جزئیات تازه از فیلم‌های جشنواره 37

البته استقبال گسترده سینما دوستان از عرضه بلیت‌ها، ‌فرصت چندانی برای تحلیل و بررسی فیلم‌ها قبل از خرید بلیت‌هایشان نداد. دیروز ظرف یک نیم روز بیش از ۸۰ درصد بلیت‌ها فروش رفتند و احتمالا تا امروز دیگر بلیتی برای بخشی از علاقه مندان جامانده سینمای ایران باقی نمانده است. البته بخشی از بلیت‌ها همزمان با اکران فیلم‌ها در گیشه فروخته می‌شود. امسال کارگردانانی از سه نسل در جشنواره حضور دارند و چنان که گفته شده فیلم‌های بیشتر آنان تجربه‌گرایانه و متفاوت از آثار قبلی است. هرچند که تا اکران فیلم‌ها آغاز نشود، نمی‌توان به درستی درباره آنها از عبارت «تجربه‌گرایانه» استفاده کرد. براساس گفته‌ها و شنیده‌ها، بیراه نیست اگر جشنواره امسال را جشنواره تجربه‌گرایی بنامیم.

جشنواره‌ای که حتی برخی فیلمسازان پیشکسوت هم با فیلم‌های متفاوتی به آن قدم گذاشته‌اند. در یک سوی جشنواره فیلمسازان با سابقه‌ای همچون کیومرث پوراحمد و فریدون جیرانی و رضا میرکریمی و پرویز شهبازی و بهرام توکلی و... قرار می‌گیرند و سوی دیگر هم کارگردانانی همچون مونا زندی حقیقی و یلدا جبلی و محمدحسین مهدویان و سعید روستایی و همایون غنی‌زاده و... رقابتی که می‌تواند تنور جشنواره را داغ‌تر کند و تجربه متفاوتی را به ثبت برساند. اخیرا جزئیات جدیدی از برخی فیلم‌ها منتشر شده که قبلا درباره آنها اطلاعات زیادی وجود نداشت و همین نکته سوژه گزارش شده است.

بازگشت آبیار

نرگس آبیار با ساخت دومین فیلم خود یعنی «شیار ۱۴۳» توانست جای خود را به خوبی در سینمای ایران باز کند. بازیگرانی که با او کار کرده‌اند گاه تعبیر کارگردانی غریزی را برای شکل فیلمسازی او به کار می‌برند. به گزارش خبر آنلاین، فیلمسازی که با تمرکز و تکیه بر غریزه و نگاه خود اثری می‌سازد که گاه به فیلمی چون «شیار ۱۴۳» بدل می‌شود و زمانی هم «نفس». حالا این کارگردان جوان سینما با «شبی که ماه کامل شد» به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آمده است. ماجرای فیلم گویا درباره ماجراهای تروریستی و برادران ریگی است و علاوه بر قصه پرکشش و صراحت لهجه فیلمساز بازی متفاوت الناز شاکردوست بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.این بازیگر که با حضور در «خفه‌گی» ساخته فریدون جیرانی هم تلاش کرده بود تصویری تازه از خود در میان مخاطبان بسازد حالا در فیلم جدید نرگس آبیار بازی پخته و متفاوتی از خود به نمایش گذاشته است. نکته اینجاست که آبیار در بازی گرفتن از بازیگران زن کارنامه روشنی دارد و مثالش هم می‌تواند مریلا زارعی و بازی‌اش در نقش مادر فیلم «شیار ۱۴۳» باشد یا بازی پانته‌آ پناهی‌ها در «نفس».

فیلم متفاوت تنابنده

می‌گویند اگر مخاطبی محسن تنابنده را با «گینس» در خاطر داشته باشد، بعد از دیدن «قسم» خواهد گفت: «این همان تنابنده است؟» این کارگردان تازه‌کار در سینما که اتفاقا در تلویزیون با نوشته‌ها و بازی‌هایش بسیار هم پرطرفدار است، در «قسم» به کلی تصویرهایی که از او در خاطرات مانده را به چالش می‌کشد. او سراغ ساخت فیلمی جاده‌ای رفته است. این فیلم جاده‌ای فرصت خوبی برای مهناز افشار فراهم کرده تا در موقعیت جدیدی قرار بگیرد و بازی کمتر دیده‌ای‌شده از خود به نمایش بگذارد. به نظر می‌رسد رقابت افشار و شاکردوست قبل از شروع جشنواره در ذهن کسانی که این دو فیلم را بعد از تولید و در جمع‌های خصوصی دیده‌اند آغاز شده است.

تلاش نصیریان برای سیمرغ

علی نصیریان امسال با «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده یعنی یک کارگردان فیلم اولی به جشنواره فجر می‌آید. می‌گویند این فیلم به‌عنوان اولین اثر کارگردان قابل توجه از آب در آمده است و غنی‌زاده می‌تواند از مخاطبان و منتقدان سینما نمره خوبی بگیرد.برخی روایت‌ها اما از بازی درخشان و تاثیرگذار علی نصیریان در این فیلم حکایت می‌کنند. این بازیگر در سال‌های اخیر فصل متفاوتی را در کارنامه‌اش به یادگار گذاشت و با بازی‌های ماندگارش بسیاری از منتقدان را مجاب کرد که سن و سال حداقل در نقش‌آفرینی‌های او تاثیری ندارد و او می‌تواند حتی از یک جوان وقت و انرژی بیشتری بگذارد تا به اصطلاح بتواند نقش را در بیاورد.

چالش فیلمسازی درباره غلامرضا تختی

زمانی که زنده‌یاد علی حاتمی پیش‌قدم شد تا فیلمی درباره غلامرضا تختی کشتی گیر شهیر بسازد کمتر کسی به فکر ساختن فیلمی درباره این ورزشکار بود؛ اما مرگ به حاتمی اجازه نداد فیلمش را به پایان برساند. ادامه راه به بهروز افخمی رسید که در نهایت یک فیلم پر حرف و حدیث از آب درآمد. حالا بعد از گذشت بیست و پنج سال بهرام توکلی کارگردانی که برخی کارهایش در سال‌های اخیر با اقبال مواجه شده سراغ زندگی پر فراز و نشیب تختی رفته است. او فیلمش را بدون هیچ صفت و پسوندی «غلامرضا تختی» نام گذاشته و گویا سعی کرده روایتی صادقانه و بدون قضاوت را تحویل مخاطب بدهد. این کارگردان سال گذشته با فیلم «تنگه ابوقریب» به جشنواره آمد و فیلمش به اثر مهم جشنواره تبدیل شد و در چرخه اکران هم به فروش قابل توجهی رسید. حالا امسال با یک اثر نیمه مستند به این رویداد می‌آیدو بی تردید سوژه فیلمش جذابیت‌های بسیاری برای مردم خواهد داشت که از همین حالا هم می‌توان حدس زد چقدر مورد توجه قرار بگیرد.

بازگشت روستایی

سه سال قبل در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجرسعید روستایی با اولین ساخته‌اش «ابد و یک روز» توانست رضایت مخاطبان بسیاری را به‌دست بیاورد و در نهایت جوایز بسیاری را هم صید کند. خیلی‌ها از همان سال منتظر فیلم جدید این کارگردان بودند تا اینکه سرانجام امسال با فیلم «متری شیش و نیم» به جشنواره آمد. حکایت‌های فراوانی از سختی‌های ساخت این فیلم روایت می‌شود. گویا روستایی وسواس زیادی پای تولید این کار گذاشته تا بتواند انتظار ایجاد شده را برآورده کند و مخاطبان راضی از سالن‌ها بیرون بیایند. همیشه وقتی کار اول یک کارگردان با چنین استقبالی روبه‌رو می‌شود، کار برای تولید بعدی بسیار سخت خواهد بود و روستایی هم از این قاعده مستثنی نبوده است.