ردّ ایران در اسکار تلویزیون

امسال این جایزه در بخش موسیقی «امی» به رامین جوادی، آهنگساز ایرانی‌‌تبار متولد آلمان رسید و این هنرمند توانست برای آهنگسازی دو سریال «بازی تاج و تخت» و «وست‌ورلد» نظر داوران این رویداد مهم موسیقی جهان را جلب کند و نامزد دریافت جایزه بهترین آهنگساز شود و در نهایت که برای آهنگسازی فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» با عنوان «اژد‌ها و گرگ» جایزه امی را کسب کند. این آهنگساز ۴۳ ساله که از مادری آلمانی و پدری ایرانی به دنیا آمده تاکنون برای مجموعه‌های تلویزیونی زیادی آهنگسازی کرده ‌است که از آن جمله می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی «آستانه»، «فرار از زندان» و «سلاطین فرار» اشاره کرد. او در سال ۲۰۰۶ نیز نامزد جایزه امی برای «برجسته‌ترین موسیقی زمینه اصلی» شده بود. سال ۲۰۰۷ جوادی آلبومی از قطعات موسیقی مجموعه تلویزیونی فرار از زندان منتشر کرد. وی همچنین آهنگسازی فیلم معروف نجات جسیکا لینچ را هم که در سال۲۰۰۳ که بر اساس زندگی سرباز شهیر آمریکایی جسیکا لینچ ساخته شد در کارنامه خود دارد.

جوادی پس از اطلاع از برنده شدنش در صفحه توییتر خود نوشت: من مفتخرم که بخشی از پروژه‌ «بازی تاج و تخت» و خانواده‌ شبکه‌ی «ا‌چ‌بی‌اُ» باشم. این سریال یکی از مجموعه‌های خلاق تلویزیونی است. این حقیقت که من هر روزِ زندگی خود را به خلق موسیقی می‌گذرانم برای من موهبت بزرگی است و من بی‌اندازه سپاسگزارم که این کار را در همکاری با این برنامه جذاب پیش می‌برم. مفتخر بودم که پیش از آنکه برای اجرا روی صحنه بروم متوجه شوم که برنده‌ جایزه‌ «امی» شده‌ام. این آهنگساز پیش از این نیز در مصاحبه‌ای درباره ساخت موسیقی سریال «بازی تاج و تخت» توضیح داده بود: هر سال به خودم می‌گویم که امسال باید کاری بکنم که قبلا نکرده‌ام. این سریال بدون شک با هر فصل سطح متفاوتی ارائه می‌دهد که با وجود اینکه فکر می‌کنم دیگر بیش از این ممکن نیست بالاتر رود، سازندگان فیلم آن را به سطح بالاتری می‌برند و من هم به نحوی مجبورم همان کار را با موسیقی آن بکنم.

وی همچنین درباره نحوه‌ کارش در مواجهه با این سریال گفته بود: وقتی می‌خواهم روی آهنگ صحنه‌ای کار کنم، ابتدا بدون نواختن صحنه را می‌بینم. بعد سعی می‌کنم ضرباهنگ آن را در سرم بشنوم. سپس می‌توانم با آن بنوازم. معمولا اول برای یک ساز نت می‌نویسم بعد دوباره صحنه را نگاه می‌کنم و وقتی مطمئن شدم شکل اصلی‌اش را پیدا کرده برای نوازندگان دیگر ارکستر آن را تنظیم می‌کنم و پس از ویرایش توسط نوازندگان اجرا می‌کنم. لذت‌بخش‌ترین بخش کار زمانی است که نوازندگان در حال نواختن هستند و مو به تنم سیخ می‌شود. دیدن صحنه‌ها همراه موسیقی و بازی بازیگران و اینکه چقدر تاثیرگذار است برایم الهام بخش است و باعث می‌شود به استودیو برگردم و دوباره کار نوشتن آهنگ را از سر بگیرم.