قسمت‌های جدید سریال «لغو» در بازار فرهنگ

اپرای هفت شهر عشق که قرار بود با حضور گروه ۵۰ نفره حرکات فرم به سرپرستی نادر رجب‌پور و حدود ۳۰ بازیگر از جمله ابوالفضل پورعرب، محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، اندیشه فولادوند، افسانه پاکرو، نسیم ادبی، پانته‌آ بهرام و همچنین همراه با اجرای خوانندگانی چون سالار عقیلی، روزبه نعمت اللهی و روزبه بمانی از امروز در تالار وزارت کشور روی صحنه برود، یک روز پیش از اجرا، لغو شد. این در حالی بود که تمام بلیت‌های این اجرا برای ۹ شب اول، به فروش رفته بود. قیمت بلیت این اپرا  از ۶۰ تا ۲۵۵ هزار تومان تعیین شده بود که میانگین قیمت این بلیت‌ها حدودا ۱۴۰ هزار تومان است. ظرفیت سالن وزارت کشور هم سه هزار نفر است. در صورتی که بلیت مربوط به تمام صندلی‌های این سالن فروش رفته ‌باشد، حدودا چهار میلیارد تومان از سوی مردم پرداخت شده تا تماشاگر این اپرا باشند. البته گروه تولید این اپرا اعلام کرده است که تمام مبالغ گرفته شده به خریداران بلیت‌ها بازگردانده می‌شود؛ اما هنوز پرسش‌ها درباره علت این اتفاق باقی است.

گمانه‌زنی‌ها

گمانه‌زنی‌ها درباره این اتفاق بسیار است. برخی از رسانه‌ها با برجسته کردن نام هانیه توسلی و مریلا زارعی در تیتر خبرهای خود، سعی کرده‌اند تا به نوعی ارتباطی میان حضور این بازیگران و لغو اپرا برقرار کنند. این موضوع با انتشار خبر دیگری درباره لغو ناگهانی پخش‌ فیلم‌های هانیه توسلی از شبکه نمایش همراه شد و بحث را بیش از پیش داغ کرد. اما قضیه این بود که هانیه توسلی پیش‌ از این بازی در اپرای هفت شهر عشق را پذیرفته و هفته‌هایی هم با این گروه تمرین کرده بود. با این حال او حدود دو هفته پیش از حضور در این اپرا استعفا کرد و چنان که رسانه‌ها نوشته‌اند «با قهر» از گروه جدا شده است. اما گویا هنوز بسیاری از رسانه‌ها بی‌خبر از این موضوع لغو اپرا را به حضور او ارتباط داده و با لغو پخش فیلم‌های او از تلویزیون قضیه را برجسته کرده‌اند. نکته دیگر آنکه مدیر شبکه شما در واکنش به لغو پخش فیلم‌های هانیه توسلی از سیما گفته بود که به‌دلیل همزمانی با درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و کمدی بودن برخی از فیلم‌های توسلی، ‌پخش فیلم‌های او به زمانی دیگر موکول شده است.

اما گمانه دیگر درباره لغو اجرای هفت شهر عشق، قابل‌تامل است. هفته پیش برخی از رسانه‌ها مطلبی درباره اپرای هفت شهر عشق منتشر کردند. این مطالب عمدتا درباره لاکچری شدن فضای تئاتر و گیشه محور بودن آن بود. خبرگزاری میزان درباره این تئاتر نوشت: «متاسفانه طی سال‌های اخیر گرایش شدید کارگردانان تئاتر به گیشه و درآمدزایی و سوداگری در تئاتر به حدی افزایش یافته که گروه‌های جوان نیز برای اینکه متن یا اثرشان دیده شود مجبور به استفاده از چهره‌های سینمایی و سلبریتی‌ها شده‌اند؛ زیرا در غیر این صورت به هیچ عنوان تهیه‌کننده‌ای را برای کارشان پیدا نمی‌کنند. ورود تهیه‌کنندگان غیر تئاتری و دلالی فاحش و آشکار در تئاتر طی سال‌های گذشته این هنر را به گفته بسیاری از اهالی تئاتر از رسالت اصلی خود دور کرده است. اتفاقی که در سال‌های متمادی به نابودی کامل این رشته خواهد انجامید. هنری که رسالت اصلی اش ایجاد تفکر بوده و حالا تنها به کالایی سرگرم‌کننده تبدیل شده است.»

لغو مجوز تماشاخانه

همچنان که در ابتدای مطلب خواندید، خبر لغو مجوز تماشاخانه شهرزاد که یکی از مهم‌ترین مراکز اجرای تئاتر در بخش خصوصی بود، روز گذشته تایید شد. البته پیش از این خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرده بود که این تماشاخانه لغو مجوز شده است و به فاصله کمی از انتشار این خبر، روابط عمومی شهرزاد خبر را تکذیب کرد. اما این تکذیبیه چندان طولی نکشید که شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی روز گذشته با تایید خبر لغو مجوز شدن شهرزاد گفت که این تصمیم از سوی دادگستری گرفته شده است. او با بیان اینکه حکم قضایی درباره تماشاخانه شهرزاد صادر شده و فعالیتش فعلا به شکل موقت معلق شده است، افزود: مدیر تماشاخانه و مرکز هنرهای نمایشی از طریق دایره حقوقی خود در تلاش برای رفع این مشکل هستند. از دید اداره کل هنرهای نمایشی، تعطیلی یک سالن اصلا اتفاق خوشایندی نیست و ما تلاش داریم به‌زودی و در کوتاه‌ترین زمان مشکل این سالن حل شود.

کرمی در ادامه افزود: شهرزاد بزرگ‌ترین تماشاخانه کشور به لحاظ امکانات و فضا است و رویدادهای خوب تئاتری نیز در این سالن اتفاق افتاده و تعامل مدیریتش با مرکز نیز تاکنون خوب بوده است. مدیرکل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: ما فقط برای اجراهای نمایشی در سالن‌های خصوصی مجوز صادر می‌کنیم و درباره دیگر فعالیت‌های این اماکن نظیر دوره‌‌های آموزشی، فضاهای کافی‌شاپی و... نظارت‌ها و اعطای مجوز از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف صورت می‌‌گیرد. اظهار نظر اخیر این مسوول علت لغو این مجوز را به‌صورت تلویحی بیان می‌کند. براساس این اظهارنظر می‌توان گفت که احتمالا علت لغو مجوز، برپایی کسب‌و‌کارهایی است که در کنار اجرای تئاتر در پردیس شهرزاد در این مجموعه انجام گرفته است. با این حال به‌نظر می‌رسد که باید بررسی بیشتری انجام شود و دلایل قطعی‌تری در این باره مطرح شود؛ زیرا به‌نظر نمی‌رسد که صرف دایر کردن کافی شاپ و... منجر به تعطیلی یک مجموعه بزرگ تئاتری شود.