رکورد گران‌ترین بلیت‌های سینمایی دنیا

 در این کشورها، رقابت‌ بر سر کیفیت سالن‌ها، رفاه بیشتر مشتریان و کیفیت نمایش فیلم در تعیین قیمت نقش اصلی را دارند؛ به همین دلیل هر سینمایی بر اساس امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند قیمت متفاوتی برای بلیت فیلم‌هایش در نظر بگیرد؛ شاید بر عکس سینماهای ما که قیمت بلیت آنها در یک طیف ثابت با بازه تغییر‌پذیری قابل تعیین است؛ به این معنا که قیمت سینماها در ایران عمدتا بر پایه سه مدل سینما طراحی می‌شود. پردیس‌های سینمایی یک قیمت دارند، سینماهای تک سالن یک قیمت و سینماهای کوچک در شهرهای کوچک‌تر کشور هم یک قیمت دیگر. با این اوضاع و احوال شما در پردیس‌های سینمایی هم هر مقدار که رفاه و کیفیت بیشتری ارائه کنید، نمی‌توانید قیمت را هر مقدار که بخواهید اضافه کنید. با این مقدمه درمی‌یابیم که مقایسه بین قیمت بلیت‌ها در تهران با دیگر شهرهای بزرگ جهان، مقایسه بی‌معنا و نادرستی است. با این حال خبرگزاری فارس در مطلبی که به انعکاس گزارش ورایتی از گران‌ترین قیمت بلیت‌های سینما در شهرهای مختلف منتشر کرده، تهران را به حساب آورده و بلیت ۱۵ هزار تومانی پردیس‌ها را با قیمت‌های چند ۱۰ دلاری آن کشورها مقایسه کرده است.

گران‌ترین بلیت‌های سینمایی

لندن: ۵۰ دلار و ۷۵ سِنت معادل ۴۰ پوند: سینما «اودئون» میدان لاکس لیسِستِر همراه با سیستم سینمای دالبی با صندلی کاملا باز شونده به پشت که تا حد درازکش امکان راحتی را فراهم می‌آورد، به‌علاوه یک میز کوچک در جلوی صندلی. لندن یکی از گران‌ترین شهرهای دنیاست و حتی شهروندان قدیمی این شهر گاه از قیمت بالای بلیت سالن‌های سینمایی همچون «اودئون» در میدان لاکس لیسِستِر شوکه می‌شوند. این سالن سینمای قدیمی و معروف در لندن همین جمعه پس از یک مرحله نوسازی و مجهز شدن به فناوری روز سینمای دالبی، دوباره بلیت‎هایش را قیمت‌گذاری کرده است. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به این قیمت بلیت واکنش نشان داده و آن را بسیار ناعادلانه خوانده‌اند.

مسوولان در جواب این واکنش‌ها جزئیاتی منتشر کرده‌اند؛ از قبیل اینکه این بها برای بالاترین سرویس و بهترین نقطه از این سالن سینما بوده و همچنین از یک فیلم با فیلم دیگر تفاوت قیمت وجود دارد و همچنین صندلی‌ها و جاهای معمولی این سینما بلیتی به قیمت ۱۰ پوند معادل ۱۲ دلار و ۵۰ سِنت دارند. قیمت بلیت شدیدا به نوع فیلم بستگی دارد، جای نشستن و روز و زمان اکران هم از عوامل تعیین‌کننده در قیمت بلیت هستند. با وجود این قیمت بلیت لندن چیزی حدود دوبرابر بهای بلیت در شهر نیویورک است. قیمت‌های زیر شامل بهای بلیت و احیانا یک‌پذیرایی مختصر بوده و غذا و نوشیدنی را شامل نمی‌شود. در ادامه قیمت‌ بلیت در چند شهر عمده جهان را ملاحظه خواهید کرد:

نیویورک: ۲۶ دلار و ۴۹ سِنت: سینما AMC میدان لینکولن لُوِز همراه با سیستم سینمای دالبی و صندلی بازشونده.

لُس‌آنجلس: ۲۱ دلار و ۹۹ سِنت: AMC سنچری سیتی، با سینمای دالبی و صندلی بازشونده.

دُبی: ۲۰ دلار و ۴۰ سِنت(۷۵ درهم امارات): سینما ریل، مارینا مال دُبی، با سینمای آتموس دالبی و صندلی بازشونده.

پاریس: ۱۷ دلار و ۲۵ سِنت(۱۵ یورو): منطقه «پَته بوگرِنِه» با سینمای آتموس دالبی.

توکیو: ۱۶ دلار و ۲۰ سِنت(۱۸۰۰ ین ژاپن): مجموعه سینماهای «توهو» در منطقه «روپونجی هیلز».

پکن: ۱۰ دلار و ۹۰ سِنت(۷۵ یوآن چین): مجموعه سینماهای  استلار اینترنشنال سین‌پلِکس، به‌صورت ۴D.

رُم: ۹ دلار و ۷۵ سِنت(۵۰/ ۸ یورو): مجموعه سینماهای «آدرومِدا» با سیستم سینمای آتموس دالبی.

مکزیکو سیتی: ۹ دلار و ۱۰ سِنت(۱۸۱ پِزو): مجموعه سینماهای سینِ‌پولیس فورام بوناویستا، به‌صورت ۴D.

تهران: یک دلار و ۵۰ سِنت ( به نرخ دلار روز) (۱۵ هزار تومان): این مبلغ بالاترین نرخ بلیت در تهران است که برای سالن‌هایی که تحت عنوان «پردیس سینمایی» هستند تعیین شده است. دیگر سینماهای تهران برای هر بلیت مبلغ ۱۲ هزار تومان دریافت می‌کنند. البته بلیت نیم‌بها هم وجود دارد که در تهران شامل روزهای شنبه و سه‌شنبه می‌شود که بلیت ۱۵ هزار تومانی به بهای ۸ هزار تومان و بلیت ۱۲ هزار تومانی به بهای ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این آمار نشان می‌دهد که تهران از جنبه هزینه سینما یکی از ارزان‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود؛ هرچند کیفیت سالن و سیستم سینمای دالبی و صندلی‌ها نیز از عوامل تاثیرگذار بر بهای بلیت بوده که تورم شهرهای مختلف نیز مزید بر علت خواهد بود.