وادی نخست سینماگران در سودای سیمرغ

اما به روال هر سال، امسال هم فیلم‌ها یا کارگردان‌های مهمی پشت ممیزی هیات انتخاب ماندند. هنوز حواشی مربوط به فیلم‌های پشت در مانده در رسانه‌ها منتشر نشده و گویا هنوز واکنش‌ها به تصمیم‌های هیات انتخاب علنی نشده است. با این حال یکی از کارگردان‌هایی که فیلمش سال‌هاست پشت ممیزی‌های مختلف مانده در نشست خبری اخیر دبیر جشنواره به عدم نمایش فیلمش اعتراض کرد. البته امسال مانند هر سال نام‌های بزرگی پشت در جشنواره مانده‌اند و به نظر می‌رسد که مسوولان جشنواره هم با صراحت بیشتری درباره رد یا پذیرفته شدن فیلم‌ها موضع‌گیری کرده‌اند.

فیلم‌های امسال

روز پنج‌شنبه مسوولان دبیرخانه جشنواره ۳۷ فجر به همراه بهروز شعیبی به‌عنوان نماینده هیات انتخاب در نشستی خبری از پوستر جشنواره رونمایی و فیلم‌های منتخب برای حضور در جشنواره را معرفی کردند. هیات انتخاب فیلم‌های امسال متشکل از این افراد بود: احمد امینی، محمدعلی حسین نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی؛ این هیات ۲۲ فیلم‌ را شایسته حضور در بخش رقابتی فجر دانستند. بر این اساس فیلم‌های «آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی، «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی‌حقیقی، «بیست و سه نفر» ساخته مهدی جعفری، «پالتو شتری» ساخته مهدی علی‌میرزایی، «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد، «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی، «خون خدا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی، «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی، «سمفونی نهم» ساخته محمدرضا هنرمند، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار، «طلا» ساخته پرویز شهبازی، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، «قسم» ساخته محسن تنابنده، «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی، «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «مردی بدون سایه» ساخته علیرضا رئیسیان، «مسخره باز» ساخته همایون غنی‌زاده و «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان، فیلم‌های منتخب برای رقابت در بخش سودای سیمرغ هستند.

فیلم‌های پذیرفته نشده

هر سال فهرست فیلم‌های پذیرفته نشده برای رسانه‌ها جذاب‌تر از فیلم‌های پذیرفته شده است. امسال هم کارگردان‌هایی مانند محسن امیریوسفی با فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»، سیروس الوند با فیلم «آنجا همان ساعت»،‌ سعید سهیلی با فیلم «ژن خوک»، رضا درمیشیان با فیلم «یواشکی» و بسیاری از کارگردانان دیگر مثل سروش صحت، رضا گوران و... پشت در جشنواره مانده‌اند. البته هر یک از این اسامی داستان خودش را دارد. گوران و صحت قرار بود در بخش فیلم‌اولی‌ها یعنی بخش نگاه نو حاضر باشند اما فیلم‌هایشان به دلایلی که هنوز رسانه‌ای نشده، پذیرفته نشد. سیروس الوند هنوز نیمچه امیدی به حضور در جشنواره دارد و در فهرست ذخیره جشنواره قرار دارد اما واقعیت آن است که به هر حال نام فیلمش در فهرست ۲۲ تایی جشنواره نیست و احتمالا امسال را هم بی دغدغه رقابت سپری خواهد کرد. سعید سهیلی فیلمش رد شده و دلیل رد شدن یا انصراف احتمالی فیلم درمیشیان هم اعلام نشده است. فیلم محسن امیریوسفی هم گفته شده که‌ با مشکل پروانه نمایش روبه‌روست. اما امیریوسفی روز پنج‌شنبه با حضور در نشست خبری جشنواره به تصمیم‌های مسوولان درباره فیلمش اعتراض کرده بود.

او گفت که سال‌هاست، فیلمش پشت ممیزی و نظر سلیقه‌ای مسوولان باقی مانده و درحالی که درباره گفت‌وگو و وحدت ملی فیلم ساخته هنوز موفق به نمایش ‌آن نشده و هر یک از مسوولان نیز دیگری را مقصر عدم نمایش فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» می‌داند. افزون بر این فیلم‌های «روسی» ساخته امیرحسین ثقفی، «بیست و سه نفر» ساخته مهدی جعفری، «لابیرنت» ساخته امیرحسین ترابی، «پری‌سا» ساخته محمدرضا رحمانی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی، «خداحافظ دختر شیرازی» ساخته افشین هاشمی و «دو طبقه روی پیلوت» ساخته ابراهیم ابراهیمیان فیلم‌هایی هستند که راه به بخش ملی مسابقه سینمای ایران نبرده‌اند. همچنین فیلم‌های «رحمان ۱۴۰۰» ساخته‌ منوچهر هادی، «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و همچنین «زندانی‌ها» آخرین ساخته مسعود ده‌نمکی هم به دلایل مختلفی از جشنواره انصراف داده‌اند. دو فیلم اول کارشان هنوز تمام نشده و فیلم آخر به این دلیل که مسعود ده نمکی گفته: «بعضی کار‌ها و فیلم‌ها از جنس رقابت نیستند و در فضای رقابتی حرف اصلی آنها گم می‌شود» انصراف داده است.

ذخیره‌ها

همان‌طور که گفته شد، سه فیلم نیز به‌عنوان فیلم‌های ذخیره در انبان جشنواره باقی مانده‌اند تا در صورت انصراف یک فیلم یا نرسیدن نسخه نهایی آ‌ن به جشنواره، جایگزین شوند. به عبارت دقیق‌تر این فیلم‌ها هم نتوانسته‌اند نظر داوران را برای حضور قطعی در جشنواره جلب کنند. این فیلم‌ها عبارتند از: «آنجا همان ساعت» به کارگردانی سیروس الوند، «بی حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام و «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجت‌مند.

بخش نگاه نو

در بخش نگاه نو که به فیلم‌اولی‌ها اختصاص دارد این فیلم‌ها به رقابت می‌پردازند. البته برخی از این فیلم‌ها در بخش ملی هم حضور دارند. این فیلم‌ها عبارتند از: «پالتو شتری» ساخته مهدی علی‌میرزایی، «جان‌دار» ساخته حسین امیری‌دوماری ‌و پدرام پورامیری، «حمال طلا» ساخته تورج اصلانی، «دیدن این فیلم جرم است!» ساخته رضا زهتابچیان، «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی، «زهر مار» ساخته سیدجواد رضویان، «سونامی» ساخته میلاد صدرعاملی، «مسخره باز» ساخته همایون غنی‌زاده،‌ «معکوس» ساخته پولاد کیمیایی و «یلدا» ساخته مسعود بخشی.