رقابت رکوردهای دو حراجی معروف

به گفته حراجی «ساتبیز» این نقاشی رنگ روغن که «کومه‌های علف خشک» نام دارد و در سال ۱۸۹۰ توسط «مونه» خلق شد، اولین تابلوی نقاشی سبک امپرسیونیسم است که به قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته شده است. این تابلو گران‌قیمت‌ترین نقاشی فروخته شده «‌کلود مونه» در حراجی ساتبیز نیز محسوب می‌شود. تابلوی کومه‌های علف خشک تنها یکی از ۲۵ تابلوی نقاشی این هنرمند است که پشته‌های علف همسایه «‌مونه» را در فضایی باز به تصویر می‌کشد. این مجموعه تابلوها همواره به دلیل نحوه به تصویر کشیدن تابش نور و تاثیرگذاری در جنبش هنری امپرسیونیسم مورد تحسین قرار گرفته‌اند. اما این همه ماجرا نیست و حراج کریستیز نیز رکوردهای قابل‌توجهی برای فروش آثار امپرسیونیستی ارائه کرده است.

حراج کریستیز

فروش آثار ارائه شده حراج آثار امپرسیونیستی و مدرن کریستیز نیویورک که با ارائه ۵۴ اثر از هنرمندان برجسته اروپایی کلید خورده، اما داستان دیگری دارد. این حراج در مجموع فروش خود، رقم ۳۹۹میلیون دلار را تجربه کرده است. در این رویداد ۹ اثر بالای ۱۰ میلیون دلار فروش رفته و یکی از کم‌سابقه‌ترین شب‌های یک حراج در دنیا را رقم زده است.  اتفاقی که این دوره از حراج ساتبیز را در تاریخ ماندگار کرد. در این حراج که به گفته کارشناسان هنری از تمامی هنرمندان برجسته هنر مدرن اروپا، آثاری درخشان ارائه شده بود اثر «پارچ و میوه‌ها» پل سزان با فروش ۵۹ میلیون و ۲۹۵ هزار دلار رکورددار این حراج شد. اما در جایگاه دوم گران‌قیمت‌ترین آثار این دوره حراج برخلاف پیش‌‌بینی‌های قبلی که شانس رکوردداری این حراج را اثر «درختان در باغ پناهندگی» ونسان ونگوگ می‌دانستند؛ این اثر به قیمت ۴۰ میلیون دلار به فروش رسید و در جایگاه دوم ایستاد. اما آثار دیگر هنرمندی که در این دوره حراج کریستیز درخشان ظاهر شد دو اثر از مودیلیانی بود که جایگاه سوم و چهارم حراج را به خود اختصاص دادند.  مجسمه «سر» از آمادئو مودیلیانی ۳۴میلیون و ۳۲۵ هزار دلار و نقاشی «لونیا چکوشکا (زنی در لباس سیاه)» به مبلغ ۲۵میلیون و ۲۴۵ هزار دلار چکش خوردند.

در جایگاه بعدی تابلوی «نامه (پاسخ)» پابلو پیکاسو ۲۵میلیون و ۲۴۵ هزار دلار، تابلوی «مرداب با نیلوفرهای آبی» کلود مونه ۲۱میلیون و ۸۴۰هزار دلار، تابلو «تراس» پیر برنارد ۱۹میلیون و ۵۷۰هزار دلار، اثر «تریس روی نیمکت» بالتازار کلوسوفسکی (بالتیوس) ۱۹میلیون و ۲هزار و ۵۰۰ دلار و اثر «پل ژاپنی» کلود مونه ۱۲میلیون و ۷۶۰هزار دلار چکش خوردند. در این حراج آثاری از ادوارد ویلارد، مارک شاگال، آندره دراین، هنری ماتیس، کامیل پیسارو، خوآن میرو، آلبرتو جاکومتی، پل سیگیک، ژان آرپ، ادگار دگا، فرنارد لگر، هنری مور، ژان دوبوفه، رنه مگریت، سالوادور دالی، پل کله، جورجیو مرندی، آلفرد سیسیلی، نیکلاس د استئل، ویلهلم همرشی، پیر آگوست رنوار، لوسیو فونتانا، ارنست لودویگ کرشنر، پیر برنارد و ماکس بکمان چکش خوردند.