رمزگشایی از شایعه استعفای وزیر ارشاد

این حرف و حدیث‌ها در حالی مطرح می‌شود که صالحی تاکنون به‌صورت رسمی آن را تکذیب نکرده است. سیدعباس صالحی که حضورش در افتتاحیه جشنواره فیلم‌فجر در سال جاری با حاشیه‌ای عجیب همراه بود این روزها در برابر سوال‌هایی درباره استعفای خود به‌صورت رسمی پاسخ نداده و تنها اعلام کرده است که در این زمینه در هیات دولت صحبت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، جرقه طرح موضوع استعفا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتخاب معاون مطبوعاتی تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد. انتخابی که منجر به دیدار برخی نمایندگان مجلس با صالحی شد؛ هرچند صالحی در صفحه شخصی‌اش در توییتر اعلام کرد این دیدار دوستانه و کاری بوده است اما گویا ‌برخی نمایندگان مجلس از وزیر درخواست کردند در تعیین معاونت مطبوعات تامل بیشتری داشته باشد و صالحی هم توضیح داد که انتخاب معاون با نظر مستقیم خودش انجام شده و همین موضوع باعث اختلاف شده است.

محمد علی وکیلی که همراه با علی مطهری، احمد مازنی، مصطفی کواکبیان و الیاس حضرتی در آن نشست حاضر بوده در گفت‌وگویی تاکید کرد که آن دیدار دوستانه بوده و جریانی به دنبال حذف شخص آقای صالحی و تصاحب کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد است. وی از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد؛ اما اشاره سربسته این نماینده مجلس انگشت اشاره را متوجه یکی از مدیران ارشد این وزارتخانه می‌کند که گویا رایزنی‌هایش برای رسیدن به پست وزارت را مدت‌ها پیش آغاز کرده و حرف و حدیث‌ها از این حکایت می‌کنند که زیرکانه در حال چیدن مهره‌های خود در پست‌های کلیدی این وزارتخانه است.

رمزگشایی یک استعفا

در رمزگشایی از آنچه وکیلی آن را به ایجاد فشار برای استعفای سید عباس صالحی نسبت داده است باید در کدام معاونت این وزارتخانه به دنبال سرنخ بود؟ در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مساله کمبود بودجه مهم‌ترین چالش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از سویی تلاش برای کاهش هزینه‌های سرسام‌آور نمایشگاه کتاب و جنجال‌ واسپاری امور آن به بخش خصوصی و صنف و میزان استفاده آنها از منابع دولتی برای فعالیت‌های خود حاشیه‌ساز بوده است. به گزارش مهر در کنار این مساله موضوع اختصاص یارانه برای نمایشگاه کتاب و نیز طرح‌های فصلی فروش کتاب در سطح کشور و نیز تخصیص بودجه برای ساماندهی به فعالیت‌های بین‌المللی حوزه کتاب از جمله حضور در رویدادهای بین‌المللی حوزه کتاب و نیز اعمال سلیقه برخی از نهادهای خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور داشتن یا نداشتن برخی آثار و افراد در این رویدادها مهم‌ترین چالش‌های این معاونت است که باید به آن بحران روزافزون کاغذ و افزایش لجام‌گسیخته قیمت کاغذ را نیز افزود. در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما موضوع و حاشیه اصلی را باید در جنجال پیرامون انتشار برخی قطعات موسیقایی و برخی ترانه‌ها جست‌وجو کرد که فشار زیادی را در سال‌های اخیر متوجه این وزارتخانه کرده است.

از جنجال‌ها بر سر انتشار یک آلبوم موسیقی بدون صدور مجوز شورای شعر و ترانه برای متن ترانه‌های آن تا ماجرای انتشار موزیک ویدئوهایی خارج از ضابطه و مجوز این وزارتخانه. در بخش هنرهای نمایشی نیز نبود بودجه و نیز اجرای نمایش‌هایی که ساختار ویژه اجرا و بازی‌های پرحاشیه هنرمندان آن‌ -که در مواردی منجر به برخورد قضایی با آنها نیز شده - حواشی زیادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرده است. در سازمان سینمایی نیز شاید مهم‌ترین چالش پیش‌روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بتوان در ساز ناکوک زدن سینماگران و اهالی سینما برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست تا جایی که سرپرست این سازمان را واداشته تا اعلام کند باید سینما به سمت سپری کردن سال‌های کم‌حاشیه حرکت کند که البته این مساله با توجه به اتفاقات رخ‌داده در افتتاحیه جشنواره فیلم‌فجر فشارهای زیادی را متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده است.

رمز استعفا

مشکلات اداری و مالی و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن سال‌هاست که جزئی از مدیریت کلان و خرد فرهنگی در ساختمان سیمانی میدان بهارستان است و این رویدادها امری نیست که در قامت سال‌های رفته بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار دهه اخیر کم‌وبیش وجود نداشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد صالحی اعمال فشار و تصمیم‌گیری برای سیاست‌گذاری در وزارتخانه خویش خارج از ساختار و چارچوب این وزارتخانه و فشار بر وی و مدیرانش برای اجرای آن را بر نتابیده و رفتن را بر ماندن ترجیح داده است. مهر در ادامه آورده است: آیا باید این فشارهای خارجی را در نوع خواست و تقاضای دولت از رئیس آن از این وزارتخانه جست‌وجو کرد یا از سوی سایر نهادهای حاکمیتی که به این وزارتخانه نظر دارند؟ و اگر چنین است چه چیزی از صالحی خواسته شده که وی را که همواره به خوی نرم و آرامش شهره بوده، به سمت استعفا سوق داده است؟ آیا فشارهایی که وکیلی از آن یاد کرده است در صورت صحت داشتن، از سوی دولت برای خروج وزارت ارشاد در برابر انفعال این دستگاه دربرابر خواست سایر نهادهای حاکمیتی به صالحی وارد شده است یا از سوی نهادهایی خاص برای چرخش این وزارتخانه به سمت و سوی تامین منافع آنها؟

سکوت این روزهای صالحی درباره استعفایش گمانه‌زنی‌های بسیاری را برای آینده این دستگاه مهم فرهنگی پررنگ کرده است. گمانه‌زنی‌هایی که یادآور مسیر طی‌شده برای خروج علی جنتی از این وزارتخانه نیز بود. اگرچه موضوع استعفای وزیر بارها تکذیب شده و عباس صالحی هم پاسخ روشنی به رسانه‌ها نمی‌دهد، اما روایت‌ها می‌گویند که وزیر حتی اختتامیه برخی جشنواره‌های فجر را نخواهد دید و به‌زودی از این مسوولیت سنگین کنار می‌رود.