پایان شکار خرس‌ها در برلین

فرانسو اوزون دیگر سینماگر فرانسوی نیز برای ساخت فیلم جدیدش با عنوان «به لطف خدا» برنده جایزه خرس نقره‌ای هیات داوران شد. جایزه بهترین کارگردانی این جشنواره نیز به آنگلا شانلنک برای ساخت فیلم «من خانه بودم اما» رسید و جایزه خرس نقره‌ای نیز به فیلم «خرابکار سیستم» ساخته نورا فینگ شیت اختصاص یافت. خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد و زن برلیناله ۲۰۱۹ نیز به ترتیب به «وانگ جینگ‌چان» و «یونگ می» هر دو برای بازی در فیلم «بدرود پسرم» اعطا شد. در سایر بخش‌ها، «مائوریزیو براکی» به همراه «کلودیو جیووانسی» و «روبرتو ساویانو» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره را برای فیلم «پیرانا» به خانه بردند و جایزه بهترین دستاورد هنری جشنواره نیز به طراح صحنه و لباس فیلم «اسب‌های به یغما رفته» رسید.

«اورای» ساخته «مهمت اکیف بویوکاتالای» برنده جایزه بهترین فیلم اول جشنواره شد و خرس طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره نیز به فیلم «اومبرا» به کارگردانی فلورین فیشر و یوهانس کرل تعلق گرفت و «پسر آبی» نیز برنده خرس نقره‌ای به انتخاب هیات داوران بخش فیلم کوتاه جشنواره برلین شد. سینمای فرانسه در طول ۶۹ دوره برگزاری جشنواره فیلم برلین تاکنون توانسته با هشت فیلم از تولیدات مستقل و مشترک سینمایی خود جایزه نخست بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی جهان را از آن خود کند و آخرین بار در سال ۲۰۰۱ توانسته بود با با فیلم «اُنس» ساخته پاتریس شرو جایزه خرس طلا را به‌دست بیاورد. کارگردان‌های این کشور پیش از این نیز در سال‌های ۱۹۹۵ با فیلم «طعمه» به کارگردانی برتران تاورنیه، ۱۹۶۵ با فیلم «آلفاویل» ساخته ژان لوک گدار، ۱۹۵۹ با فیلم «پسر عموها» ساخته کلود شابرول، ۱۹۵۳ با فیلم «مزد ترس» به کارگردانی هانری ژرژ کلوزو و در سال ۱۹۵۱ با دو فیلم «بدون هیچ آدرس» ساخته ژان پل لو شانوا و «عدالت برقرار است» ساخته آندره کایات جایزه خرس طلا را به خانه برده بودند.

پیشتازان بی‌رقیب

در طول ۶۹ سال برگزاری جشنواره فیلم برلین، کارگردانان آمریکایی با کسب ۱۴ خرس طلا، پیشتاز بی‌رقیب این رویداد سینمایی محسوب می‌شوند و پس از آن سینمای فرانسه با ۸ جایزه و کشورهای آلمان، بریتانیا و ایتالیا با ۷ جایزه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سینمای ایران نیز یک‌بار در سال۲۰۱۱ با فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی و یک بار هم در سال ۲۰۱۵ با فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی موفق به کسب جایزه اول جشنواره معتبر برلین شده است. ایران در فهرست ۱۵ کشوری قرار دارد که بیش از یک‌بار این جایزه مهم سینمایی را به خانه برده است. سینمای ایران امسال هم در این رویداد دست خالی نبود و فیلم «تتو» به کارگردانی فرهاد دل‌آرام جایزه خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه ویژه آثار مرتبط با نوجوانان بالای ۱۴ سال را از سوی هیات داوران جوان بخش نسل جشنواره فیلم برلین دریافت کرد.داستان این فیلم درباره دختری جوان است که به دلیل تَتوهایش برای تمدید گواهینامه رانندگی به شهرک آزمایش فرستاده می‌شود.

فیلم‌های بخش نسل جشنواره برلین، امسال از میان نزدیک به ۲۵۰۰ شرکت‌کننده انتخاب شده‌اند و در مجموع ۶۲ فیلم کوتاه و بلند از ۳۶ کشور و تولیدکننده در دو بخش «نسل کا پلاس» ویژه آثار مرتبط با کودکان بالای ۴ سال و «نسل ۱۴پلاس» ویژه آثار مرتبط با نوجوانان بالای ۱۴ سال به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر آن فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی الهه نوبخت در بخش سینما و فرهنگ غذای این جشنواره پذیرفته شده بود و در دعوت‌نامه‌ آمده بود: «ما با یک ریتم مناسب در فیلم، شیفته زنی شدیم که خستگی‌ناپذیر مراقب حیوانات و مردم است. این فیلم قصه‌ زندگی دشوار اما شیرین یک مادر هشتاد و سه ساله و تنها به نام فیروزه را روایت می‌کند که زندگی منحصر به فردی در دل رشته کوه‌های البرز دارد.»

کارنامه آسیا در برلین

در قاره آسیا، چینی‌ها با چهار جایزه صدرنشین هستند و ایران و ژاپن با دو جایزه در جایگاه دوم قرار دارند. «آنگ لی»، کارگردان آمریکایی تایوانی‌تبار تنها کارگردان سینمای جهان است که موفق به کسب دو جایزه خرس طلا در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ شده است. در اولین سال برگزاری جشنواره فیلم برلین ۵فیلم به‌عنوان برگزیده در ژانرهای مختلف درام، کمدی، مستند، هیجانی و ماجراجویی و فیلم موزیکال معرفی شدند و این جشنواره از سال ۱۹۵۶ میلادی، از سوی فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) به رسمیت شناخته شد و از آن زمان تا به امروز هیات داوران بین‌المللی برندگان بخش اصلی جشنواره را انتخاب می‌کنند.


برندگان جوایز شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم برلین

 

خرس طلایی بهترین فیلم: «مترادف‌ها» ساخته نداف لاپید

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داوران: «به لطف خدا» ساخته فرانسوا اوزون

خرس نقره‌ای آلفرد بائر: «خرابکار سیستم» ساخته نورا فینگ‌شیت

خرس نقره‌ای بهترین کارگردان: آنگلا شانلنک برای کارگردانی «در خانه بودم، اما»

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن: یونگ می ‌برای بازی در «بدرود پسرم»

خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد: وانگ جینگ چان در «بدرود پسرم»

خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه: «پیرانا»

خرس نقره‌ای دستاورد هنری برجسته: راسموس ویده‌بک برای فیلمبرداری «اسب‌های به یغمارفته»