ماجرای جنجالی اخراج استون

خبر اخراج او از ایران همزمان شد با انتشار خبری درباره دعوت ولیعهد عربستان از یک خواننده زن آمریکایی برای اجرا در این کشور. تلاقی این دو خبر، واکنش‌های مختلفی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت. ماجرا این بود که جاس استون، خواننده مطرح بریتانیایی در هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی کیش بازداشت و سپس از ایران دیپورت شد. اما خبرها هر یک اطلاعات ضد و نقیضی در خود دارد. پایگاه خبری فرارو از قول پلیس گفته که این خواننده شنبه به تهران آمده است. این در حالی است که برخی منابع رسانه‌ای روز ورودش به ایران را سه‌شنبه اعلام کرده‌اند. اهمیت این اختلاف در آن است که بدانیم خواننده انگلیسی چند روز تحت نظارت و تدابیر پلیسی بوده است. به هر حال همه گزارش‌ها در اینکه این خواننده و گروهش روز چهارشنبه از ایران دیپورت شده و برگشته‌اند، اتفاق نظر دارند.

این خواننده ۳۲ ساله بریتانیایی که در قالب یک تور جهانی به همه کشورهای دنیا سفر می‌کند، به همراه گروهش وارد فرودگاه بین‌المللی کیش شده بود. وی سپس با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامش از دیپورت خود و گروهش خبر داده و نوشته بود: «از قوانین ممنوعیت خوانندگی و برگزاری کنسرت زنان در ایران آگاه بوده و قصدی برای تغییر قوانین کشورهای دیگر را هم ندارم؛ اما مقامات فرودگاه حرف مرا باور نکردند... نه می‌خواستم در ایران زندانی بشوم و نه اینکه جان کسی را به خطر بیندازم. من به راهم ادامه می‌دهم؛ اما تکه‌ای از قلبم از این بابت شکست، ماموران فرودگاه کیش با گرمی با من برخورد کردند و از لحظه اول تا آخر به‌طور پیوسته به خاطر آنچه ناگزیر به انجامش بودند از من عذرخواهی می‌کردند.» استون در قالب تور جهانی خود به بیش از ۱۷۰کشور جهان سفر کرده است.

دلیل اخراج استون چه بود؟

در پی انتشار این اخبار ضدونقیض پلیس جزیره کیش اعلام کرد: نامبرده باز داشت نشده، بلکه به خاطر نداشتن مدارک لازم و فقدان مجوز ورود به جمهوری اسلامی ایران با اولین پرواز باز گردانده شده است. پلیس کیش اضافه کرد: جاس استون و همراهانش که روز شنبه ۹تیرماه باپرواز مستقیم مسقط به جزیره کیش وارد فرودگاه این جزیره شده بودند، برابر ضوابط مسافری با اولین پرواز در صبح روز بعد به مقصد امارات پرواز کردند.