روزهای رکود در بازار موسیقی

تصویب این طرح جنجالی طی مدت زمانی کوتاه حاشیه‌ها و اعتراض‌هایی را از سوی هنرمندان و برخی مسوولان در پی داشت، تا آنجا که علی ترابی (مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) استعفا داد و چند روز پس از او شهرام صارمی (مدیر اجرایی جشنواره موسیقی) نیز طی انتشار نامه‌ای سرگشاده، استعفای خود را از سمتش اعلام کرد. اما به هر حال این طرح اجرایی شده و در پی آن قیمت بلیت‌ کنسرت‌ها نیز بدون اعلام قبلی از سوی مراجع مرتبط افزایش یافته است. تا چند روز گذشته کمترین قیمت بلیت به‌طور میانگین ۴۵ هزار تومان و بالاترین قیمت بلیت‌ها بر اساس جایگاه صندلی‌ سالن‌ها ۱۵۰ هزارتومان بوده است.

 این در حالی است که طی روزها و هفته‌های گذشته قیمت حداقلی و حداکثری بلیت‌ کنسرت‌ها افزایش یافته است. به‌طور مثال قیمت بلیت‌های کنسرت فرزاد فرزین که ۲۳خردادماه در برج میلاد برگزار شد، بر اساس تعرفه قبلی قیمت‌ها تعیین نشده و گران‌تر از قبل است. ارزان‌ترین بلیت کنسرت فرزاد فرزین ۷۰‌هزارتومان و گران‌ترین آن ۱۸۵‌هزارتومان است. یا به‌طور مثال قیمت بلیت‌های کنسرت گروه بانوان «رخساره» که قرار است در روز پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود از ۸۰‌ هزارتومان شروع می‌شود و قیمت حداکثری آن ۱۳۰ ‌هزارتومان است.

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی بلیت کنسرت

اگر به قیمت کنسرت‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال نگاهی بیندازیم متوجه تفاوت‌های یاد شده خواهیم شد. به‌طور کلی میانگین قیمت بلیت کنسرت‌ها کم و بیش دربازه بین حداقل ۸۵ هزار تومان تا حداکثر ۱۲۵ هزار تومان است. یعنی میانگین قیمت ارزان‌ترین کنسرت‌ها ۸۵ هزار تومان و میانگین قیمت گران‌ترین‌ کنسرت‌ها هم ۱۲۵هزار تومان است. این در حالی است که همین شاخص برای بلیت‌های سال گذشته از حداقل ۶۰ تا حداکثر ۱۰۵ هزار تومان است. این بررسی اگرچه کامل نیست اما نشان می‌دهد که قیمت بلیت کنسرت‌ گروه‌ها و خوانندگان معروف، نسبت به سال گذشته از ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر شده است. به نظر می‌رسد که افزایش بی‌سر و صدای قیمت بلیت اغلب کنسرت‌ها سرآغاز گرانی‌های بیشتر هم خواهد بود. نکته مهم آن است که افزایش قیمت بلیت اغلب کنسرت‌ها بر اساس سیاست و تعرفه مشخصی صورت نگرفته و قانون و قاعده‌ای پشت آن نیست. با این تفاسیر و بر اساس روند قبلی افزایش بلیت‌ها، آیا بازهم باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم؟