منتقدان دلیل این افت فروش را با مسائل گوناگون مرتبط می‌دانند؛ به‌عنوان مثال رئیس انجمن سینماداران برنامه‌ریزی غیرکارشناسی را در طرح‌های اکران‌‌های رمضان از دلایل این رکود می‌داند. محمد قاصد اشرفی معتقد است: «بهتر بود طرح نیم بهای بلیت سینماها در ایام ماه رمضان به جای پیش از افطار، از افطار تا سحر اجرا می‌شد زیرا در این زمان مخاطبان بیشتری به سینما مراجعه می‌کنند.» وی همچنین بر این باور است: «چیدمان فیلم‌هایی که برای ماه رمضان انتخاب و اکران شدند خیلی مناسب نبود و نمی‌توان چندان روی گیشه آنها حساب کرد، این در حالی است که قرارداد تعدادی فیلم خوب برای اکران عید فطر بسته شده است.»

با وجود این، از میان ۱۳ فیلمی که روی پرده است، سه فیلم «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری توانستند به فروش نسبتا رضایت‌بخشی دست پیدا کنند و در این بین فیلم «تگزاس ۲» به مدد مضمون کمدی‌اش به تنهایی توانسته بارجذب تقریبا نیمی از مخاطبان را به دوش بکشد. به گزارش خبرآنلاین، در این هفته چهار میلیارد و ۵۳۱ میلیون تومان عایدی گیشه‌ها بود که دو میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان آن به فروش سینماهای تهران اختصاص داشت. همچنین در این هفته ۴۸۸ هزار و ۳۴۶ نفر راهی سینماهای کشور شده‌اند که ۲۳۲ هزار و ۳۳۷ نفر آنها اهالی شهر تهران بودند. این تعداد مخاطب هم نسبت به هفته گذشته با کاهش اندکی همراه بوده است.

یکه‌تازان هفته

این هفته برای نخستین بار در سال ۹۸ شاهد فروش میلیاردی تنها یک فیلم در گیشه هستیم و سایر فیلم‌ها نتوانستند به این میزان فروش نزدیک هم شوند، «تگزاس ۲» این هفته بیش از دو میلیارد تومان فروش داشت. زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی که سال گذشته هم جزو بازیگران پولساز سینمای ایران بودند این روزها به مذاق مخاطبان خوش آمده است و حضورشان در هر فیلمی می‌تواند تضمین‌کننده فروش آن باشد و در این بین استفاده از بازیگری باتجربه و کاربلد چون مهدی هاشمی هم باعث شده است تا ترکیب جذابی مقابل دیدگان تماشاگران قرار بگیرد. فیلم مسعود اطیابی این هفته از مرز ۱۰ میلیارد تومان فروش گذر کرد و تعداد تماشاگران این فیلم هم به زودی از مرز یک میلیون نفر عبور خواهند کرد، به احتمال زیاد با تداوم این روند «تگزاس۲» همچون قسمت اول به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بدل می‌شود.

پس از «تگزاس ۲» رقابت داغ و تنگاتنگی میان دو فیلم پرفروش دیگر این روزهای سینما یعنی «متری شیش و نیم» و «سامورایی در برلین» در گرفت که در نهایت این فیلم روستایی بود که توانست با ۸۶۷ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان عنوان جایگاه دوم جدول فروش را کسب کند، فیلم مهدی نادری هم ۸۲۵ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان عایدی داشت. نکته قابل اهمیت درباره «متری شیش و نیم»، عبور تعداد مخاطبان این فیلم از مرز دو میلیون نفر است که رکورد فیلم اول روستایی، «ابد و یک روز» را که یک میلیون و ۶۰۷ هزار تماشاگر داشت، زد. این فیلم تا به امروز با پشت سر گذاشتن «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران به شمار می‌آید، همچنین رکورد بیشترین مخاطب روزانه یک فیلم غیرکمدی را در دهه ۹۰ در اختیار دارد. با این حال اقبال مخاطبان سینما به فیلم‌های کمدی و نزدیک شدن «متری شیش و نیم» به روزهای پایانی اکران عواملی هستند که به نظر فروش بیشتر «سامورایی در برلین» را در هفته آینده تضمین می‌کنند.

درخشش بازیگر مطرح

این روزها سینمای ایران پس از مدت‌ها شاهد حضور دوباره شهاب حسینی در قامت نقش اول یک فیلم بر پرده سینماست، پرافتخارترین بازیگر سینمای ایران که جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن را هم در کارنامه دارد، در فیلم «نبات» ساخته پگاه ارضی به همراه نازنین فراهانی به ایفای نقش پرداخته است. فیلمی اجتماعی که حسینی در آن به ایفای نقش مردی می‌پردازد که همسرش را از دست داده است و با دخترش به تنهایی زندگی می‌کند. به نظر می‌رسد مخاطبان سینما «نبات» و به‌طور ویژه بازی شهاب حسینی را پسندیده‌اند. حسینی در چند سال اخیر بیشتر در پروژه‌های سینمایی که کارگردانانشان فیلم اولی بودند حضور پیدا کرده و «نبات» هم از همین دست فیلم‌هاست. «نبات» در این هفته توانست ۱۶۱ میلیون و ۴۷۷ هزار تومان فروش داشته باشد که نسبت به افت فروش این دو هفته سینمای ایران آمار بدی به‌شمار نمی‌آید و این فیلم را در جایگاه پنجمین فیلم جدول فروش در این هفته قرار داده است.

21 (1)