رخدادی که در سال‌های اخیر به یک عنصر هویتی جشنواره تبدیل شده و نام این جشنواره را در میان رقبای خارجی‌اش برجسته‌تر کرده است. پس از جدا شدن جشنواره فیلم جهانی فجر از جشنواره ملی و به ویژه در دو، سه سال اخیر فیلم‌های سینمایی مرمت شده پای ثابت این جشنواره شده است و هر سال شمار بسیاری از دوستداران سینما را در سالن‌های اکران جشنواره دور هم گرد می‌آورد.  امسال شمار فیلم‌های مرمت‌شده بیشتر از سال‌های گذشته است و بخشی به فیلم‌های ایرانی اختصاص دارد و بخشی دیگر به فیلم‌های غیر ایرانی.  در میان فیلم‌های کلاسیک ایرانی پنج فیلم «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی، «دونده» به کارگردانی امیر نادری، «دیده‌بان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «طلسم» به کارگردانی داریوش فرهنگ و «جاده‌های سرد» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی از ایران مرمت شده و اکران می‌شوند. این فیلم‌ها همه در دهه ۶۰ تولید شده‌اند.

جدا از فیلم دونده که دهمین فیلم امیر نادری بود، باقی فیلم‌های مرمت شده، تجربه‌های اول یا دوم کارگردان‌هایشان بوده است. تماشای نسخه‌های مرمت شده این آثار قدیمی روی پرده سینما یک تجربه دوست‌داشتنی برای مخاطبان سینمارو است. اما در کنار این فیلم‌های ایرانی، هفت فیلم خارجی نیز مرمت شده و روی پرده سالن‌های جشنواره می‌روند. در میان این هفت فیلم دو فیلم معروف از دو کارگردان بزرگ و صاحب سبک سینمای جهان یعنی کوروساوا و تارکوفسکی نیز وجود دارد. فیلم‌ «درسو اوزولا» ساخته کوروساوا در سال ۱۹۷۵ در کشورهای پرشماری اکران شد و سرانجام در سال ۱۹۷۶ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برای کارگردانش به ارمغان آورد.

همچنین فیلم استاکر به معنی «راه‌بلد» یا «راهنما»، ساخته معروف تارکوفسکی در سال ۱۹۷۹ است. این فیلم در میان منتقدان سینما جایگاه بالایی دارد و بسیاری از سینمادوستان نیز آن را ستوده‌اند. اما افزون بر این دو فیلم، پنج فیلم خارجی مرمت شده دیگر نیز اکران می‌شوند؛ «در آسایش نزد بیگانگان، بیگانه‌ای نزد خویش» ساخته نیکیتا میخالکوف، «ماجراهای اداره» ساخته اِلدار ریازانوف، «دایی وانیا» ساخته آندری کونچالوفسکی، «سواری به نام مرگ» ساخته کارن شاه نظروف و «گردش در خیابان‌های مسکو» ساخته گیئورگی دنیلا از اتحاد جماهیر شوروی سابق. اکران فیلم‌ها در زمان‌بندی پیچیده‌ای برنامه‌ریزی شده و سالن‌های نمایش متفاوتی برای نمایش آنها در دو سینمای فلسطین و چارسو در نظر گرفته شده است.  تمامی برنامه‌های نمایش این بخش ویژه نمایش مردمی تدارک دیده شده است. به این معنا که دوستداران سینمای کلاسیک می‌توانند در زمان برگزاری جشنواره هر روز به تماشای این فیلم‌ها بنشینند. برنامه اکران این فیلم‌ها از پنج‌شنبه آغاز شده است و برنامه ادامه اکران این فیلم‌ها را در روزهای پیش رو در این گزارش می‌خوانید. سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است و تا ۶ اردیبهشت ادامه دارد.

21 (1)