جنجال مستند شاملو در شبکه سه

دکتر حسن نمکدوست، روزنامه‌نگار در توییتی نوشت:‌ شعر شاملو را بسیار دوست می‌دارم و روایت تلویزیون علیه او سرسوزنی اهمیت برایم ندارد. پیشنهاد می‌کنم به جای عصبانیت از تلویزیون، کتاب شعری از شاملو دست بگیرید. از هر صفحه‌ای که شروع به خواندن کنید معنای زندگی برایتان زیباتر می‌شود. به شعر خواندنش هم گوش دهید که عالی است.

واکنش‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که ساعتی پس از پخش این مستند حسین لامعی تهیه‌کننده و کارگردان «قدیس» هم با انتشار متنی در اینستاگرام، از قلع و قمع و تغییرات شدید محتوایی و هنری اثرش خبر داد و نسبت به پخش آن از شبکه سه به شدت اعتراض کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او در پست اینستاگرامی خود نوشت: «من حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «قدیس»، این متن را از سر خشم می‌نویسم. امشب، مستند «قدیس»، در شرایطی از شبکه‌ ۳ سیما پخش شد که هیچ‌گونه شباهتی با مستندی که من ساختم نداشت. «قدیس» بنده، ۷۳ دقیقه بود، اما مستندِ پخش شده، ۵۰ دقیقه است! حدود ۲۳ دقیقه‌اش را سانسور که نه، سلاخی کرده‌اند. قلع و قمع کرده‌اند. نابود کرده‌اند. مگر مستند جنسی ساخته بودم که این‌چنین تکه‌پاره گردیده؟!

مستند «قدیس»، نسخه‌ درست و کاملش سرشار از عشق به فروغ فرخزاد است. سرشار از عشق به ابراهیم گلستان است. سرشار از عشق به موسیقی و عشق به نیمای بزرگ است. سرشار از عشق به شعر و ادبیات و خاطره است. مستند قدیس، نسخه‌ درست و کاملش، سرشار از ارادت به تاریخ ادبیات است. در ابتدایش، تقدیمش کرده‌ام به نیما یوشیج و ابراهیم گلستان. در نسخه‌ شبکه ۳ اما، همه‌اش نابود شده. حذف شده. سانسور شده. ۲۳ دقیقه‌اش را پلان به پلان حذف کرده‌اند. تنها تکه‌های مورد پسندشان در کار مانده. تنها تکه‌های مغشوش و بی‌ربط و بی‌معنا در کار مانده. حتی گرافیک کار را عوض کردند! حتی تصاویر مستند را حذف کردند! حتی عکس‌ها را تغییر دادند!»