آغاز کنسرت‌های پاییزی در ایران

نواهایی در چهارگوشه ایران

اگرچه بیشتر کنسرت‌ها طبق معمول در تهران برگزار می‌شود، اما این هفته غیر از تهران در چند شهر دیگر از مناطق مختلف کشور مانند خرم‌آباد، جم، بندرعباس، مرند، مراغه، کرمان و... گروه‌هایی روی صحنه می‌روند و نوای موسیقی‌شان را در هوای ابرآلود و بارانی ایران سر می‌دهند. همچنین طبق روال معمول بلیت کنسرت‌های شهرستانی از میانگین قیمت بلیت در تهران ارزان‌تر است. با این وجود به نظر می‌رسد که در شرایط اقتصادی این روزهای کشور، هنوز میانگین قیمت‌ها بالاست و به رغم تلاش برخی از خوانندگان و گروه‌های موسیقی برای برگزاری کنسرت رایگان یا ارزان، هنوز برای کاهش هزینه حضور مردم در کنسرت‌ها، جریانی اثرگذار شکل نگرفته است.

نکته

جالب اینجاست که برخی تئاتری‌ها بی‌توجه به وضعیت عمومی اقتصاد، درگیر نجومی کردن قیمت بلیت‌هایشان بودند تا بلکه در آشفته بازار تئاتر امروز سود و ثروتی دست و پا کنند. یک خواننده جوان به نام حمید هیراد هم در کنسرتی در شیراز به جای اجرای زنده، سی دی ترانه‌هایش را در دستگاه گذاشته بود و برای مردمی که ده‌ها هزار تومان پول کنسرتش را داده بودند، پخش کرده بود. او در اقدامی فریبکارانه همزمان با پخش ترانه‌ها لب زده بود تا چنان به نظر برسد که مشغول اجرای زنده است. این شیوه فریب مردم البته به دادگاه هم رسید و با رای قاضی، آن خواننده هم محکوم شد. این اتفاق‌ها در چند مدت اخیر باعث شده تا گروه‌های تئاتری و بیشتر از آنها گروه‌های موسیقی در کانون توجه و نظارت قرار بگیرند و اتفاق‌های کنسرت‌ها بیش از همه رصد و کنترل شود. با این مقدمه گروه‌های موسیقی در این هفته کار آسانی در پیش رو ندارند.

کدام سبک موسیقی

پاپ: این هفته طرفداران سه سبک موسیقی می‌توانند اجرای زنده گروه یا سبک محبوب موسیقی‌شان را در سالن‌های تهران و چند شهر دیگر دنبال کنند. طبیعتا پاپ‌‌خوان‌ها بیشتر از سایر سبک‌های موسیقی اجرا دارند و البته طرفداران بیشتری هم دارند. این هفته بهنام بانی، مجید خراطها، محسن ابراهیم‌زاده، امید حاجیلی، هوروش بند، امید جهان، مهدی یراحی،‌ مسیح و آرش، محسن میرزازاده و ستار باقری روی صحنه می‌روند و موسیقی اجرا خواهند کرد. کلاسیک: موسیقی کلاسیک هم در این هفته اجراهای نسبتا زیادی دارد. ارکستر ملی ایران با حضور حسام‌الدین سراج به‌عنوان خواننده روی صحنه خواهد رفت. همچنین ارکستر عصر جدید، ارکستر سازبند، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سرزمین خورشید نیز اجراهایی خواهند داشت. این تعداد از کنسرت‌های موسیقی کلاسیک در یک بازه زمانی یک هفته‌ای کم‌نظیر و نشان دهنده استقبال عمومی موسیقی دوستان از این سبک است. دیروز هم در تالار وحدت ارکستر سمفونیک رسانه هنر به رهبری امیر پدرام طاهریان برای مخاطبانش اجرای موسیقی کلاسیک داشت.موسیقی ایرانی: منظور ما از موسیقی ایرانی موسیقی نواحی و موسیقی سنتی است. عجبا که این نوع موسیقی در این روزها اجرای چندانی ندارد. معدود اجراهای موسیقی ایرانی  این هفته، به گروه فرج علیپور، گروه همایون و گروه شاهو دالاهو اختصاص دارد. البته روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران گروه راستان ویژه بانوان در سالن فرهنگسرای هنر برای مخاطبانش اجرای موسیقی سنتی داشت.

نقطه، پایان

با توجه به گسترش رسانه‌های موبایلی و متعاقب آن افزایش نجومی دانلودهای غیرقانونی، انتشار آلبوم برای گروه‌های موسیقی بازدهی و توجیه مالی ندارد. طبیعتا در چنین شرایطی تنها راه درآمد گروه‌های موسیقی برگزاری کنسرت است. یکی از مهم‌ترین مشکلات گروه‌های موسیقی ایران برای برگزاری کنسرت اجاره بهای سالن‌هاست. بخش مهمی از قیمت بلیت کنسرت‌ها خرج اجاره سالن می‌شود. چنان‌که گفتیم در شرایط کنونی اقتصادی برای حفظ حضور مردم در کنسرت‌ها باید سالن‌داران به ویژه سالن‌های دولتی اجاره‌بهای تعدیل شده‌ای را به گروه‌ها پیشنهاد کنند تا رقم بلیت‌ها هم کاهش پیدا کند.

32 (2)