جشن 90 سالگی «موریکونه» با حضور بزرگان هنر

در این مراسم «جوزپه تورناتوره»، کارگردان مطرح ایتالیایی نیز حضور داشت که هم‌اکنون مشغول ساخت مستندی بر اساس زندگی «موریکونه» است و «نیکولا پیووانی» آهنگساز برنده اسکار فیلم «زندگی زیباست» و «داریو ماریانلی» آهنگساز برنده اسکار فیلم «کفاره» نیز در این مراسم حضور داشتند و هر کدام به «موریکونه» آهنگساز بزرگ سینما ادای احترام کردند. «موریکونه» نیز در این کنسرت ویژه رهبری ارکستر دو قطعه از مهم‌ترین آثارش شامل «افسانه ۱۹۰۰» و «ماموریت» را بر عهده گرفت. در این کنسرت همچنین قطعاتی از آهنگسازان الهام‌بخش «موریکونه» چون «باخ» و «گوفردو پتراسی» معلم «موریکونه» در آکادمی ملی «سانتا سسیلیا» نیز اجرا شد.

«موریکونه» در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، در ابتدا از ساخت موسیقی برای فیلم‌ها شرمسار بودم و حتی آن را پنهان می‌کردم؛ به ویژه که «گوفرو پتراسی» معلم موسیقی‌ام نگاهی از بالا به پایین به موسیقی فیلم داشت. به همین دلیل زمانی که متوجه شدند مشغول ساخت موسیقی فیلم هستم من را از آکادمی ملی «سانتا سسیلیا» اخراج کردند. آکادمی ملی «سانتا سیسیلیا» اخیرا کتابی با عنوان «۹۰ennio» را به مناسبت ۹۰ سالگی این آهنگساز منتشر کرده است که شامل عکس‌، اسناد و دیگر مطالب مرتبط با همکاری «موریکونه» با چهره‌های سینمایی است.

«انیو موریکونه» که ساخت موسیقی بیش از ۵۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی و همچنین ۱۰۰ اثر کلاسیک را بر عهده داشته، تا کنون پنج‌بار با فیلم‌های «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «ماموریت» (۱۹۸۶)، «تسخیرناپذیران» (۱۹۸۷)، «باگزی» (۱۹۹۱) و «مالنا» (۲۰۰۰) نامزد کسب جایزه اسکار شده و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز جایزه افتخاری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ نیز در سن ۸۷ سالگی برای فیلم «هشت نفرت‌انگیز» ساخته «کوئنتین تارانتینو» جایزه اسکار موسیقی متن را کسب کرد.