کتابگردی در بازار بحرانی نشر

کتابفروشان تهران هم با دعوت از نویسندگان و مترجمان خود فرصت دیدار و گفت‌وگوی رودرروی اهل قلم با مردم را فراهم کرده‌اند. اگرچه این طرح در دوره‌های نخست برگزاری خود تنها در تهران برگزار می شد اما از دوره سوم به بعد کتابفروشان شهرستانی هم با این ایده همراه شدند و به‌صورت خود‌جوش علاقه‌مندان یار مهربان را در چهار سوی کشور دور هم جمع کردند. همزمانی اجرای روز کتابگردی و طرح پاییزه کتاب هم فرصت خوبی است برای کسانی که قصد دارند کتاب بخرند و از تخفیف هم برخوردار شوند. متولیان فرهنگی طرح پاییزه برای تخفیف کتاب‌های تالیفی ۲۵ درصد تخفیف و برای کتاب‌های ترجمه ۱۵ درصد تخفیف در نظر گرفته‌اند تا در روزگاری که بازار کتاب‌های ترجمه بسیار داغ است مخاطبان به آثار تالیفی نویسندگان کشور هم روی خوش نشان بدهند.

در روزهای اخیر احمد مسجد‌جامعی با انتشار مطلبی از مردم خواست در پنجمین دوره پویش کتابگردی شرکت کنند. او در این مطلب نوشت: امسال در حالی به پنجمین دوره کتابگردی و روز قدردانی از کتاب‌فروشی‌ها نزدیک می‌شویم که متاثر از فضای عمومی جامعه، این حرفه نیز با مسائل و مشکلات زیادی رو‌به‌رو است. مشکلات اقتصادی از یکسو به دلیل گران شدن قیمت ارز و مواد اولیه به افزایش قیمت کتاب انجامیده است و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید خانواده‌ها باعث حذف خریدهای فرهنگی، از جمله کتاب، از سبد خرید برخی از خانواده‌های ایرانی شده است. در کنار مشکلات اقتصادی، متاسفانه، فعالیت شبکه‌های زیرزمینی انتشار غیرقانونی کتاب‌های پرفروش قانونی و فروش و توزیع آنها از مجراهایی غیر از کتابفروشی‌ها، صنعت نشر کتاب در ایران را با مشکلات مضاعفی درگیر کرده است.

در چنین شرایطی، امسال هم در آخرین پنج‌شنبه هفته‌ کتاب به دیدار کتاب‌فروشی‌ها رفته و با خرید کتاب از آنان از حضور و پایداری آنها در این عرصه قدردانی می‌کنیم و در حد بضاعت یاری‌شان خواهیم کرد. بر کسی پنهان نیست که یکی از موثرترین راه‌های پشتیبانی و حمایت از خدمتگزاران کتاب، حضور فعال و مردمی در کتاب‌فروشی‌ها و خرید کتاب از آنان است زیرا نیک می‌دانیم که رونق کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره صنعت نشر، به رونق کل نشر و فرهنگ ایران منجر خواهد شد.