نوبرانه‌های پاییزی سیما

انتقاد کارگردان مختارنامه

اما روز به روز شرایط برای رسانه ملی دشوارتر می‌شود. همین دیروز خبری منتشر شد که حاکی از انتقاد و طعنه کارگردان سریال «مختارنامه» به پخش چندین باره و تکرار کسالت‌آور این مجموعه نمایشی بود. داوود میرباقری از مسوولان سازمان صداوسیما درخواست کرد تا به پخش این سریال پایان دهند و تاکید کرد: «حالا یک «مختار» با بضاعت اندک ما ساخته شده، رسش را کشیده‌اند. آن‌قدر پخشش کردند که امسال داد من درآمد و گفتم کافی است دیگر. واقعا رویتان می‌شود بازهم پخش کنید؟» اولین قسمت این سریال در تاریخ جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ از شبکه اول سیما پخش شد و در هشت سال گذشته به‌طور پیوسته از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده است.

بازپخش یک سریال دیگر

با این همه تلویزیون دست از بازپخش سریال‌ها برنمی‌دارد؛ زیرا به هر حال این مجموعه‌های نمایشی از اموال تلویزیون به حساب می‌آیند و در خدمت کنداکتور پخش هستند. در تازه‌ترین بازپخش‎‌های تلویزیونی مجموعه تلویزیونی «نفس گرم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود. این مجموعه در سال ۱۳۹۴ تولید و در همان سال هم از شبکه اول سیما پخش شد. این سریال یک ملودرام اجتماعی به‌شمار می‌رود و داستان آن درباره زنی بنام «ملیحه» است. ملیحه با اعتقادات بالای مذهبی، در مسیر داستانی سریال اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد که به نوعی مسیر زندگی و اعتقادی‌اش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این سریال بازیگرانی چون مرجانه گلچین، محمود پاک‌نیت، رویا تیموریان و سیما تیرانداز بازی می‌کنند. سریال «نفس گرم» در ۳۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای هرشب ساعت  ۰۰:۱۵ نیمه شب از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۶ بامداد بازپخش می‌شود.

نوبرهای پاییزی سیما

آنچه تلویزیون در توشه تازه‌های پاییزی‌اش گذاشته شامل سه سریال است که طبق قرار در همین روزهای پیش‌رو مهمان خانه مردم می‌شوند. آسمان هوای باران دارد: این سریال ۳۰ قسمتی و مدرسه‌محور که قرار است از شبکه اول سیما پخش شود، قصه خانواده‌ای را روایت می‌کند که برای ادامه تحصیل دختر بزرگشان در مقطع دکترا راهی تهران می‌شوند؛ اما خواسته یا ناخواسته درگیر موضوعاتی می‌شوند که دستمایه قصه‌های این سریال قرار می‌گیرد. سریال «آسمان هوای باران دارد» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی امیر پوررحمانی، کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیماست که در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای در حال تولید است و به زودی از این شبکه روی آنتن می‌رود. مرجانه گلچین، بهرنگ علوی، بابک کریمی و فریبا کوثری از جمله بازیگران این سریال هستند.

شرایط خاص: با پایان یافتن ماه صفر، سریال طنز «شرایط خاص» از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. کارگردان شرایط خاص وحید امیرخانی و تهیه‌کننده‌اش هم سید مرتضی فاطمی است و تولید آن با نام اولیه «کلاف‌های رنگی» کلید زده شد. این سریال با بازی کامبیز دیرباز و بهرام افشاری در گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما تولید و برای پخش در شب‌های پاییز و زمستان ۹۷ آماده شده است. «شرایط خاص» یک کمدی موقعیت است که بخشی از این موقعیت با جابه‌جایی شخصیت در طول داستان رخ می‌دهد. این سریال نگاهی گذرا به دفاع مقدس دارد و مضامین اجتماعی با زبانی طنز در آن طرح می‌شود. «شرایط خاص» دارای خمیرمایه طنز است و مبنای کمدی داستان بیشتر بر طنز موقعیت استوار است تا طنز کلامی، بر همین اساس مخاطب با دیدن آن حال خوبی پیدا می‌کند. سریال «شرایط خاص» حدود ۵۰ لوکیشن دارد و عوامل آن حتی در ایام نوروز ۹۷ هم مشغول کار بودند.

علاوه بر کامبیز دیرباز و بهرام افشاری،‌ پروانه معصومی، نادر سلیمانی، کاظم سیاحی، مریم سعادت و شهره سلطانی از دیگر بازیگران این سریال هستند. نیکان: اگر پیش‌تر فیلم سینمایی لاک قرمز را دیده باشید، نیاز چندانی به معرفی سریالش ندارید. با این حال سریالی که بر اساس این فیلم و گویا در ادامه این فیلم سینمایی ساخته می‌شود،‌ قرار است با نام «نیکان» روی آنتن برود. فیلم سینمایی «لاک قرمز» به کارگردانی سید جمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی کامران مجیدی در سال ۹۴ تولید شد و در آذرماه ۹۵ روی پرده‌ سینما رفت. فروش این فیلم در سینماها بد نبود و توانست به رکورد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برسد.

در جشنواره فیلم فجر هم در سه بخش نگاه نو،‌ بهترین نقش مکمل زن و بهترین نقش اول زن نامزد دریافت جایزه بود که البته هیچ یک را به دست نیاورد. پانته‌آ پناهی‌ها، پردیس احمدیه، بهنام تشکر و مسعود کرامتی که بازیگران فیلم لاک قرمز بودند احتمالا در سریال «نیکان» هم حضور خواهند داشت. در این سریال گویا دختر قصه بعد از فروپاشی خانواده‌اش سعی دارد تا آنها را دور هم جمع کند و در آخر خود یکی از کارآفرینان برتر کشور می‌شود. این سریال در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای شبکه پنج سیما تولید خواهد شد.