رکوردشکنی در رکود اکتبر

جزئیات رکوردشکنی در بازار سرد

فیلم «ونوم» محصول کمپانی سونی در ۴۲۵۰ سینما اکران شد و نه تنها توانست در صدر جدول پرفروش‌های ماه قرار بگیرد که رکورد فیلم «جاذبه» آلفونسو کوارون را هم شکست. فیلم «جاذبه» در سال ۲۰۱۳ با فروشی معادل ۷/ ۵۵ میلیون دلار توانسته بود پرفروش‌ترین افتتاحیه ماه اکتبر را از آن خودش کند. در حال حاضر این دومین افتتاحیه پرفروش امسال است. مقام اول در اختیار فیلم «سولو: داستان جنگ ستارگان» است که در افتتاحیه‌اش ۴/ ۸۴ میلیون دلار فروخت. مقام سوم هم در اختیار فیلم «مرد مورچه‌ای و زنبورک» اولین فیلم از سری «انت من» است که ۸/ ۷۵ میلیون دلار در افتتاحیه‌اش فروخت. هم «سولو: داستان جنگ ستارگان» و هم «مرد مورچه‌ای و زنبورک» بعدتر در گیشه‌های سینمای آمریکا فروشی بالای ۲۱۰ میلیون دلار داشتند اما قبل از اینکه درباره «ونوم» بخواهیم در این حد پیش برویم باید ببینیم که فروش آخر هفته آینده آن چطور خواهد بود.

نقدهای منتقدان روی فیلم «ونوم» اکثرا منفی بوده است. و حتی در سایت سینمااسکور هم از دید تماشاگران امتیاز B+ دریافت کرده که امتیازی مشابه فیلم‌های «جوخه انتحار» و «لیگ عدالت» است. درنتیجه از همین حالا باید «ونوم» را جزو فیلم‌های ابرقهرمانی دانست که چندان موردتوجه قرار نگرفته‌اند. از میان این فیلم‌های ابرقهرمانی «لیگ عدالت» با توجه به نظرات منفی در هفته دوم اکران ۵۶ درصد افت فروش داشت. اما نکته مهم برای «ونوم» این است که در حال حاضر روی پرده سینماها هیچ فیلم ابرقهرمانی دیگری نیست که رقیب آن محسوب شود. از سوی دیگر، «ستاره‌ای متولد می‌شود» (A Star Is Born) به کارگردانی برادلی کوپر با بازی خودش و لیدی گاگا، دومین موفقیت بزرگ فروش آخر هفته فیلم‌ها را رقم زد. این فیلم در ۳۶۸۶ سینما در آمریکای شمالی ۶/ ۴۲ میلیون دلار فروخت و در رده دوم جدول قرار گرفت. این درام رمانتیک در بازار بین‌المللی نیز ۱۴ میلیون دلار به دست آورده و فروش جهانی خود را به ۶/ ۵۶ میلیون دلار رسانده است. «ستاره‌ای متولد می‌شود» اولین بار در دنیا ماه پیش در بخش خارج از مسابقه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و تماشاگران در پایان فیلم برای هشت دقیقه به‌طور ایستاده سازندگان این پروژه را تشویق کردند.

شرکت برادران وارنر تازه‌ترین اقتباس سینمایی از «ستاره‌ای متولد می‌شود» را در سینماهای آمریکا اکران کرده است. این اولین تجربه کارگردانی کوپر بازیگر چهار بار نامزد اسکار است. او در «ستاره‌ای متولد می‌شود» نقش جکسن مین یک موزیسین و خواننده باتجربه را بازی می‌کند که الی (گاگا) یک هنرمند سختکوش را کشف می‌کند و به او دل می‌بازد. به تشویق مین، موقعیت کاری الی اوج می‌گیرد، اما ارتباط آنها به مشکل می‌خورد. آهنگ‌های فیلم را کوپر و گاگا با همکاری هم و موزیسین‌هایی چون لوکاس نلسن، جیسن ایزبل و مارک رانسن نوشته‌اند. اندرو دایس کلی، دیو چپل و سام الیوت از دیگر بازیگران «ستاره‌ای متولد می‌شود» هستند که با بودجه‌ای حدود ۴۰ میلیون دلار ساخته شده است. تماشاگران در سینمااسکور به فیلم درجه A داده‌اند، در حالی که در راتن تومیتوز ۹۱ درصد نظر منتقدان مثبت بوده است.

کوپر ۴۳ ساله که در فیلادلفیا به دنیا آمده است در ۲۰۱۳ برای «کتاب بارقه امید» در بخش بهترین بازیگر مرد و در ۲۰۱۴ برای «حقه‌بازی آمریکایی» در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد اسکار شد. او در ۲۰۱۵ برای «تک‌تیرانداز آمریکایی»‌ برای سومین سال پیاپی نامزد اسکار بهترین بازیگری شد و در مقام تهیه‌کننده نیز شانس دریافت جایزه اسکار را داشت. او دهمین بازیگر مرد تاریخ جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی است که پشت سر هم نامزد سه جایزه اسکار (یا بیشتر) شده است.

دیگر پرفروش‌ها

در میان فیلم‌هایی که از هفته‌های قبل روی پرده سینماها هستند، انیمیشن خانوادگی «پاکوچک» (Smallfoot) از شرکت برادران وارنر در دومین آخر هفته اکران ۹/ ۱۴ میلیون دلار فروخت و در رده سوم قرار گرفت. چانینگ تیتم و جیمز کوردن از صداپیشه‌های این فیلم به کارگردانی کری کرک‌پاتریک و جیسن رایزیگ هستند. در فیلم «یتی» قانع می‌شود که مخلوقات گریزپا معروف به «انسان‌ها» واقعا وجود دارند! کمدی «مدرسه شبانه» (Night School) با بازی تیفانی هدیش و کوین هارت نیز در دومین آخر هفته اکران ۲/ ۱۲ میلیون دلار فروخت و رده چهارم جدول را به خود اختصاص داد. این فیلم به کارگردانی مالکوم دی. لی درباره یک گروه آدم پردردسر است که ناچار می‌شوند برای ادامه تحصیل به مدرسه شبانه بروند. «خانه‌ای با یک ساعت در دیوارهایش» (The House With a Clock in Its Walls) تولید شرکت امبلین اینترتینمنت با بازی جک بلک و کیت بلانشت فهرست پنج فیلم پرفروش هفته را کامل کرد.

32 (2)