یارکشی‌‌های سینمایی برای رکوردشکنی

نصیریان و مهرجویی پس از ۴۰ سال

شاید جذاب‌ترین خبر سینمایی امسال برای دوستداران سینمای کلاسیک ایرانی همکاری دوباره علی نصیریان و داریوش مهرجویی در یک فیلم بود. آخرین‌بار نصیریان در سال ۱۳۵۹ در فیلم «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» ساخته مهرجویی بازی کرده بود و پس از آن فرصت همکاری با این کارگردان برای او پیش نیامده بود. «گاو»، «پستچی»، «آقای هالو» و «دایره مینا» چهار همکاری دیگر این دو هنرمند باسابقه هستند. نصیریان در ششمین همکاری خود با مهرجویی در «لامینور» بازی می‌کند. مرگ داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی که سه تن از حلقه پنج نفره بازیگران پیشرو سینمای ایران در سال‌های آغازین این صنعت بودند، اهمیت این همکاری را دوچندان می‌کند. نصیریان و محمدعلی کشاورز تنها بازیگران باقی‌مانده از آن حلقه هستند. علی نصیریان که پیش از این با بازی در سریال «شهرزاد» محبوبیت بیشتری پیدا کرده بود، سال گذشته در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بازیگر مکمل مرد را برای بازی در فیلم «مسخره‌باز» دریافت کرد و در عین قبول این جایزه به طعنه آن را «سیمرغ درجه دو» خواند. نصیریان ۸۴ سال سن دارد و مهرجویی نیز هشتادمین سال زندگی‌اش را می‌گذراند.

 عیاری و عطاران

پیش از این درباره زوج موفق رضا عطاران و جواد عزتی در همین صفحه نوشته بودیم و این زوج موفق سینمایی را به خاطر تشابه حروف اول فامیلی‌هایشان «عینین» نام نهاده بودیم. حالا این نام قرار است با حضور کیانوش عیاری و عطاران دوباره تجربه‌ای تازه در سینما به نام «رکر» بیافریند. عیاری که این روزها با فیلم‌های توقیف شده‌اش خبرساز شده، مشغول ساخت یک سریال کمدی تلویزیونی است. تجربه ساخت این سریال کمدی به کام او شیرین آمده و او گویا می‌خواهد در سینما هم با گریز از بند توقیف فیلم‌ها، برای نخستین‌بار در کارنامه‌اش فیلمی کمدی بسازد. کیانوش عیاری جوایز معتبری از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده و رضا عطاران نیز بارها به خاطر بازی‌اش در فیلم‌های کمدی تقدیر شده است. از سوی دیگر رضا رخشان که او را با تهیه‌کنندگی آثار کمدی مطرح و محبوبی مانند «هزارپا» یا «ضدگلوله» می‌شناسیم در این پروژه به‌عنوان تهیه‌کننده حضور خواهد داشت. حضور بازیگر سینمای کمدی رضا عطاران هم این احتمال را به ذهن مخاطب متبادر می‌کند که شاید این اولین فیلم کمدی یا غیرجدی کیانوش عیاری باشد.

 مهدویان و معادی

محمدحسین مهدویان که گلایه‌وار گفته بود دیگر فیلم سیاسی نمی‌سازد، می‌خواهد فیلمی به نام «درخت گردو» را جلو دوربین ببرد. انتخاب اول او برای بازیگران فیلمش پیمان معادی است. معادی سال گذشته در فیلم پرفروش «متری شیش و نیم» بازی تحسین برانگیزی داشت اما بازی او در جشنواره دیده نشد. این فیلم که پروانه ساخت آن ماه گذشته صادر شد در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و چندی پیش تصاویری از تیم تهیه این فیلم در آذربایجان‌غربی منتشر شده بود.

 دیگر همکاری‌ها

جواد عزتی و هادی حجازی‌فر این روزها مشغول همکاری با نیکی کریمی در فیلم «آتابای» هستند. فیلمنامه این فیلم را حجازی‌فر نوشته است.  «آتابای» پنجمین فیلم بلند نیکی کریمی بعد از فیلم‌های «یک شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» است. سعید ملکان که پیش‌تر او را در قامت تهیه‌کننده و گریمور می‌شناختیم، می‌خواهد اولین فیلمش در مقام کارگردان را جلوی دوربین ببرد. او امیر جدیدی را برای بازیگر نقش اصلی فیلمش انتخاب کرده است. فیلم‌نامه «روز صفر» را سعید ملکان و بهرام توکلی به‌صورت مشترک به نگارش درآورده‌اند. پریناز ایزدیار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره سی و چهارم نیز قرارداد همکاری‌اش با سامان سالور را در فیلم «سه‌کام حبس» بسته است. او اولین بازیگری است که حضورش در این فیلم قطعی شده است.