کارناوال عروسک‌ها در پایتخت

در پانزدهمین دوره جشنواره، در سال ۱۳۹۳،  افتتاحیه در قالب شادپیمایی کارناوال برگزار شد و پس از آن در افتتاحیه دوره شانزدهم نیز شادپیمایی سرآغاز جشنواره بود. حالا هفدهمین دوره این جشنواره از فردا آغاز خواهد شد وعلاوه بر گروه‌های نمایش عروسکی، مردم هم می‌توانند همراه با فرزندان و عروسک‌های خانگی خود به رژه عروسک‌ها بپیوندند و لحظات زیبا و خاطره‌انگیزی را در گام‌زدن با عروسک‌ها برای خود رقم بزنند. مرضیه برومند دبیر این جشنواره مردم تهران را به این شادپیمایی دعوت کرد و خواست تا به این برنامه بیایند و در حالی که عروسکی در دست دارند و از هر قشر و جنس و سن و سالی و هر اندیشه و خاستگاه سیاسی و اجتماعی که هستند با هم قدم بزنند که اکنون به چیزی که بیش از هر چیز دیگر نیاز داریم با هم بودن و حفظ روحیه‌مان است.

امسال شادپیمایی عروسک‌ها از مرکز شهر به بوستان آب و آتش منتقل شده است و برومند درباره دلیل این تغییر می‌گوید که افتتاحیه امسال همزمان با عید سعید قربان و یک روز زودتر از تاریخ رسمی جشنواره برگزار می‌شود و دوست داشتیم شادپیمایی را از میدان ولیعصر (عج) به سمت تئاتر شهر دنبال کنیم ولی هم به دلیل مناسبت عید مذهبی و هم برخی مسائل دیگر که هماهنگی و گرفتن مجوز را ممکن بود سخت کند، بنابراین تصمیم گرفتیم افتتاحیه را در محلی دیگر مثل یک مکان تفریحی اجرا کنیم. کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران در گفت‌وگو با ایسنا درباره شادپیمایی جشنواره عروسکی که خودش هم این واژه را برایش انتخاب کرده است می‌گوید سال ۹۳ یعنی دوره پانزدهم این جشنواره به نوعی امتحانی بود که ببینیم اگر چنین برنامه‌ای برگزار شود چه اتفاقی می‌افتد. چون معمولا از این نوع برنامه‌هایی که با شادی همراه باشند نداریم و راه‌پیمایی‌ها بیشتر به بهانه‌های مذهبی و عزا و سیاسی است. در آن سال برنامه ما تجربه خوب و جذابی از آب درآمد چون با وجود راه‌بندانی که در خیابان‌ها پیش آمد مردم با سلایق و عقاید مختلف خیلی همراهی کردند و دیدیم وقتی بحث شادی و همدلی باشد مردم حتی شلوغی و راه‌بندان را هم تحمل می‌کنند.

او می‌گوید در سال ۹۵ کمی برنامه‌ریزی ‌شده‌تر و با مسیری طولانی‌تر افتتاحیه و شادپیمایی را پیش بردیم که مسیر تالار وحدت تا تئاتر شهر را طی کردیم و آن هم فوق العاده بود. در آن دوره حضور مردم فراتر از انتظار ما بود و حتی رئیس یونیما جهانی که همراه ما بود باور نمی‌کرد چنین استقبالی از افتتاحیه یک جشنواره شود، چرا که در هیچ کشوری چنین چیزی با این شور و حال و مخصوصا در شهری بزرگ مثل تهران ندیده بود. برومند معتقد است در آنچه ما برای جشنواره و به‌ویژه افتتاحیه تدارک دیدیم همدلی زیادی در سطح جامعه ایجاد شد و این از آن جهت اهمیت دارد که به نظرم در شرایط فعلی بخشی از مشکلات به‌خاطر همدل نبودن جامعه است و اینکه به فکر تامین منافع بلندمدت نیستند، در حالی که در دوران جنگ اصلا چنین چیزی را شاهد نبودیم. او می‌گوید من همیشه دوست داشتم این شادپیمایی در خیابان باشد تا مردمی که از برگزاری چنین جشنواره‌ای خبر ندارند خیلی ناگهانی با آن مواجه شوند و ببینند چه اتقاق عجیب و قشنگی است، ولی در خیابان‌های تهران به جز بحث ترافیک، مسائل و محدودیت‌های دیگری هم وجود دارد که کمی برنامه‌های ما را تغییر داده است.

به گفته برومند امسال از پنج کشور کرواسی، تایوان، افغانستان، هلند و فرانسه هم گروه‌هایی به ایران آمده‌اند تا در این رویداد عروسکی حاضر شوند. البته او اشاره می‌کند که در بخش صحنه‌ای این رویداد قصد داشته گروه اُبراتسُف از روسیه را به ایران دعوت کند که ابتدا توافق هم انجام شد، اما بعد آن گروه به طرزی عجیب و ناگهانی بهانه‌هایی برای انصراف مطرح کردند و متوجه شدیم آنها ترسیده‌اند که نکند در ایران جنگ شود! اما از آن طرف، گروه نمایشی فرانسه بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا ایمیل زد و بابت حرف‌های آقای ترامپ پوزش خواست و گفت که با کمال میل به ایران می‌آیند و تخفیفی هم برای دستمزدشان دادند. با این حال گروه دیگری هم بود که به دلیل اینکه یکی از اعضایش به آمریکا سفر می‌کند، نگران بودند که مبادا با سفر به ایران مشکل پیش‌ آید و همین دلیل لغو حضورشان شد و اینها هر کدام بخشی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها است که در جشنواره‌ها نمود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه البته همین مسائل سبب بروز همدلی میان برخی گروه‌های عروسکی خارجی با ایرانی‌ها هم شده است، افزود: امسال تلاش کردیم تا جای ممکن ریخت و پاش نداشته باشیم و برای حضور گروه‌های خارجی هم تا جای ممکن با همراهی خودشان یا سفارتخانه‌ها اقدام کردیم. امسال ۳۴ نمایش صحنه‌ای روی صحنه خواهد رفت که ۲۸ نمایش از ایران و ۶ نمایش از ۵ کشور تایوان، فرانسه، کرواسی، هلند و افغانستان اجرا خواهد داشت. تعداد نمایش‌های فضای باز ۱۷ اثر است که در دو بخش اصلی و جنبی روی صحنه خواهد رفت. تعداد ۷ اثر دانش‌آموزی در جشنواره اجرا خواهد شد که ۴ نمایش از تهران و ۳ اثر از دیگر استان‌هاست. ۱۶ نمایش در بخش تجربه به صحنه خواهد رفت. در مجموع ۱۸ نمایش در بخش بزرگسال و ۱۶ نمایش در بخش کودک و نوجوان در این جشنواره اجرا خواهد شد.مراسم شادپیمایی فردا چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در پارک آب و آتش برگزار می‌شود و بعد از آن هم تا شب نمایش‌هایی اجرا خواهد شد و دست‌اندرکاران جشنواره در تلاش هستند هر شب مقابل تئاتر شهر نمایش‌های خیابانی برای مردم اجرا شود تا محوطه بیرونی این مجموعه تئاتری که در کنار سالن حافظ، اصلی‌ترین محل اجرای نمایش‌های جشنواره است، زنده نگه داشته شود.