاری» و کوروش تهامی برای‌ فیلم «رگ‌خواب»

بهترین فیلمبرداری: مسعود سلامی برای فیلم «خفه‌گی»

بهترین کارگردانی فیلم سینمایی: فریدون جیرانی برای فیلم «خفه‌گی»

جایزه ویژه هیات داوران: محمدحسین مهدویان برای ساخت فیلم سینمایی «لاتاری» و پرویز پورحسینی برای ایفای نقش در فیلم «قاتل اهلی»

بهترین فیلم: حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب».