تک‌خوانی پرهیاهو!

البته برخی معتقدند که شایعه مربوط به لغو نمایش فیلم از سوی روابط عمومی خود جشنواره در رسانه‌ها منتشر شده تا با این روش، موضوع پخش تکخوانی صدای خواننده کمرنگ و منحرف شود. با این حال گویا این تلاش، کارگر نبوده و واکنش‌های تند و تیزی در قبال این موضوع شکل گرفته است. انتشار فیلمی از پخش تلویزیونی مراسم و ویدئوهایی از محل سالن در فضای مجازی بار واکنش‌ها را بیشتر و بیشتر کرده است. در حالی که وزیر ارشاد اسلامی تلاش کرده تا با کمک گرفتن از توییتر، توضیحی در این باره بدهد اما توییت او هم نتوانست منتقدان این اتفاق را از واکنش‌های انتقادی تند و تیز منصرف کند. جشنواره فیلم فجر روز گذشته رسما آغاز شد و فیلم‌های جشنواره در سینماهای منتخب روی پرده رفتند. افتتاحیه این جشنواره روز سه شنبه در پردیس تئاتر تهران برگزار شده بود.

ماجرا چه بود؟

اتفاقی که در پخش زنده مراسم افتتاحیه فیلم فجر از تلویزیون افتاد تعجب بسیاری از بینندگان این مراسم را برانگیخت. در میانه برنامه، تئاتری به کارگردانی محمد رحمانیان با عنوان «سلام چهل سالگی» و با موضوع خاطره‌بازی با جشنواره فیلم فجر در دوره‌های مختلف اجرا شد و در بخش پایانی این نمایش،  قطعه‌ای آواز اجرا شد که حاشیه‌های بسیاری داشت. در پخش تلویزیونی این قطعه تنها صدای یک خواننده شنیده می‌شد در حالی که برگزار‌کنندگان مدعی بودند، همخوانی انجام شده است. رسانه‌های منتقد جشنواره با انتشار تصاویری از اجرای این قطعه، معتقد بودند که هیچ میکروفنی در هنگام اجرای قطعه آوازی پیش صدای همخوانان نیست. اما روابط عمومی جشنواره در واکنش به این رویدادها نوشت: « حاضران در سالن، برنامه را با صدای همخوان‌ها شنیده و مشاهده کردند اما ظاهرا خروجی صدای پخش زنده تلویزیونی، تنها از طریق یک میکروفن بوده و صدای همخوان‌ها ضعیف شنیده شده است‌.»

اما انتشار گسترده فیلم‌های مراسم، دامنه واکنش‌ها را وسیع‌تر کرد. بنیاد روایت فتح در بیانیه شدید اللحنی نوشت: « با کمال تاسف و تعجب، آنچه در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رخ داد هیچ سنخیتی با آرمان‌های متعالی و والای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر نداشته و ندارد و تکخوانی زن که از محرمات قطعی است، آن هم در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر رجال سیاسی فرهنگی، قطعا محکوم و اقدامی سخیف و گامی در راستای پروژه‌های ایادی و مزدوران جیره‌خوار غرب در حوزه فرهنگ و هنر است.» این بنیاد در ادامه بیانیه‌اش نوشت: «برای ما سخت است حتی باور این تابوشکنی از سوی رسمی‌ترین ارگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در حالی که قریب به اتفاق مراجع عظام تکخوانی زنان را یا حرام دانسته‌اند یا جایز نمی‌دانند. جای تعجب نیست اگر برخی همسو با سیاست‌های اربابانشان در پی شکستن حدود الهی باشند؛ حدودی که هویت نظام اسلامی برپایه آن استوار است. جای تعجب آنجاست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه و همگام با روشنفکرانی باشد که مفاهیمی همچون حیا، عفت و ارزش‌های الهی برایشان معنایی ندارد.»

توضیح وزیر

با این حال وزیر ارشاد اسلامی در توییتر این موضوع را از اساس تکذیب کرد و گفت که او فقط صدای جمع خوانی را شنیده است. سیدعباس صالحی توییت کرد: «افتتاحیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد. با گرامیداشت برخی هنرمندان و کلیپ تاثیرگذار در منقبت صدیقه اطهر (س)، در پایان نمایشنامه‌ای از چهل سال سینما روایت شد و سرودی با عنوان سلام به چهل سالگی. جز صدای جمع‌خوانی به من نمی‌رسید. به دوستانم گفته‌ام قانون و شریعت معیار است».

گسترش دامنه انتقادها

با این حال دقایقی بعد از انتشار توییت وزیر، خبری منتشر شد که واکنش آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید را رسانه‌ای می‌کرد. خبرگزاری فارس سخنان این مرجع تقلید حین درس خارج فقه در مسجد اعظم قم چنین بازتاب داد: « اخباری از جشنواره فیلم رسید که در افتتاحیه به نام جشن انقلاب اسلامی اعمال ضدارزش اتفاق افتاده، آقایان بدانید این انقلاب اسلامی بود، به بهانه جشن انقلاب ارزش‌های اسلامی را زیر پا نگذارید.» عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران هم در واکنش به این اتفاق گفت: در مراسم دیشب جشنواره فجر شنیدم وزیر ارشاد حضور داشت و ایشان فردی متعهد، متدین و مسوول فرهنگ کشور است و باید کاری کرد مراسم جشنواره فجر به فجر و فخر انقلاب منتسب شود و ما سینما و هنر فاخر را به مردم عرضه کنیم. دادستان تهران گفت: امیدواریم وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات خودشان در این مسائل ورود کنند تا نیازی به ورود دادستانی نباشد. اما این همه ماجرا نبود. رئیس سازمان بسیج مستضعفین با واکنش به حواشی شب گذشته مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با ابراز احترام به هنرمندان کشور گفت: همگان یادشان باشد ۲۴۰ هزار شهید و جانباز تقدیم شده است، توقع نداریم که رویداد فرهنگی خوب، آلوده به مسائلی شود که هیچ تناسبی با موازین انقلاب اسلامی ندارد. امیدوارم مسوولان امر از مردم عذرخواهی کنند.