گعده بزرگان زیر سایه نخل سینما

چنین اشتیاقی گاه به افشای اسامی، پیش از اعلام رسمی منجر می‌شود؛ همان‌طور که روز گذشته این اتفاق برای فهرست نام سینماگران بخش رقابتی جشنواره کن افتاد. با اینکه قرار بود امروز (پنج‌‌شنبه) این اسامی به‌صورت رسمی اعلام شود اما با درز خبر از منابع داخلی این جشنواره معلوم شد بزرگانی چون خاویر دولان، پدرو آلمادوار، ترنس مالیک، بونگ جون‌هو و کن‌لوچ با جدیدترین فیلم‌هایشان در فستیوال فیلم کن ۲۰۱۹ حضور می‌یابند؛ اتفاقی که نشان‌دهنده یکی از قوی‌ترین دوره‌های برگزاری جشنواره در سال‌های اخیر است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، دولان با فیلم «ماتیاس و ماکسیم» که خودش هم در آن بازی کرده، آلمادوار با فیلم «رنج و شکوه» و کن لوچ برنده دو نخل طلای کن با فیلم «ببخش دلتنگت شدیم» به جیم جارموش پیوستند که پیش‌تر اعلام شده بود فیلمش «مرده‌ها نمی‌میرند» به‌عنوان فیلم افتتاحیه در جشنواره حضور دارد. همچنین ترنس مالیک نیز با فیلم درامی از جنگ‌جهانی دوم با عنوان «زندگی پنهان» در کن حاضر خواهد شد. بونگ نیز با فیلم «پارازیت»، مارکو بلوچیو با فیلم مافیایی «خائن»، ژان‌پی‌یر و لوک داردن با فیلم «احمد» دیگر بزرگان حاضر در این دوره هستند. این فیلم نگاهی به بنیادگرایی مذهبی در اروپا دارد. کلیبر مندونچی فیلو کارگردان برزیلی نیز با فیلمی با عنوان «قوش شب» دیگر کارگردان نامدار حاضر در این دوره خواهد  بود.

اگرچه اسامی حاضران در بخش رقابتی امروز در نشستی مطبوعاتی از سوی تیری فرمو اعلام خواهد شد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ۲ فیلم از میان حاضران در بخش رقابتی به کارگردان‌هایی تعلق دارد که برای نخستین‌بار در این رقابت حاضر می‌شوند که شامل «فرانکی» از آیرا ساچز برنده جایزه ساندنس از آمریکا با بازی ایزابل هوپر و فیلم دیگر «پرتره یک بانو در آتش» فیلمی با داستانی قرن هجدهمی ساخته کارگردان فرانسوی سلین سیاما است. فیلم «روزی روزگاری هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو هنوز مراحل پس از تولید را می‌گذراند و ممکن است به جشنواره نرسد. در این فیلم برد پیت و لئوناردو دی‌کاپریو نقش‌آفرینی کرده‌اند. ممکن است اسم این فیلم در نشست امروز به‌عنوان یکی از حاضران به‌صورت رسمی اعلام نشود ولی بتواند خودش را به جشنواره برساند. این در حالی است که امسال بیست و پنجمین سال نمایش «داستان‌های عامه‌پسند» تارانتینو در جشنواره فیلم کن است.

چند فیلم فرانسوی دیگر نیز در بخش رقابتی حضور خواهند داشت که عبارتند از: «مکتوب، عشق من» ساخته عبداللطیف کشیش سازنده «آبی گرم‌ترین رنگ است» برنده پیشین جشنواره، «اوه مرسی» ساخته آرنود دپلشن درامی جنایی با بازی لیدا سیدوکس، «پروکسیما» ساخته الیس وینوکور با بازی اِوا گرین در نقش یک فضانورد، «بینوایان» ساخته لاج لی و «ویژه‌ها» ساخته اولیویه ناکاشه و اریک تولِدانو درباره ۲ فعال اجتماعی که به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند. پابلو لارین کارگردان شیلیایی با فیلم «اِما» و الیا سلیمانی کارگردان فلسطینی با فیلم «باید بهشت باشد»، کانتمیر بالاگوف کارگردان روسی با فیلم «بابونه»، جسیکا هاوسنر کارگردان اتریشی با فیلم انگلیسی زبان «جوی کوچولو» و آنتونی چن کارگردان سنگاپوری با فیلم «فصل خیس» دیگر حاضران در بخش رقابتی این دوره جشنواره فیلم کن خواهند بود.

کن و نوتردام

فعالان صنعت سینما و مد در فرانسه بعد از آتش‌سوزی عظیم در کلیسای تاریخی نوتردام، ضمن ابراز همدردی، بلافاصله کمک‌های مالی خود را برای بازسازی این نماد تاریخی ارسال کردند. یکی از نخستین واکنش‌ها پس از آتش‌سوزی در کلیسای تاریخی نوتردام، واکنش دیوید لیسنارد شهردار کن به این ماجرا بود. وی گفت صنعت فیلم حامی پروژه بازسازی این کلیسا خواهد بود. او در توییتر نوشت که شهر کن تمام تلاش‌های خود را با فستیوال فیلم کن و مدیر آن تیری فرمو هماهنگ خواهد کرد تا بتواند از کمک‌های هالیوود هم در این تلاش بهره بگیرد. شهر کن که خانه این رخداد سینمایی مشهور است، ۱۰ هزار یورو (۱۱۳۰۰ دلار) برای صندوق بازسازی این کلیسا اهدا می‌کند و همچنین از طریق تالار شهر کمک‌های مردمی را جمع‌آوری خواهد کرد. رئیس جشنواره فیلم کن یعنی پی‌یر لسکور نیز عکسی از حضور جینالولو بریجیدا در برابر کلیسا را که مربوط به فیلم «گوژپشت نوتردام» محصول ۱۹۵۶ بود، توییت کرد.

علاوه بر دست‌اندرکاران جشنواره کن تعدادی از ستاره‌های فیلم فرانسه هم تاسف خود را از بروز این حادثه اعلام کردند. ماریون کوتیار عکسی از کلیسا را منتشر کرد و نوشت: «من به‌شدت غمگین هستم، پاریس عشقم. پاریس زمین من در اندوه. بانوی شگفت‌انگیزمان. برای شکوهت سوگواری می‌کنم.» جلیل لیسپرت کارگردان فیلم «ایو سن لوران» عکس‌هایی را از آتش در حال گسترش منتشر کرد که به نظر می‌رسید آن را از کنار رودخانه نزدیک نوتردام گرفته باشد. او نوشت: «حرفی ندارم. هولناک است». ستاره سابق سریال «سی‌اس‌آی» گری دوردان که حالا در پاریس زندگی می‌کند هم عکسی از کلیسا را در شب منتشر کرد و ایموجی‌های قلب شکسته و دعا کردن را کنارش گذاشت. عمر سای ستاره «اکس- من» هم یک ایموجی قلب شکسته با جمله «چه غمی» گذاشت و ژولیت بینوش عکسی کلوزآپ از یکی از نقاشی‌های سیما دا کونجیلیانو را منتشر کرد که قلبی شکسته در یکی از دستانش داشت. هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می‌(۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد) به ریاست الخاندرو گونزالس ایناریتو در بخش داوری اصلی برگزار می‌شود.