پیشتازی سهراب سپهری در بونامز لندن

به گزارش هنر آنلاین، در حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز از کشورهای مختلفی همچون مصر، لبنان، عراق، سودان، و سوریه حضور داشتند و اثر سهراب سپهری از مجموعه تنه درختان این هنرمند توانست با فروش بیش از ۱۸۷هزار پوند در رتبه نخست این حراج قرار گیرد. پس از سهراب سپهری هنرمند نامدار لبنانی شفیق عبود در جایگاه دوم، بهجت صدر در جایگاه سوم، ایمان بعلبکی در جایگاه چهارم، پرویز تناولی در جایگاه پنجم و محمد احصایی در جایگاه ششم ذی‌قیمت‌ترین آثار این دوره از حراج قرار گرفتند تا نشان دهند آثار هنرمندان ایرانی در سطح بین‌المللی چه جایگاهی دارند. در حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز همچنین آثاری از حسین زنده‌رودی، فرامرز پیل‌آرام، سیراک ملکونیان، ابوالقاسم سعیدی، فریده لاشایی، مارکو گریگوریان، ژازه تباتبایی، حسین کاظمی، جعفر روح‌بخش، شیرین نشاط، رضا آرامش، کاوه گلستان و آزاده رزاق‌دوست چکش خوردند. دو اثر از پرویز تناولی و یک اثر از محمد احصایی، ابوالقاسم سعیدی، فریده لاشایی، حسین کاظمی، شیرین نشاط، رضا آرامش، کاوه گلستان و آزاده رزاق‌دوست در حراج مدرن و معاصر بونامز به فروش نرسید.

آثار هنراسلامی و قاجار

همچنین مجموعه‌ای از آثار هنر اسلامی، هند و قاجار نیز در هفته گذشته در حراج بونامز لندن چکش خورد. در این حراج ۲۱۶ اثر مربوط به هنر اسلامی، هند و قاجار عرضه شد که در نهایت ۱۲۰ اثر به فروش رسید. از میان آثار فروخته شده ۱۸ اثر به هنر ایران اختصاص داشت که در مجموع فروشی معادل بیش از ۳۹۵ هزار پوند را به نام خود ثبت کرد. در این حراجی که با عنوان «هنر اسلامی و هندی و هنر دوره قاجار» برپا شد، مجموعه‌ای از آثار هنری به حراج گذاشته شد که از آن جمله می‌توان به نقاشی‌های پرتره و عکس‌هایی از شاهان قاجاری چون ناصرالدین شاه، فتحعلی‌شاه، مظفرالدین شاه و دیگر آثار قجری اشاره کرد. پرتره رسمی از مظفرالدین شاه قاجار که به مناسبت سفر او به بلژیک کشیده شده، همچنین عکس دیگری که توسط میرزا ابراهیم‌خان، عکاس دربار به ثبت رسیده مربوط به سال ۱۲۸۰ شمسی، نقاشی «دختر قاجاری آینه به دست» منتسب به محمد حسن کشیده شده و قدمت آن بین سال‌های ۱۲۲۴ تا ۱۲۴۴ شمسی تخمین زده شده از جمله آثار فروخته شده در این حراجی است.

در این حراج ۲۱۶ اثر عرضه شده بود که در نهایت ۹۶ اثر فروخته نشد. یکی از آثار فروخته نشده در این حراج، یک اثر نقاشی از فتحعلی شاه قاجار مربوط به سال ۱۲۵۱ه.ق بود که در ابعاد ۹۳ در ۱۶۷ سانتی متر عرضه و به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش گذاشته شد که آخرین رقم پیشنهادی برای این اثر ایرانی ۲۲۰هزار پوند بود و در نهایت فروخته نشد. در این حراج ۲۷۸ برگ از کتاب «تاریخ جهان تا پایان دوره شاه اسماعیل صفوی نوشته غیاث‌الدین محمد مشهور به «میرهروی» بود که ۲۵۵۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه این صفحات که در ابعاد ۳۰,۵ در ۱۹ عرضه شدند، ۲ تا ۳ هزار پوند برآورد شده بود. یک برگ نگارگری به قلم حاج مصورالملکی مربوط به قرن ۲۰ میلادی نیز با قیمت ۲۲۹۵ پوند فروخته شد، قیمت پایه این اثر ۲ تا ۳هزار پوند بود. همچنین ۲۲۱ برگ از قرآن کوچک تذهیب شده (۱۲۰۲ ه.ق) با رقم پایه ۴تا ۶ هزار پوند به قیمت ۵۳۱۲ پوند به فروش رسید.

در این حراج، ۲۳۹ برگ از قرآن تذهیب شده مربوط به قرن ۱۹ میلادی ۲۵۵۰ پوند فروخته شد. قیمت پایه این اثر ۲تا ۳هزار پوند برآورد شده بود. همچنین ۲۴۷ برگ دیگر از این قرآن کوچک مربوط به قرن ۱۹ میلادی با قیمت پایه ۴تا ۶ هزار پوند در نهایت به قیمت ۷۵۶۲ پوند و ۲۵۷ برگ از این قرآن کوچک تذهیب شده نیز با رقم پایه ۵تا ۷هزار پوند به قیمت ۲۲هزار و ۵۶۲ پوند به فروش رسید. در ادامه این حراج، یک برگ نگارگری شده مربوط به قرن ۱۹ میلادی با رقم پایه ۴تا ۶ هزار پوند به قیمت ۲۲۹۵ پوند چکش خورد.

21 (2)