یکه‌تازی «جوان روسی» در فجر 37

بهترین فیلم اول: تندیس این بخش به فیلم «جوان روسی» از روسیه رسید و به جای کارگردان، مدیر فیلمبرداری فیلم برای دریافت جایزه روی صحنه آمد و گفت: برای کارگردان این فیلم آرزوی موفقیت می‌کنم که در آینده بتواند فیلم‌های بهتری بسازد. کارگردان این اثر هم یک پیام ویدئویی برای جشنواره ارسال و از دریافت این جایزه ابراز خرسندی کرد. سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به فیلم «افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلا پتی از سوئد اهدا شد. کارگردان این فیلم کوتاه که در مراسم حاضر نبود در قالب ویدئویی از داوران برای این جایزه سپاسگزاری کرد. سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران در این بخش برای بهترین طراحی لباس به فیلم «پرنده بهاری» از چین تعلق گرفت. کارگردان این اثر پس از دریافت این جایزه اظهار کرد: این جایزه می‌تواند باعث شود تیم ما رویاهای خود را دنبال کند.

در ادامه نوبت به اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد رسید که نوید محمدزاده به نمایندگی از هیات داوران دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را به علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» اهدا کرد. اما سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد به جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک رسید. کارگردان این فیلم به نمایندگی جایزه را دریافت کرد و سپس ویدئوی تشکر این بازیگر پخش شد. تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن هم به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان اهدا شد که او نیز به‌صورت ویدئویی از داوران سپاسگزاری کرد.

تندیس سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان اهدا شد. وی که تا روز چهارشنبه در تهران حضور داشت، در پیامی تصویری گفت: به خاطر بلیتم زودتر باید برمی‌گشتم. فیلم من درباره حقوق مدنی است؛ چیزی که باید همه ما برای آن بجنگیم. امیدوارم خیلی زود دوباره به ایران برگردم. در ادامه سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی برای فیلم سینمایی «جهان با من برقص» به سروش صحت از ایران اهدا شد. صحت پس از دریافت این جایزه گفت: بسیار هیجان‌زده هستم. در این چند روز به من می‌گفتند این فیلم یک حال خوب دارد و من به علت این موضوع فکر کردم. به نظرم دلیلش این است که یک کار گروهی بود و حال همه ما خوب بود؛ همه اختلاف نظرها را در کنار هم حل می‌کردیم و دوست بودیم.

در ادامه سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره و پل شریدر مهمان ویژه این رویداد در کنار داوران بخش سینمای سعادت به فیلم «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه اهدا شد. زولوتوخین کارگردان این اثر در پیامی تصویری که برای جشنواره فرستاده بود گفت: به خاطر اعتمادی که جشنواره به ما داشت تشکر می‌کنم. تیم ما این فیلم را با عشق ساخته است در جهانی که سیاستمداران شعار می‌دهند می‌شود با عشق زندگی کرد.