ماجرای ممنوع‌الفعالیتی آهنگساز جوان

اعضای گروه و بسیاری دیگر از حاضران در تالار وحدت، پس از این اجرا در صفحات اینستاگرامشان ویدئوها و عکس‌هایی از این اجرا منتشر کردند و خبر دادند که علی قمصری ممنوع‌الفعالیت شده است. آنها در این پست‌های اینستاگرامی اعلام کردند تمام برنامه‌های قمصری لغو شده و هیچ یک برگزار نمی‌شوند. با این حال و در شرایطی که خود قمصری هم از این موضوع خبر داده بود، هیچ رسانه رسمی از قول هیچ مقام مسوولی موضوع را تایید نکرد. طبق آنچه در خبرها و گزارش‌ها آمده است استفاده از صدای خواننده زن در اجرا به‌عنوان خواننده اصلی بوده است. با این حال روایت‌ها از این موضوع متفاوت است. قمصری در پست اینستاگرامی‌اش نوشته بود: «امروز خبر ممنوع شدن فعالیت من در ایران را به‌صورت شفاهی اعلام کردند و ظاهرا حکم به دفتر موسیقی نیز ابلاغ شده... دیشب در کنسرت تالار وحدت به دستور مسوولان صدای ما کاملا قطع شد.» او ضمن اعلام این خبر از نادیده گرفتن تذکرها نوشته و ادامه داد: «دیشب مطمئن و آرام روی صحنه رفتم. مطمئن از اینکه اعتقادم را نفروختم.

دیگر از آزارها، بازخواست‌ها، تهدیدها، لغو اجراها، توهین‌ها و تعهد گرفتن‌ها و... خبری نیست» قمصری ضمن توضیح اتفاقاتی که در شب یاد شده برای او و گروهش رخ داده، به نکته‌ای اشاره کرد که به روایت بسیاری از هوادارانش اعلام تلویحی مهاجرت از ایران بود. او نوشت: «شاید واقعا موسیقی ایران جای امثال من نیست و من به قول خودشان، بعضی معادلات‌شان را بر هم می‌زنم.»  قمصری اخیرا نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: «بعد از اجرای تالار وحدت که با آن شرایط برگزار شد که صدا را قطع کردند و گفتند که ممنوع‌‌الکار خواهم شد، درست فردای آن شب، مرا از طرف حراست وزارت ارشاد خواستند و به من اعلام کردند که نه تنها من بلکه گروه «هم‌نوازان حصار» از هر‌گونه فعالیت اجرایی ممنوع هستید و گفتند نامه کتبی‌‌اش را هم برای دفتر موسیقی فرستاده‌‌اند. همیشه روش این‌گونه است برای اینکه هنرمندان، این نامه‌‌ها را منتشر نکنند، نامه دست آنها نمی‌دهند و طبیعتا شفاهی اعلام می‌کنند. بنابراین در این زمینه، مقامی رسمی‌‌تر از خود حراست نیست.»

کنسرت مردد

با این حال همچنان خبر ممنوع‌الفعالیت بودن قمصری مورد تایید رسانه‌ها قرار نگرفته و هیچ مقام رسمی در این باره اظهار نظر قطعی و مشخصی نکرده این در حالی است که طبق برنامه پیشین، کنسرت گروه قمصری در کرمانشاه روز گذشته باید برگزار می‌شد. در حالی که دوستداران موسیقی در شهر صحنه کرمانشاه سرگردان و مردد از خریدن یا نخریدن بلیت کنسرت قمصری بودند، «ایسنا» خبری منتشر کرد که قابل توجه بود. این خبرگزاری اعلام کرد که «نه تنها مجوز اجرای کرمانشاه لغو نشده، بلکه دستوری هم مبنی بر ممنوع‌الفعالیتی این آهنگساز و نوازنده صادر نشده است. بنابراین کنسرت او در کرمانشاه هم طبق مجوزی که برای آن صادر شده بدون مانع است و قاعدتا باید برگزار شود. بر این اساس مطابق قانون، کنسرت قمصری و گروهش در کرمانشاه طبق برنامه باید برگزار شود و مخاطبان از آن بهره‌مند شوند.»

اگرچه اجرا لغو نشده اما قمصری به همراه گروهش از سفر به کرمانشاه خودداری کرد و در این‌باره گفت: «سیستم طوری است که ما وقتی بخواهیم کنسرت شهرستان اجرا کنیم، چیزی نمی‌گویند اما نمی‌گذارند روی صحنه برویم.» او اعلام کرد که « ما مجوز اجرای چند شهرستان ازجمله «صحنه» کرمانشاه و اصفهان را قبل از این ممنوعیت گرفته بودیم و بلیت‌ها هم به فروش رفته بود به همین دلیل مجبور شدیم اطلاعیه‌ای صادر کنیم و خبر بدهیم مردم لطف کنند و وجوهی را که پرداخت کرده بودند، دریافت کنند.» این نخستین بار نیست که کنسرت‌های قمصری با مشکل مواجه و لغو می‌شوند. این موسیقیدان جوان و تحسین‌شده ایرانی بارها با لغو مجوز کنسرت‌هایش مواجه شده و روی صحنه نرفته است. از جمله لغو کنسرت‌های مشترکش با همایون شجریان و علیرضا قربانی به ترتیب در تبریز و مشهد، لغو کنسرتش با عنوان شط‌ رنج در تابستان امسال در شیراز و...

واکنش قمصری

روز گذشته علی قمصری در گفت‌وگویی با «ایلنا» درباره برنامه کنسرت‌هایش در تهران که منجر به اتفاق‌های سه شنبه شب شد، گفت: « شب‌های قبل هم حاشیه‌های زیادی داشتیم. یک شب که اجازه ندادند بادی پرکاشن و نوازنده‌های فرم روی صحنه بیایند. دوباره شب دیگر، نامه لغو کنسرت را جلوی من گذاشتند که باید خانم سیفی‌زاده روی استیج نیایند که به همین دلیل از من تعهد گرفتند و من تعهد دادم که هم‌آوایی را رعایت کنم و تعهد دادم. روز اجرای اول تالار وحدت با وجودی که بعد از اجرا، آقای صادقی نژاد (معاون آقای ترابی) به‌صورت حضوری آمدند و تشکر کردند که ممنون بابت اینکه همه چیز را رعایت کردید و حتی خود مسوولان سالن نیز چنین نظری داشتند؛ شب چهارم کنسرت ما که می‌شد شب دوم تالار وحدت، یک ساعت و نیم قبل از اجرا آمدند و گفتند که شما نباید این قطعه را با خانم سیفی‌زاده اجرا کنید یا اگر اجرا شود ما صدای خانم سیفی زاده را قطع می‌کنیم. گفتم ما اجرا می‌کنیم و مسوولیتش را هم می‌پذیریم. »

او همچنین درباره جزئیات ماجرای حاشیه‌ساز خواننده زن گفته: « من راجع به این مساله باید صادقانه صحبت کنم. این بخش فقط ۷ دقیقه بوده و نه بیشتر. یک تصنیف بوده که ما پیش‌تر هم مجوزش را گرفته بودیم که هم‌آوایی بین صدای خانم «هاله سیفی زاده» و من باشد.  البته این هم‌آوایی به نحوی بوده که صدا موازنه بوده منتها در فیلم‌هایی که از اجرای اول ما می‌گرفتند یک چیزی هنوز به شکل علمی دیده نشده و آن اینکه وقتی با موبایل فیلم می‌گیریم و برای حراست می‌فرستیم؛ چون فیلم‌های موبایلی تا فرکانس‌های صدای بالا را تقویت می‌کند، صدای زیر به شکل کاملا طبیعی بالاتر به نظر می‌رسد و این موجب می‌شود که حساسیت به خرج دهند.

طبیعتا من هم خواننده حرفه‌ای نیستم و آنچه آنها را به اشتباه می‌انداخت این بود که آنها حضور فیزیکی در سالن نداشتند و فیلم را برایشان ضبط می‌کردند و می‌فرستادند و چون صدای زیر، فرکانس نافذتری دارد، این فرکانس، تک خوانی را تداعی می‌کند که تنها خواننده خانم خوانده یا صدای من کم بوده. در سه شب اول، من این اصل را رعایت کردم؛ اما زمانی که میکروفن را قطع کردند، من آن را رعایت نکردم و فیلمی که از ما منتشر شده، فیلمی است که دیگر میکروفنی وجود ندارد و من دیگر یک جاهایی از آن را نخواندم. من آنجا به عمد رعایت نکردم؛ چون به من گفته شده بود که از فردا ممنوع الکار می‌شوی و آنجا با خیال اینکه آینده‌ام معلوم شده، به سیم آخر زدم. الان صادقانه می‌گویم که من شب آخر کنسرت، موازنه صدا را اصلا رعایت نکردم.»