جولان حاشیه‌ها روی آنتن

سال‌هاست که تلویزیون به هر دری زده تا محبوبیتش را در میان مخاطبان حفظ کند اما آمار شکست‌هایش در این راه، بسیار بیشتر از موفقیت‌هایش بوده و آمار حاشیه‌هایش بسیار بیشتر از متن! حاشیه‌های تلویزیون کار را به جایی رسانده که حتی هواداران دوآتشه این رسانه بزرگ هم حالا منتقدش شده‌اند و کمتر صاحب‌نظر و کارشناسی را می‌شود پیدا کرد که از تلویزیون و سر و شکل برنامه‌هایش دفاع کند. این وضعیت، مدیران سازمان را هم وادار کرده تا برای کاهش انتقادها و تنش‌ها به آب و آتش بزنند. یکی از ایده‌های مدیران برای این کار استفاده از بازیگران محبوب سینما به‌عنوان مجری در تلویزیون بود که اگرچه قبلا جواب داده بود اما همچنان که گفتیم، حالا با شکست و حواشی متعددی روبه‌رو شده است. در مدت کوتاهی که از پخش برنامه‌هایی با اجرای گودرزی و گلزار می‌گذرد حواشی این برنامه‌ها به طرز چشمگیری گسترش پیدا کرده و مورد انتقاد و اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی و دست‌اندر‌کاران برنامه‌های تلویزیونی قرار گرفته است.

بسیاری از رسانه‌ها نیز در واکنش به این رخدادها، گزارش‌های تحلیلی و تفسیری متعددی نوشته‌اند. در یکی از همین گزارش‌ها، خبرگزاری خبرآنلاین، اوضاع نابسامان، برنامه‌ریزی نادرست، برنامه‌های بی‌محتوا و صرفا آنتن پرکن که در نهایت به از دست رفتن مخاطبان تلویزیون منجر می‌شود را علت اصلی تنش‌ها و حواشی متعدد تلویزیون معرفی کرده است. این خبرگزاری همچنین نوشته است: موضع‌گیری‌های جدید و واکنش‌های تندی که در چند وقت اخیر نسبت به برنامه‌های تلویزیون آن هم از سوی مجری‌های رسانه و برخی بازیگران مطرح شده است زنگ هشدار تازه‌ای را به صدا درآورده که نشان از اوضاع اسفبار در تلویزیون است. حالا دیگر انتخاب‌های غلط و بدون منطق در تلویزیون کار را به جایی کشانده که حتی مجری‌ها هم با یکدیگر درگیر شده‌اند و به همتایانشان بی‌وقفه می‌تازند و آنها را مورد انتقادهای تند قرار می‌دهند، البته پیکان انتقاد خیلی از معترضان به سوی خود صدا‌و‌سیما و انتخاب‌های اشتباهش نیز هست.

آغاز انتقادها

در حالی که پیش از این بسیاری از مجریان با سابقه تلویزیون انتقادهایی را از شیوه اجرای برنامه‌های جدید تلویزیونی مطرح کرده بودند و به همین مناسبت ممنوع‌التصویر شدن بعضی از مجریان معروف تلویزیونی را به باد انتقاد گرفته بودند، به تازگی نیز مجریان نه چندان باسابقه تلویزیون زبان به انتقاد از انتخاب بازیگران به‌عنوان مجری باز کرده‌اند. در چند هفته اخیر محمدرضا گلزار، پژمان بازغی، حمید گودرزی، کامران تفتی، دانیال عبادی و چند چهره دیگر از بازیگران اجرای چند برنامه در تلویزیون را بر عهده گرفته‌اند و اگرچه تخصصی در زمینه اجرای برنامه تلویزیونی ندارند اما چنان که درز کرده گویا رقم‌های کلانی هم برای اجرای این برنامه‌ها گرفته‌اند. این مساله به مذاق مجری‌های پیشکسوت تلویزیون خوش نیامده و باعث بروز اعتراض‌های متعددی شده است. نکته جالب قضیه این است که چند سال پیش، این چرخه برعکس بود و خیلی از مجری‌های تلویزیون به‌عنوان بازیگر در فیلم‌ها جلوی دوربین رفتند، البته که آن موقع بازیگران واکنش‌های چندان تندی نسبت به این موضوع نداشتند. مهم‌ترین مجریانی که از اجرا به بازی در سریال و فیلم‌های سینمایی رسیدند شاید شهاب حسینی، نوید محمدزاده و... باشند.

چراغ اول اعتراض‌ها

قضیه از آنجایی شروع شد که نام مجید افشاری فینالیست خنداننده شو به‌عنوان مجری برنامه «ایرانیوم» مطرح شد، همین کافی بود تا اولین صدای اعتراض تند از سوی محمد نظری، مجری «به خانه برمی‌گردیم» شنیده شود. نظری در واکنش به انتخاب افشاری برای اجرای این برنامه در گفت‌وگویی گفته بود که از کف خیابان مجری پیدا کرده‌اند! نظری در ادامه اظهارنظرش درباره صدا‌و‌سیما نیز گفته بود: «من نمی‌دانم در تلویزیون چه می‌گذرد. انگار یک تشتت و تضاد فکری اتفاق افتاده و در زمانی که مجری‌های صداوسیما از صد‌ها گزینش رد می‌شوند تا به آنتن برسند و هر هفته به خاطر گفتن یک جمله یا نگفتن آن توبیخ می‌شوند، می‌بینیم یک آدمی را از کف خیابان می‌آورند و به او اجرا می‌دهند، کسی که نمی‌داند روی چه خطوط قرمزی حرکت می‌کند، روی آنتن می‌رود و برنامه اجرا می‌کند.»

دستمزد کلان برای اجرای تصنعی

پیش از حاشیه‌های برنامه «ایرانیوم» هم از همان موقعی که تیزرهای پخش مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار روی آنتن رفت خیلی‌ها به حضور او در قامت یک مجری واکنش نشان دادند و علاوه بر بحث‌های مالی بر سر دستمزدی که گلزار برای اجرای این برنامه گرفته و حضور مبهم اسپانسرها، به اجرای تصنعی این بازیگر هم انتقادهای زیادی شده و این بحث مطرح شد که چرا با وجود مجری‌های کاربلد در تلویزیون باید سراغ یک بازیگر رفت و دستمزدی بسیار بالا هم برای اجرا به او پرداخت کرد. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم نسبت به این موضوع انتقاد کردند. آنها عقیده داشتند در شرایط فعلی جامعه، توجیهی ندارد که یک برنامه تلویزیونی بخواهد جوایز چند صد میلیونی به شرکت‌کنندگان در مسابقه بدهد. البته پیش از این نیز انتقادهایی بی‌سابقه از میزان دستمزد مهران مدیری در برنامه دورهمی مطرح شده بود.

گاف بزرگ

البته گاف‌های برنامه «ایرانیوم» با انتخاب یک تازه از راه رسیده به‌عنوان مجری تمامی نداشت، چند روز پیش ایرج ملکی و برادرزاده‌اش میهمان این برنامه بودند. حضور این میهمانان و نوع گفت‌وگو با آنها هم واکنش‌های زیادی را در پی داشت. صابر ابر که این اقدام صدا‌وسیما را غیراخلاقی دانسته بود درباره دعوت کردن ایرج ملکی به این برنامه و بازخوردهایی که پس از آن به وجود آمد در توییتر نوشت: «آوردن ایرج ملکی و برادرزاده‌اش در صدا‌و‌سیما یک رفتار غیرانسانی‌ است. آیا واقعا در این سازمان کسی اطلاعی از فعالیت‌های آنها نداشته؟! یا دانسته و خواسته آنها را برای تمسخر دعوت کرده‌اند؟ این رفتار ترویج مرگ اخلاق بین مردم است.» نکته جالب اینجاست که صابر ابر پیش از اینکه بازیگر شود به‌عنوان مجری در برنامه «پلک» آغاز به کار کرد.

نیما کرمی دیگر مجری تلویزیون هم از دیگر منتقدان سرسخت این برنامه بود. او نیز در همین‌باره در صفحه اینستاگرامش نوشت: «متاسفم برای برنامه‌سازی رو به زوال رسانه‌ملی... واقعا یعنی فکری برای برنامه‌سازی درست ندارید. دوستان عزیز! شما حق ندارید به هرکسی اجازه دهید رو‌به‌روی دو انسان هموطن به هر شکل و ترتیبی قرار بگیرد و بعد مسخره‌شان کنید[اسکولشان بفرمایید] به خدا زشته، به خدا بده، تو رو خدا از برنامه‌سازی دست بردارید که هرچه ما تلاش می‌کنیم برای برنامه فاخر، شما همه‌چیز را زیر سوال می‌برید. وای بر من با این همه ابتذال در رسانه‌ای که روزی قرار بود دانشگاه‌ انسان‌سازی باشد.»