نبض ضعیف فروش در چرخه اکران

تازه اکران‌ها

بمب؛ یک عاشقانه: فیلم جدید پیمان معادی از روز چهارشنبه هفته گذشته روی پرده نقره‌ای سینماها رفت و در دو روز اول اکران موفق به فروش ۴۰۵ میلیون تومانی شد. پیمان معادی اولین بار برای بازی در فیلم «درباره الی» جلو دوربین ظاهر شد و پس از آن نیز با فیلم «جدایی نادر از سیمین» به شهرت رسید. او در همان سالی که نقش نادر را در فیلم سیمین بازی کرد، فیلم «برف روی کاج‌ها» را هم ساخت و فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» دومین تجربه او در ساخت فیلم بلند است. فیلم برف روی کاج‌ها در سال ۹۲ اکران شد و البته در مقایسه با فروش فیلم‌ها در آن سال، نسبتا موفق بود و توانست ۲/ ۱ میلیارد تومان هم بفروشد. شروع اکران فیلم جدید معادی البته رکوردشکن نبوده و در سطح استاندارد فروش این روزها است. با این حال به نظر نمی‌رسد که فروش فوق العاده‌ای هم در انتظار این فیلم باشد. قصه این فیلم نشان می‌دهد که عشق و امید چطور حتی در مواجهه با تاریکی مرگ، راهشان را پیدا می‌کنند. لیلا حاتمی، پیمان معادی، سیامک انصاری، حبیب رضایی، سیامک صفری، صبا گرگین‌پور، معصومه قاسمی‌پور، رامین پورایمان، بهادر مالکی‌، شهروز آقایی‌پور، ارشیا عبداللهی، نیوشا جهانی، باران معادی، محمود کلاری، سیامک ادیب، نوید نوری، نوید ذبیحی، شایان دیلمقانی، صدرا علی‌محمدی و فرزاد رمضانی بازیگران تازه‌ترین ساخته معادی هستند.

کلمبوس: به کارگردانی هاتف علیمردانی نیز در دو روز ۲۸۰ میلیون تومان فروش را پشت سر گذاشت، علیمردانی این فیلم را در سکوت خبری در ایران و آمریکا تولید کرد. روند فروش فیلم‌های علیمردانی در سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است. یعنی حتی بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیت سینماها،‌ فیلم‌های او هر سال کمتر از سال گذشته فروخته‌اند. فیلم «کوچه بی نام» که در سال ۹۴ اکران شد کمی کمتر از چهار میلیارد تومان فروخت که رقم بسیار خوبی در فروش آن سال‌ها بود؛ اما سال بعد فیلم «هفت ماهگی» تنها ۵/ ۲ میلیارد تومان فروخت و سال بعدتر نیز فیلم آخر او یعنی «آباجان» با ۵/ ۱ میلیارد فروش، سینماها را ترک کرد. احتمالا این روند نزولی فروش علیمردانی را مجاب کرده تا فیلم کمدی بسازد و گوشه چشمی به گیشه هم داشته باشد. با این حال فروش فیلم او در این روزهای سال چندان بالا نبوده اما شاید بتوان امیدوار بود که روند نزولی فروش فیلم‌های علیمردانی را متوقف کند. در این فیلم سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، مجید صالحی، هانیه توسلی، شبنم مقدمی، فریده سپاه منصور، عرفان ابراهیمی، میترارفیع‌ و نیما نیک طبع به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین آهنگسازی این فیلم نیز در آمریکا توسط احسان مطوری و همراهی مارک لندسن ساخته شده است. داستان این فیلم نگاهی به مهاجرت دارد.

میلیونر میامی: ساخته مصطفی احمدی دیگر فیلمی است که به سرگروهی پردیس زندگی از روز چهارشنبه روانه سینماها شد و طی این مدت ۱۰۰ میلیون تومان فروخت. شکست بزرگ این فیلم کمدی در گیشه افتتاحیه همه گمانه‌زنی‌ها درباره فروش فیلم‌های کمدی را به چالش کشید. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دن کیشوت پس از فراغت از تدارک مقدمات کار نخواست بیش از این در اجرای نقشه خویش درنگ کند. حمید فرخ نژاد، علی قربانزاده، طناز طباطبایی، صابر ابر، افسانه بایگان و آتیلا پسیانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دیگر فیلم‌ها

«پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق ۳۳۰ میلیون تومان فروش را از سرگذراند،‌ حالا مجموع فروش این فیلم در دو هفته ۶۰۰ میلیون تومان بوده است. «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی نیز تاکنون یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان فروخته است. فیلم دیگری که این روزها روی پرده است و با نقدهای مثبت و منفی زیادی هم روبه‌رو بوده است، «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر است، این فیلم موفق شده در سومین هفته اکرانش مجموع فروش خود را به ۵۱۰ میلیون تومان برساند. اما «خانم یایا» تازه‌ترین ساخته عبدالرضا کاهانی تاکنون موفق به فروش سه میلیارد و ۵۰ میلیون تومان شده است. این فیلم به یکباره با روندی کاهشی در فروش مواجه شد و به نظر می‌رسد که در هفته‌های پیش‌رو میانگین ۹۰۰ میلیونی فروش هفتگی‌اش رو به افول بگذارد. دیگر فیلم کمدی که خیلی زود سیر نزولی فروش پیدا کرد، «وای آمپول» ساخته علیرضا محمودزاده است. این فیلم تاکنون ۸۵۰ میلیون تومان به دست آورده است.

جدول: یک نکته تکراری درباره جدول فروش هفتگی وجود دارد. اینکه سینمای ما شفاف نیست. بنابراین درآمد فیلم‌ها از محل فروش به‌صورت هفتگی و دقیق اعلام نمی‌شود. برخی تهیه‌کننده‌ها و مراکز پخش فیلم اصرار دارند که رقم‌های بالاتری اعلام کنند یا برعکس سعی می‌کنند که رقم فروش فیلم‌ها را اعلام نکنند تا شکست تجاری آنها اعلام رسانه‌ای نشود؛ رقم‌هایی که در ستون فروش هفته گذشته آمده، بر اساس خبرهای رسمی خبرگزاری‌های کشور، اعلام تهیه‌کننده‌ها یا مقایسه رقم کل فروش و رقم فروش دو هفته پیش به دست آمده است.

32 (2)