شکاف عمیق درآمدی آکتورها و آکترس‌ها

بر اساس تحقیقات جدید گروه اجتماعی (woman’s media center) زنان به‌طور چشمگیری در فیلم‌های بزرگ هالیوود ظاهر می‌شوند یا فعالیت گسترده و موفقیت‌آمیزی در پشت صحنه دارند. با این حال حتی موفق‌ترین ستارگان زن در هالیوود به‌طور قابل توجهی دستمزد بسیار کمتری از بازیگران مرد دریافت می‌کنند. در فهرست پردرآمدترین بازیگران زن نفرات اول و دوم به ترتیب ۴۰ و ۲۸ میلیون دلار در یک‌سال کسب کرده‌اند که با رقم ۲۳۹ و ۱۲۴ میلیون دلاری دو نفر اول فهرست مردان قابل مقایسه نیست. آمارهای منتشر شده در سال جاری میلادی هم نشان می‌دهد این قانون، همچنان در توزیع درآمد هالیوود پابرجاست. این آمارها را نشریات متعددی منتشر می‌کنند؛ مجله معروف «فوربس» آخرین گزارش خود در این باره را از گزارش شرکت‌های آماری معتبری چون «نیلسن» و البته گفت‌وگو با افراد صاحب نفوذ در صنعت سینما به دست آورده است. درآمد بازیگران از ابتدای ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تا ابتدای ژوئن سال ۲۰۱۸ محاسبه شده است.

بازیگران مرد پردرآمد

در فهرست پردرآمدترین بازیگران سال، رتبه نخست با درآمد ۲۳۹ میلیون دلاری در یک‌سال گذشته به «جرج کلونی» ستاره سرشناس سینما رسید. او بیشتر این پول را از فروش سهامش در یک کارخانه به دست آورده است. جرج کلونی پیش از این در فهرست سلبریتی‌های پردرآمد نیز جایگاه نخست را به خود اختصاص داده بود که نشان می‌دهد در یک‌سال گذشته هیچ چهره سرشناسی در عالم ورزش، هنر و سرگرمی بیش از او درآمد نداشته است اما هر چند سهم اصلی در فهرست پردرآمدترین بازیگران سینمای جهان در یک‌سال گذشته همچنان در اختیار ستاره‌های هالیوود است اما بالیوود هم میدان را خالی نگذاشته و دو نماینده در این فهرست دارد.

نفر دوم فهرست پردرآمدهای بازیگران مرد، «دواین جانسون» است که در چند سال اخیر توانسته ثروت خوبی برای خودش دست و پا کند. اما نکته جالب در این فهرست، ورود سه ستاره آسیایی به جمع ۱۰ ‌نفره بازیگران پردرآمد سینماست. «آکشای کومار» که با درآمد ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری رتبه هفتم را در اختیار دارد و «سلمان خان» که با درآمد ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری در جایگاه نهم ایستاده است، دو بازیگر هندی این فهرست هستند و نفر بعدی هم که احتمالا چون در گذشته هم تجربه قرار گرفتن در این فهرست را داشته،‌ قابل حدس زدن است،‌ بازیگر فیلم‌های رزمی و کونگ‌فویی؛ «جکی‌چان» او در یک‌سال گذشته بیش از ۴۵ میلیون دلار درآمد داشت و پنجمین بازیگر پردرآمد سینمای جهان لقب گرفت.

زنان پردرآمد سینما

صدرنشین جدول پردرآمدترین زنان بازیگر جهان، بازیگر نقش «بیوه سیاه» در فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت» است؛ اسکارلت جوهانسون. او با ایفای این نقش بار دیگر راس فهرست پردرآمدترین بازیگران زن فوربس را تصاحب کرد و بالاتر از ستاره‌ معروف سال‌های اخیر سینما آنجلینا جولی قرار گرفت. جوهانسون ۳۳ ساله در سالی که گذشت ۵/ ۴۰ میلیون دلار بدون محاسبه کاهش مالیاتی، درآمد داشت. جولی ۴۳ ساله هم با کسب ۲۸ میلیون دلار در مکان دوم قرار گرفته است. او این درآمد را به لطف بازی در «شریر۲» کسب کرده که قرار است سال ۲۰۲۰ اکران شود.

جنیفر آنیستون ۴۹ ساله نیز  با ۵/ ۱۹‌میلیون دلار دستمزد در مکان سوم جای گرفته است. او از سیت‌کام «فرندز» ‌دهه ۱۹۹۰ هنوز درآمد دارد و در عین حال از حضور در آگهی‌های تبلیغاتی کوکاکولا و برند «جانسون‌ اند جانسون» نیز درآمد کسب می‌کند. جنیفر لارنس ۲۸ ساله که در فیلم «مادر!» بازی کرده و بازیگر «پرستوی قرمز» هم بود در مکان چهارم لیست فوربس جای گرفته است. او در فیلم «مردان ایکس» نیز بازی کرد و در عین حال در آگهی «دیور» نیز حضور داشت. وی با درآمد ۱۸ میلیون دلار، از سال پیش ۶ میلیون دلار کمتر درآمد داشته است.

مکان پنجم به ریس ویتراسپون تعلق دارد؛ ۴۲ ساله با درآمدی ۵/ ۱۶ میلیون دلاری. نکته جالب اینکه پردرآمدترین بازیگر سال پیش یعنی «اما استون» بازیگر برنده اسکار برای فیلم «لالالند» در بین  ۱۰ نفر اول بازیگران پردرآمد سال ۲۰۱۸ جایی نیافت. در حالی که امسال تنها دو بازیگر زن بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد داشته‌اند، سال پیش این رقم شامل سه نفر می‌شد و در فهرست ۲۰۱۶ ، چهار بازیگر زن بالای این رقم درآمد داشتند.

دلیل تفاوت درآمدها

دلایلی که برای توجیه یا تبیین این شکاف درآمدی ارائه می‌شود، بسیار متعدد و متنوع است. موسسه‌های پژوهشی هم هر یک دلایل خود را برای این اتفاق مطرح می‌کنند اما یکی از معتبرترین آنها یعنی woman’s media center چند نکته قابل توجه ارائه کرده است. به گزارش این مرکز، «سن» مقوله اصلی برای دستمزد بالای بازیگران زن است. به این معنی که میانگین درآمد زنان بازیگر در سینما (منظور هالیوود است) با افزایش سن، کاهش بیشتری از درآمد مردهای بازیگر پیدا می‌کند. غیر از این موضوع نکته مهم دیگر مردانه بودن فیلم‌های پرهزینه در سینماست. نقش‌های برتر در فیلم‌های حادثه‌ای، ‌پرهیجان، ابرقهرمانی و... عمدتا به مردها تعلق دارد و طبیعتا دستمزد بازی در این نقش‌ها هم بالاتر است. از یکصد فیلم برتر ساخته شده در سال ۲۰۱۲ فقط در ۶ درصد از دو جنس زن و مرد به یک اندازه استفاده شده و ۶۵ درصد فیلم‌ها با محوریت نقش مردها بوده است. با این حساب، ۲۹درصد نقش‌های تاثیرگذار به زن‌ها رسیده است. نکته دیگر آنکه زنان عمدتا در فیلم‌های عاشقانه و درام‌های اجتماعی توانسته‌اند نقش‌های برتر را به دست بیاورند. مجموع درآمد ۱۰ بازیگر مرد پردرآمد در سینمای جهان بیش از ۷۴۸ میلیون دلار است؛ یعنی به‌طور میانگین هر یک از این ۱۰ بازیگر مرد پردرآمد در سینمای آمریکا، نزدیک ۷۵ میلیون دلار درآمد داشته است. این رقم برای بازیگران زن بسیار پایین‌تر و در حد۴/ ۱۸ میلیون دلار است.

32 (2)