رویارویی فروغی و فردوسی‌پور در «حالا خورشید»

صبح سه‌شنبه هفته گذشته یعنی یک روز پس از عدم پخش نود برای دومین هفته متوالی رضا رشید مجری برنامه «حالا خورشید» روی آنتن زنده نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و از مدیران شبکه خواست خیلی صریح و شفاف به مردم توضیح بدهند. حدود یک هفته بعد از آن اما همین برنامه جایی شد برای رودررویی فروغی و فردوسی‌پور. مدیر شبکه سه حضوری در برنامه حاضر شد تا به بهانه تشریح عملکرد شش‌ماهه‌اش درباره حاشیه‌های شکل گرفته حرف بزند و فردوسی‌پور هم تلفنی روی خط آمد تا شاید این‌گونه کدورت‌ها و دلخوری‌ها به پایان برسد. صبح دیروز رشیدپور به شوخی گفت سعی می‌کند با رئیسش یک گفت‌وگوی چالشی ایجاد کند. فروغی نیز در همان ابتدا با شوخی جواب داد شما از برنامه خود تعریف می‌کنید و این مصداق همان «خودگویی و خودخندی» است.

بازگشت احسان علیخانی و بهروز افخمی

مدیر شبکه سه سیما در ادامه با درخواست رشیدپور نسبت به بیان یکی از اشتباهات شبکه گفت: فیلمی برای من فرستادند که شخصی مهمان برنامه شما بود و وقتی آن را دیدم خنده‌ام گرفت و به هر حال پیش می‌آید. وی همچنین درباره پخش موسیقی‌ها گفت زمانی می‌گفتند اگر فروغی به شبکه سه بیاید به جای احسان علیخانی و برنامه «ماه عسل» اجرای نجم‌الدین شریعتی را پخش می‌کند که دیدیم این‌گونه نیست و سلیقه جوانان در نظر گرفته می‌شود. البته ما برنامه‌های مختلف عقیدتی داریم؛ اما به شکل درستش اینها پخش می‌شود. فروغی درباره مسابقه‌ها و برنامه‌های جدید شبکه سه گفت در زمستان احسان علیخانی را داریم که با یک شوی استعدادیابی می‌آید. او با یکی دو شب با یک برنامه استعدادیابی می‌آید که بعد از خبر ۲۲ پخش می‌شود. یک شب هم شما با یک مجله سیاسی اجتماعی با نام «حالا مهتاب» حاضر می‌شوید و یک مسابقه با نام «قهرمان ایرانی» داریم. ضمن اینکه برنامه «برنده باش» نیز با گلزار ادامه پیدا می‌کند و برنامه «هفت» هم از دی ماه با اجرای بهروز افخمی به آنتن برمی‌گردد.

سکوت فروغی درباره «نود» شکست

در بخش دیگری از برنامه مهم‌ترین سوال رشیدپور مطرح شد و فروغی درباره جنجال برنامه «نود» توضیح داد. مدیر شبکه سه گفت «نود» ماجرای پیچیده‌ای ندارد. من ترجیح می‌دهم مسائل درون خانواده را به بیرون نبرم؛ اما چون پرسیدید توضیح می‌دهم. هفته گذشته مسابقات جذابی مثل فوتبال اسپانیا و انگلیس پخش شد و همزمان بازی دیگری هم بود که از شبکه ورزش روی آنتن رفت. آن هفته همه برنامه‌های شب از شنبه تا سه شنبه از آنتن شبکه سه حذف شد و فقط «نود» نبود. تصمیم کنداکتور را منِ علی فروغی نمی‌گیرم، بلکه شورای کنداکتور می‌گیرد و این تصمیم شخصی نبوده است.

وی افزود: با این حال ما گفتیم «نود» روی آنتن برود اما عادل فردوسی‌پور خودش نخواست؛ یعنی مدیر تامین برنامه با او صحبت کرد که روی آنتن برود؛ اما او روی آنتن نرفت. ما یک خانواده هستیم و به همین دلیل من در این دو هفته هیچ مصاحبه‌ای نداشتم. با خود فردوسی‌پور هم صحبت کردم که او نباید این مباحث را بیرون می‌برد. این حق نبود که او مصاحبه کند در همه دنیا گفت‌وگو درباره برنامه باید با هماهنگی مدیر شبکه باشد؛ کما اینکه شما می‌خواستید درباره نود موضع‌گیری کنید، شش و نیم صبح مرا از خواب بیدار کردید و اجازه گرفتید و هماهنگ کردید. فردوسی‌پور کارمند رسمی سازمان است و در قرارداد او آمده است که مصاحبه باید با هماهنگی شبکه باشد. مدیر شبکه سه گفت: ما در شبکه سه اگر می‌خواستیم کار غیراصولی و غیرحرفه‌ای انجام دهیم نمی‌توانستیم این همه برنامه‌های چالشی داشته باشیم. اگر من به‌عنوان مدیر تحت تاثیر یک فشار، حرکتی انجام دهم، نمی‌توانم به راحتی برنامه‌های چالشی داشته باشم. برنامه «تخت گاز» پربیننده‌ترین برنامه دنیا در بی‌بی‌سی بود؛ ولی وقتی مجری با تهیه‌کننده دعوایش شد او را اخراج کردند.

فروغی در مقایسه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: ما خود را با بی‌بی‌سی مقایسه می‌کنیم؛ چون شبکه سه یک رسانه حرفه‌ای و جدی است. وی در جواب رشیدپور که فردوسی‌پور را جزو بهترین‌ها دانست، عنوان کرد: بله همین‌طور است. برنامه فردوسی‌پور حتما از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون است؛ ولی همین برنامه شما به اندازه نود مخاطب دارد. فیلم و سریال‌های ما خیلی مخاطب دارد و حتی «ماه عسل» ۲ برابر «نود» مخاطب دارد و برنامه «نود» هم البته ادامه پیدا می‌کند؛ ولی این هفته برنامه‌ای متناسب با فضای اربعین داریم و «نود» از هفته دیگر روی آنتن می‌رود.

رویارویی تلفنی عادل و مدیر

در پخش بعدی برنامه عادل فردوسی‌پور به‌صورت تلفنی روی خط آمد و بعد ازیک هفته پر حرف و حدیث نظراتش را مطرح کرد. مجری نود خطاب به رضا رشیدپور گفت خوشحالم که برنامه‌ای به این خوبی داری و من قبلا هم گفتم که باعث افتخار است. وی درباره نقدها و مصاحبه‌اش گفت: من بیش از ۲۰ سال است که در صداوسیما کار می‌کنم و واقعا فرزند رسانه هستم. در این سال‌ها مردم همیشه به من لطف داشتند و مدیران مختلف از من حمایت کردند. من هم سعی کردم برنامه‌هایی بسازم که منعکس‌کننده کاستی‌ها و فساد در فوتبال کشور باشد. تهیه‌کننده و مجری برنامه نود گفت: به هر حال در هر مجموعه‌ای اختلاف سلیقه وجود دارد. اصلا قرار نیست من و فروغی مثل هم فکر کنیم و البته کاملا همه دیسیپلین و اصول حرفه‌ای را رعایت کرده‌ام. من اصول را می‌دانم. اتفاقی که دو هفته قبل جناب فروغی درباره آن صحبت کرد همان‌طور که گفته شد یک اختلاف سلیقه بود. اینکه بازی در شبکه سه پخش شود تصمیمی بود که من می‌توانستم با آن مخالف باشم؛ ولی تصمیمی بود که در نهایت گرفته شد و من هم به تصمیم شبکه احترام گذاشتم.

فردوسی‌پور افزود: تماس‌های تلفنی زیادی برقرار شد که آن بازی در شبکه ورزش پخش شود و شاید از تماس من برداشت دیگری شد. من در مصاحبه‌ام با یک خبرگزاری عنوان کردم که طبق هماهنگی‌ها تلاش دارم که برنامه را برسانم و هنوز امید داشتم و به نظرم مصاحبه‌ای ساده بود. فکر می‌کنم همان‌طور که آقای فروغی اشاره کرد مردم بتوانند برنامه‌های مورد علاقه‌شان را ببینند. وی درباره ادامه نود گفت: من خیلی خوشحال شدم که شبکه سه برنامه‌های جدیدی دارد و الان پربیننده‌ترین شبکه است.