یادواره نویسنده محبوب نسل‌ها

در این مراسم که همزمان با روز ادبیات کودکان و نوجوانان برگزار شد، رضا رفیع، شاعر و طنزپرداز ضمن شرح زندگی این نویسنده بر تاثیر وقایعی چون کار در دوران نوجوانی و آشنایی‌اش با کتاب و مطالعه از سنین کم بر روحیه این نویسنده تاکید کرد؛ نویسنده‌‌ای که در دهه ۳۰ یعنی زمانی که ادبیات کودک و نوجوان چندان در جامعه مورد توجه نبوده، با خلق آثاری وارد این حوزه شد.  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم ضمن لزوم آشنایی نسل جدید با آثار آذریزدی این نویسنده را بازآفرینی بزرگ خواند و از برپایی جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک در آینده نزدیک خبر داد؛ جشنواره‌ای که با محوریت آثار این نویسنده برنامه‌ریزی شده است. این مراسم همچنین با افتتاحیه «رویداد فرهنگی، ادبی آذریزدی» همراه شد و این رویداد با توجه به نام‌گذاری یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران به منظور آشنایی کودکان با شخصیت و کتاب‌های مرحوم مهدی آذریزدی تا بیست و یک تیرماه و با حضور مصطفی رحماندوست در محله حسینیه خرمشاه یزد برگزار خواهد شد.

مهدی آذریزدی یکی از مهم‌ترین نام‌های ادبیات کودک و نوجوان ایران است.کسی که چند نسل با مهم‌ترین آثارش یعنی مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» خاطره دارند و این کتاب‌ها برایشان انگیزه‌ای بوده است برای مطالعه. او ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۰۰ در شهر یزد متولد شد، کودکی‌اش را به یاری پدر در کشاورزی پرداخت و سپس تا ۲۰ سالگی به بنایی مشغول بود و سپس حرفه‌ جوراب‌بافی و کتاب‌فروشی را انتخاب کرد و همین سرآغاز آشنایی‌اش با کتاب و قلم و قصه شد. آذریزدی پس از مدتی راهی تهران شد و در یک چاپخانه کار تازه‌ای را آغاز کرد، در همین حین بود که قصه‌ای از انوار سهیلی توجهش را جلب کرد و تصمیم گرفت آن را برای کودکان ساده‌نویسی کند و به این ترتیب نخستین جلد از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نگاشته شد.

پس از آن آذریزدی به نگارش دوباره داستان‌های کهن ایرانی با قلمی روان و ساده برای کودکان پرداخت و حاصل آن در قالب مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به چاپ رسید. آذریزدی در خاطرات خود می‌گوید اولین جلد کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» توسط ناشرانی پس زده شد، حتی آن را به کتابخانه ابن سینا در چهارراه مخبرالدوله برد، اما آنها هم پس از مدتی آن را رد کردند تا گریه‌کنان آن را پیش آقای جعفری، مدیر انتشارات امیرکبیر برد و در نهایت با انتشار آن موافقت شد. این کتاب‌ها بازنویسی کلیله و دمنه، مرزبان نامه، سندبادنامه و قابوسنامه، گلستان، مثنوی و آثار عطار بود. او برای «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۷ میلادی)، برنده جایزه یونسکو شد و سال ۱۳۴۵ جایزه سلطنتی کتاب سال را از آن خود کرد. آذریزدی در یکی از روزهای تابستان سال ۸۸ و در سن ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت.