برندگان و بازندگان گلدن گلوب

با این حال درابتدای مراسم و در مراسم فرش قرمز، همه چیز از برگزاری یک شب آرام و غیرجنجالی خبر می‌داد. برنامه‌ها طبق زمان‌بندی انجام شد و حتی از سیاهپوشی ستاره‌های سینما در اعتراض به تبعیض‌ها علیه زنان در هالیوود خبری نبود.‌ سال گذشته همزمان با شکل‌گیری جنبش #metoo بازیگران زن هالیوود در مراسم گلدن گلوب لباس سیاه به تن کردند و رخدادهای گلدن گلوب ۲۰۱۸ را تحت تاثیر اعتراض خود قرار دادند. در گلدن گلوب ۲۰۱۹ چنین ماجرایی در کار نبود و شب، آرام می‌گذشت تا اینکه مجریان روی سن به اعلام نام برنده‌ها پرداختند. طبق انتظار، سخنرانی‌های آتشینی روی سن ایراد شد که طبق معمول سیاستمداران آمریکایی و به ویژه ترامپ را آماج نقدها و اعتراض‌های بسیاری قرار داد. در میان این سخنرانی‌های سیاسی می‌توان به صحبت‌های «کریستین بیل» ‌بازیگر سرشناس فیلم «معاون» هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی اشاره کرد. وی که در این فیلم در نقش «دیک چنی» معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا بازی کرده است، «دیک چنی»‌ را یک «عوضی» خواند و از «شیطان» برای الهام گرفتن از او برای بازی در این نقش تشکر کرد.

کریستین بیل برای بازی در این فیلم که به زندگی دیک چنی معاون اول پیشین و مشهور ریاست‌جمهوری آمریکا می‌پردازد. مجبور شد چندین کیلو وزن اضافه کند. دیک چنی که عنوان قدرتمندترین معاون رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا را یدک می‌کشد فردی جنگ‌طلب و حامی شکنجه و اعمال خشونت علیه زندانیان گوانتانامو بود.   همچنین «برد سیمپسون» تهیه‌کننده سریال «ترور جانی ورساچه: یک داستان جنایی آمریکایی» به حضار یادآوری کرد که سریال‌های ساخته شده در سال‌های ۱۹۹۰ در دوره «نپرس و نگو» به سرمی‌بردند، با وجود این اثرات این ترس هنوز هم با ماست و به ما می‌گویند هنوز باید از کسانی که با ما متفاوت هستند بترسیم اما به‌عنوان یک هنرمند باید در برابر آنها بجنگیم. وی با ادبیات ضد ترامپ ادامه داد: باید به‌عنوان انسان مقاومت‌مان را در خیابان‌ها و صندوق‌های رای نشان دهیم و متحد باشیم.

برندگان تندیس طلایی

در این مراسم که در انتهای آن جایزه بهترین فیلم درام به «حماسه کولی» رسید، بدون شک ستاره مجلس آلفونسو کوارون مکزیکی بود که با تجربه متفاوتش در «رُما» دو جایزه گرفت. «حماسه کولی» داستان زندگی فردی مرکوری خواننده مشهور بریتانیایی گروه موسیقی راک «کوئین»‌ است. رامی مالک نیز برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد درام را دریافت کرد. البته جای تعجب دارد که بهترین فیلم درام گلدن گلوب هیچ‌کدام از جوایز کارگردانی و فیلم‌نامه را دریافت نکرد.

رویداد نادر

در این دوره از جوایز گلدن گلوب کار اجرای مراسم را اندی سامبرگ و ساندرا اوه برعهده داشتند که یکی از آنها در همین مراسم برنده جایزه شد. ساندرا اوه در رشته بهترین بازیگر زن در یک سریال درام نامزد دریافت جایزه بود و در نهایت برای بازی در سریال «کشتن ایو» این جایزه را از آن خود کرد.

درخشش رما

فیلم «رما» به کارگردانی آلفونسو کوارون از تحسین‌شده‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ بود که در آغاز راه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد. این فیلم که به زبان اسپانیولی ساخته شده و نماینده مکزیک در اسکار نودویکم است جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان گلدن گلوب را برد و از همین حالا تا حدودی تکلیف اسکار را هم مشخص کرد. کوارون که باور دارد «سینما در بهترین حالت میان فرهنگ‌های متفاوت پل می‌زند»، جایزه بهترین کارگردانی را هم از آن خود کرد.

برندگان تلویزیونی

مراسم با اهدای یک جایزه تلویزیونی به مایکل داگلاس آغاز شد. او برای بازی در سریال «متد کامینسکی» جایزه بهترین بازیگر مرد در یک سریال کمدی یا موزیکال را از آن خود کرد. او دو جایزه اسکار هم در کارنامه دارد که یکی از آنها برای بازی در فیلم «وال‌ استریت» است. ریچارد مدن هم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در سریالی درام شد. مدن را بیش از همه برای بازی در نقش راب استارک در سریال مشهور «بازی تاج و تخت» به یاد می‌آوریم. او برای بازی در سریال تریلر سیاسی «بادیگارد»‌ برنده این جایزه شد. چهره نامدار بعدی که در بخش جوایز تلویزیونی درخشید، پاتریشیا آرکت بازیگر برنده جایزه اسکار فیلم «پسرانگی» است که برای بازی در سریال کوتاه «فرار از دانمورا» برنده جایزه بهترین بازیگر زن در سریالی کوتاه شد.

ناکامان بزرگ

امسال چند فیلم پرامید یا دست خالی مراسم را ترک کردند یا به کسب حداقل جوایز بسنده کردند. «ستاره‌ای متولد می‌شود» با بازی «بردلی کوپر» و «لیدی گاگا»، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های فصل جوایز سینمایی است که در گیشه به فروش ۳۹۰ میلیون دلاری دست یافته است و پیش‌بینی می‌شد در بخش بهترین بازیگر مرد و زن و بهترین فیلم درام موفق به کسب جایزه گلدن گلوب شود اما اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود این فیلم را که نامزد بهترین کارگردانی برای بردلی کوپر نیز بود، تنها شایسته دریافت جایزه بهترین ترانه دانستند. فیلم «معاون» با بازی «آدام‌ مک‌کی» که با نامزدی در شش بخش پیشتاز نامزدهای هفتادوششمین دوره جوایز سینمایی گلدن گلوب بود نیز مراسم این رویداد سینمایی را تنها با کسب یک جایزه برای «کریستین بیل» برای بهترین بازیگر مرد فیلم‌ کمدی یا موزیکال ترک کرد.

دو فیلم «محبوب» و «بازگشت مری‌پاپینز» نیز در کنار «ستاره‌ای متولد می‌شود» با پنج نامزدی قدم به جوایز گلدن گلوب گذاشته بودند اما فیلم «محبوب»؛ تنها یک جایزه برای «اولیویا کلمن» به‌عنوان بهترین بازیگر زن فیلم کمدی یا موزیکال به ارمغان آورد و «بازگشت مری پاپینز» حتی یک جایزه هم نگرفت.  از دیگر فیلم‌هایی که در چندین بخش نامزد کسب جایزه بودند اما بدون کسب جایزه مراسم را ترک کردند، می‌توان به «کلنزمن سیاه» ساخته «اسپایک لی»، «پلنگ سیاه»، «پسر پاک شد»، «هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟»، «آسیایی‌های خرپول»، «جزیره سگ‌ها» و «یک جنگ خصوصی» اشاره کرد. در بخش آثار تلویزیونی نیز دو مجموعه «بری» و «بازگشت به خانه» نیز هر کدام در سه بخش شانس کسب جایزه داشتند؛ اما دستشان از جوایز گلدن گلوب کوتاه ماند و «چیزهای تیز» و «خانم میزل شگفت‌انگیز» نیز هر کدام به یک جایزه اکتفا کردند.  «سرگذشت ندیمه»، «روانپزشک»، «جای خوب»، «شوخی» و «ژست» هم هیچ جایزه‌ای به خانه نبردند.


فهرست کامل برندگان جوایز گلدن‌گلوب

 

جوایز سینمایی

بهترین فیلم درام: «حماسه کولی»

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: «کتاب سبز»

بهترین کارگردان:‌ آلفونسو کوارون برای «رما»

بهترین فیلمنامه:‌ «کتاب سبز»

بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان: «رما» از مکزیک ساخته آلفونسو کوارون

بهترین بازیگر مرد فیلم درام: رامی مالک در «حماسه کولی»

بهترین بازیگر زن فیلم درام: گلن کلوز در «همسر»

بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی: اولیویا کُلمن در «سوگلی»

بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی: کریستین بیل در «معاون»

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: ماهرشالا علی در «کتاب سبز»

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: رجینا کینگ در «اگر خیابان بیل زبان داشت»

بهترین انیمیشن: «مرد عنکبوتی: در دنیای عنکبوتی»

بهترین موسیقی متن: جاستین هُرویتز برای «نخستین انسان»

بهترین ترانه: لیدی گاگا برای ترانه اصلی فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود»

 

جوایز تلویزیونی

بهترین سریال درام: «آمریکایی‌ها»

بهترین سریال موزیکال یا کمدی: «متد کامینسکی»

بهترین سریال کوتاه یا فیلم‌ تلویزیونی: «ترور جانی ورساچه: یک داستان جنایی آمریکایی»

بهترین بازیگر زن سریال درام: ساندرا اوه در «کشتن ایو»

بهترین بازیگر زن سریال کمدی یا موزیکال: راشل برازناهان در «خانم میزل شگفت‌انگیز»

بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا فیلم‌ تلویزیونی: پاتریشیا آرکت در «فرار از دانمورا»

بهترین بازیگر مرد سریال درام: ریچارد مدن در «بادیگارد»

بهترین بازیگر مرد سریال کمدی یا موزیکال: مایکل داگلاس در «متد کامینسکی»

بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم‌ تلویزیونی: دارن کریس در «ترور جانی ورساچه: یک داستان جنایی آمریکایی»

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل سریال: بن ویشاو در «یک رسوایی خیلی انگلیسی»

بهترین بازیگر زن نقش مکمل سریال: پاتریشیا کلارکسون در «چیزهای تیز»