افتتاحیه کم‌رونق فیلم‌های نوروزی

از میزان فروش در روز اول گرفته تا حواشی فیلم‌ها و گمانه‌زنی‌های نرخ‌گذاری بلیت. طبق آماری که سامانه الکترونیکی فروش سینمای ایران ارائه کرده، اکران نوروز در روز اولش به رقم ۲۸۰ میلیون تومانی رسیده است. این میزان فروش البته با بلیت نیم‌بها محاسبه شده و به بیان دقیق‌تر حاکی از فروش بیش از ۳۰ هزار بلیت است. امسال اما فیلم‌های سینمایی «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «چهار انگشت» ساخته حامد محمدی، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، «زندانی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی، «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی، «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی و «پیشونی سفید ۳» ساخته جواد هاشمی در این رقابت گوی سبقت را از سایرین ربودند و سرانجام به‌عنوان فیلم‌های اکران نوروزی ۹۸ معرفی شدند و از روز شنبه همین هفته اکران خود را آغاز کرده‌اند.

بازار نوروزی ۹۸

امسال در ترکیب نوروزی ۴ فیلم طنز، یک فیلم کودک و دو فیلم درام روی پرده هستند. فیلم‌های «چهار انگشت»، «رحمان ۱۴۰۰»، «ژن خوک» و «زندانی‌ها» در گروه فیلم‌های کمدی گنجانده شده‌اند. فیلم «پیشونی سفید۳» در حوزه کودک و دو فیلم «تختی» و «متری شیش و نیم» درام یا به زبان دقیق‌تر غیرکمدی هستند. سهم فیلم‎‌های کمدی از اکران روز اول، حدودا ۱۴۵ میلیون تومان بوده است البته نکته آن است که فیلم ژن خوک روز شنبه روی پرده نرفت و در فروش اکران روز اول محاسبه نشد. در مقابل فیلم‌های کمدی، دو فیلم «غلامرضا تختی» که به زندگی این اسطوره کشتی می‌پردازد و فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی که فیلم محبوب تماشاگران در جشنواره فیلم فجر بود و یک فیلم اجتماعی-پلیسی و پرهیجان است فروش بسیار قابل‌توجهی داشته‌اند. این دو فیلم در مجموع به آستانه ۱۳۰ میلیون تومان فروش در روز اول دست پیدا کرده‌اند. با این حساب سینمای غیرکمدی در اکران نوروز امسال و البته در روز اول اکران،‌ پیشروتر از دیگر فیلم‌ها بوده و میانگین فروش آنها بیشتر از میانگین فروش فیلم‌های کمدی بوده است.

فروش‌ها

رحمان ۱۴۰۰: انتظارها هم همین بود؛ فیلمی با بازی مهران مدیری و محمدرضا گلزار و به کارگردانی منوچهر هادی که توانسته در روز اول اکران نوروزی رکورد ۹۴ میلیون تومانی را به نام خودش ثبت کند. این رقم فروش با توجه به نیم‌بها بودن قیمت بلیت‌ها آن هم در روز اول هفته، رقم قابل‌توجهی است. هادی پیش از این فیلم سینمایی «آینه بغل» را در پاییز ۹۶ به نمایش گذاشت؛ فصل اکرانی که به گفته بسیاری یکی از بدترین فصل‌های نمایش به‌شمار می‌رود اما این فیلم به لطف حضور محمدرضا گلزار و جواد عزتی توانست به فروشی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان دست پیدا کند که در آن زمانی یکی از رکوردهای فروش محسوب می‌شد. تجربه‌ای که پیش‌تر «من سالوادور نیستم» به واسطه حضور رضا عطاران برای هادی رقم زده بود.

تختی: پیش‌تر فیلم «تنگه ابوقریب» را در سال ۹۷ از بهرام توکلی دیده‌ایم. این فیلم بیش از ۵/ ۵ میلیارد تومان فروش رفت که رکورد بدی نبود. توکلی حالا فیلم تختی را روی پرده دارد. نام غلامرضا تختی این روزها ورد زبان‌ها است. گفت‌وگوهایی درباره او و علت مرگش از زبان چهره‌های مختلفی روایت می‌شود و حساسیت عمومی درباره این چهره معروف و محبوب ایرانی افزایش پیدا کرده است. فیلم تختی البته در اکران هم موفق بوده و دومین فیلم پرفروش روز اول اکران نوروزی بوده است. این فیلم ۶۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان فروش داشته است. البته فیلم تختی با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. بسیاری از مردم این فیلم را دوست داشتند و برخی دیگر هم البته معتقد بودند که تختی مابین یک فیلم مستند و فیلم داستانی معلق مانده است.

متری شیش و نیم: «بادیگارد»، «کفش‌هایم کو؟»، «خشم و هیاهو»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «من سالوادور نیستم» فیلم‌هایی بودند که سعید روستایی با اولین فیلم کارنامه‌اش یعنی «ابد و یک روز» در نوروز ۹۵ به رقابت با آنها پرداخت. ترکیبی که موفقیت در آن برای فیلمی غیرکمدی از جنس ابدویک‌روز می‌توانست دور از انتظار باشد. با این همه اما فیلم سعید روستایی هرچند نه به‌عنوان «پرفروش‌ترین» که به‌عنوان یکی از «موفق‌ترین» فیلم‌های غیرکمدی سال توانست مخاطبان بسیاری را به سالن نمایش بکشاند. حالا این کارگردان با فیلم متری شیش و نیم دوباره به رقابت نوروزی آمده است. این فیلم در روز اول اکرانش توانسته ۶۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بفروشد. نکته دیگر درباره فیلم «متری شیش و نیم» رده‌بندی سنی آن برای افراد بالای ۱۵ سال در اکران عمومی است.

چهار انگشت: پیش از این فیلم‌های «اکسیدان» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» را از حامد محمدی دیده‌ایم. اکسیدان سال ۹۵ روی پرده رفت و ۱۰ میلیارد تومان فروخت که رقم بسیار خوبی برای دومین فیلم یک کارگردان به‌شمار می‌آمد. فیلم جدید محمدی در اولین روز اکران نوروزی به فروش حدود ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دست پیدا کرده است.

پیشونی سفید: نسخه سوم فیلم سینمایی پیشونی سفید به کارگردانی جواد هاشمی در روز اول اکرانش کمی بیش از ۵/ ۴ میلیون تومان فروخته که اگرچه رقم بسیار پایینی است اما همچنان برای یک کار کودک، قابل قبول است. سومین فیلم از سری پیشونی‌سفیدها درحالی اکران شده که تنها چند ماه قبل، ‌قسمت دوم آن روی پرده بود و با فروش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی اکرانش را به پایان رسانده بود. رکورد ۴ میلیاردی برای یک فیلم کودک، قابل‌توجه است. قسمت اول این فیلم سال ۹۶ اکران شده و ۸۰۰میلیون تومان فروخته بود.

زندانی‌ها: رکورددار فیلم‌های پرفروش اکران، در قعر جدول فروش است. مسعود ده‌نمکی کارگردانی است که تا امروز بسیاری از ساخته‌هایش توانسته‌اند فرصت اکران نوروزی را داشته باشند. او پیش از این با فیلم‌های سینمایی «اخراجی‌ها»، «اخراجی‌های ۲»، «اخراجی‌های ۳»، «رسوایی» و «معراجی‌ها» بخت خود را برای فتح گیشه نوروز آزموده بود و حالا «زندانی‌ها» دیگر فیلم اوست که در این بازه زمانی رنگ پرده به خود می‌گیرد. ده‌نمکی توانست با سه‌گانه خود با نام «اخراجی‌ها» رکوردی تازه را در گیشه سینماها به‌جا بگذارد به‌طوری که فصل اول این فیلم دو میلیارد تومان در سال ۸۶، فصل دوم ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۸۷ و فصل سوم ۶ میلیارد در سال ۹۰ فروش داشته است. اما «رسوایی» با عقبگرد در گیشه نوروز ۹۲ همراه بود که تنها ۵ و نیم میلیارد تومان فروخت. «معراجی‌ها» نیز کمترین فروش را به نسبت به دیگر آثار این کارگردان داشته است. حالا باید ماند و دید که روند رو به کاهش فیلم‌های ده‌نمکی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه «زندانی‌ها»ی او برایش دخل بیشتری می‌زند. فعلا که به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی بیفتد چون این فیلم در روز اول اکرانش تنها ۵/ ۴ میلیون تومان فروخته است.

ژن خوک: سعید سهیلی پیش از این «گشت ارشاد ۲» را در ویترین نوروزی سینماها داشته است؛ فیلمی که به پشتوانه فروش و استقبال از قسمت نخست، از ابتدا هم فروش تضمین‌شده‌ای داشت و با همین پشتوانه توانست رقبایی چون «ماجرای نیمروز»، «خوب، بد، جلف»، «یک روز بخصوص»، «سه بیگانه» و «آباجان» را که در همان نوروز ۹۶ روی پرده رفتند، پشت‌سر بگذارد. فیلم «ژن خوک» آخرین ساخته سهیلی چالشی تازه برای او در فیلم طنز تلخ است.اختلافات سعید سهیلی با نهادهای عمومی و اجرایی سینما در مدت اخیر افزایش پیدا کرده بود اما اینکه موفق شده تا فیلمش را در نوروز اکران کند، دستاورد بزرگی برای اوست. فیلم او البته در روز اول اکران نوروزی هم روی پرده نرفت و اکرانش از روز یکشنبه ‌آغاز شد.