جدال کاخ سفید با نویسندگان

در چند روز اخیر اما طاقت رسانه‌ها طاق شده و پاسخ سخنان تهدیدآمیز و توهین‌آمیز ترامپ را داد‌ه‌اند. انجمن قلم آمریکا به سبب اقدامات تلافی‌جویانه «دونالد ترامپ» علیه رسانه‌های منتقد و همچنین دفاع از خشونت علیه خبرنگاران از وی به سبب نقض قانون اساسی شکایت کرد. در همین رابطه «جنیفر اگان» رمان‌نویس برنده پولیتزر و رئیس انجمن قلم آمریکا ستایش «دونالد ترامپ» از یکی از سیاستمداران جمهوری‌خواه را که به خبرنگار گاردین حمله کرده بود وحشتناک خواند و گفت در هر زمانی بسیار شوکه‌کننده است که رئیس‌جمهور آمریکا به کسی برای اعمال خشونت علیه خبرنگاری تبریک بگوید و اکنون در سایه به قتل رسیدن «جمال خاشقجی»، این موضوع بیش از پیش ترسناک به نظر می‌رسد. به همین دلیل انجمن قلم آمریکا به سبب نقض متمم اول قانون اساسی آمریکا از «دونالد ترامپ» شکایت کرده است.

«ترامپ» واکنشی به اقدام خشونت‌آمیز علیه خبرنگار گاردین نشان نداده و اعلام کرده است که «گرگ جیانفورته» سیاستمدار جمهوری‌خواه اهل ایالت مونتانا دوست نزدیک وی است. «جیانفورته» چندی پیش به «بن جاکوبس» خبرنگار گاردین حمله کرده بود. رئیس انجمن قلم آمریکا (پن) همچنین گفت «ترامپ» آزاد است که دیدگاه‌های انتقادی خود را درباره خبرنگاران و نویسندگان مطرح کند اما استفاده از قدرت دولت برای مجازات مطبوعات و رسانه‌های منتقد بر خلاف قانون اساسی است. در شکایت انجمن قلم آمریکا که در دادگاه جنوب نیویورک ثبت شده است آمده که در موارد متعددی نگاه انتقادی رسانه‌ها به «ترامپ» با اقدامات تلافی‌جویانه او همراه شده است که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از شرکت «کیتلان کالینز» خبرنگار سی‌ان‌ان برای حضور در یک نشست خبری اشاره کرد؛ چرا که وی پیش از این پرسشی درباره ناکارآمدی کاخ سفید از «ترامپ» پرسیده بود، همچنین «جیم آکوستا» دیگر خبرنگار سی‌ان‌ان نیز تهدید شده بود که اگر پرسش‌هایی درباره برخی توییت‌هایی «ترامپ» مطرح کند از حضور در نشست‌های خبری آینده محروم می‌شود.

در بخشی از متن شکایت انجمن قلم علیه «ترامپ» آمده است: خبرنگارانی که به پوشش اخبار مربوط به رئیس‌جمهوری و دولت می‌پردازند، معتقدند همواره به سبب انجام وظایف حرفه‌ای خود در معرض تهدید و اقدامات تلافی‌جویانه دولت قرار دارند؛ بنابراین رئیس‌جمهور «ترامپ» به‌صورت تعمدی به اصطلاح چاقو زیر گلوی خبرنگاران، نویسندگان و فعالان رسانه‌ای قرار داده تا آنها همواره احساس ترس و تهدید شدن داشته باشند. انجمن قلم آمریکا (پن) در سال ۱۹۲۲ تأسیس شد و مقر آن در شهر نیویورک واقع شده است، این انجمن هدف خود را دفاع از آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها، پیشرفت ادبیات و حمایت از جوایز ادبی بین‌المللی اعلام کرده‌ است و هم‌اکنون دارای بیش از ۷۲۰۰ عضو شامل نویسندگان، خبرنگاران، شاعران، ناشران و مترجمان است.

شیرین‌کاری‌های دونالد

بدقلقی‌های دونالد ترامپ قصه دیروز و امروز نیست. او حتی پیش از به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری خصومتش را با رسانه‌ها نشان داده بود به نحوی که در زمان انتخابات با نشان دادن انگشت اشاره به‌ خبرنگاران به طرز ناشایستی به آنها توهین کرد و همین عمل نشانگر شخصیت غیر منعطف او در برابر منتقدان بود که تا امروز ادامه دارد. او که یدطولایی در توییت‌نویسی دارد از این رسانه مجازی نیز برای حمله به بنگاه‌های خبررسانی به شکل کودکانه‌ای کمک گرفته است؛ آن‌چنان که تابستان سال گذشته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران را به شکایت واداشت. فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران (IFJ) به دنبال انتشار ویدئویی در توییتر توسط رئیس‌جمهور آمریکا، حملات دونالد ترامپ علیه شبکه رسانه‌ای سی ان ان را محکوم می‌کند. این ویدئوی ۲۸ ثانیه‌ای در سال ۲۰۰۷ و در جریان مسابقات جهانی کشتی WWE ضبط شده بود.

دونالد ترامپ یک نسخه دستکاری شده از این ویدئو در حالی‌که فردی که توسط وی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد لوگوی CNN بر چهره دارد منتشر و رسانه را متهم کرد که شبکه تلویزیونی‌ای است که «اخبار جعلی» منتشر می‌کند. چندین گروه رسانه‌ای و حتی برخی از سیاستمداران جمهوری خواه در برابر استفاده از چنین محتوایی علیه یک رسانه به‌صورت علنی اعتراض کرده‌اند. پیش از آن هم در فوریه ۲۰۱۷ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر به سازمان‌های خبری آمریکا حمله کرده و آنها را دشمن مردم خوانده بود. آقای ترامپ یک روز پس از برپایی نشست خبری در کاخ سفید که در آن به‌طور مداوم، رسانه‌ها را به «بی‌صداقتی» متهم کرد، در توییتر خود از سازمان‌های خبری آمریکایی به شدت انتقاد کرد. آقای ترامپ در توییت خود به رسانه‌هایی مانند سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی نیوز، نیویورک تایمز، شبکه ای‌بی‌سی و سی‌بی‌اس به‌عنوان رسانه‌های «اخبار جعلی» اشاره کرده است. او گفته است که این رسانه‌ها «دشمن من نیستند، دشمن مردم آمریکا هستند.»

همین سخنان تند و تیز موجب صدور فراخوانی از سوی رسانه‌ها شد به نحوی که بیش از ۳۵۰ رسانه آمریکا با آن همراهی کردند. در این فراخوان آمده بود: جایگزین کردن رسانه‌های آزاد با رسانه‌هایی که از سوی دولت کنترل می‌شوند پیوسته از اهداف و اقدامات اولیه دولت‌های فاسد بعد از به قدرت‌ رسیدنشان بوده است. ترامپ از جمله به اشاعه این دروغ مشغول است که رسانه‌هایی که حامی سیاست‌های او نیستند «دشمن مردمند.» این حمله بی‌محابا پیامدهای خطرناکی دارد. روزنامه «پست‌دیپچ» در سنت لویس آمریکا در سرمقاله خود نوشت که روزنامه‌نگاران، واقعی‌ترین میهن‌دوستان هستند. روزنامه «فایته‌ویل ابزرور» چاپ ایالت کارولینای شمالی آمریکا نوشته است: «ما آرام نخواهیم نشست و امیدواریم که حامیان رئیس‌جمهوری دریابند که شیوه او دستکاری در واقعیت به منظور رسیدن به هدف است.» روزنامه «سیراکوس نیوتایمز» که در نیویورک منتشر می‌شود هم در سرمقاله خود نوشته است: ما دشمن مردم نیستیم، خود مردمیم. اخبار جعلی منتشر نمی‌کنیم، بلکه شب و روز سخت کار می‌کنیم تا خبرهای درست را به مردم برسانیم.

روزنامه معروف نیویورک تایمز هم در سرمقاله خود خوانندگان را فراخوانده که مشترک روزنامه‌های محلی شوند و نوشت: اگر (روزنامه‌های محلی) کارشان را خوب انجام می‌دهند آنها را بستایید و اگر معتقدید که آنها باید کار خود را ارتقا دهند از آنها انتقاد کنید. ما همه در یک قایق نشسته‌ایم. اکنون با شکایت انجمن قلم بار دیگر گروه زیادی از روزنامه‌نگاران همصدا شده‌اند تا بلکه یکه‌تاز کاخ سفید را سرجایش بنشانند حال باید دید این شکایت‌ها چه تاثیری بر افکار عمومی و سرنوشت سیاسی او خواهد داشت به ویژه که از هم‌اکنون ترامپ برای دور بعدی ریاست جمهوری نقشه کشیده و هر تلاشی برای خدشه‌دار شدن شخصیتش می‌تواند برایش گران تمام شود.