کارنامه آماری سینما در تابستان 98

به گزارش «ایسنا» با مقایسه آماری همین بازه زمانی در سال‌های قبل می‌توان مشاهده کرد که تابستان سال گذشته (۹۷) گیشه سینما درآمدی حدودا ۶۲ و نیم میلیارد تومانی و سال ۹۶ بیش از ۴۵ میلیارد تومانی داشته است. این در حالی است که در سال ۹۸ تنها در ماه اول تابستان میزان فروش از دو سال قبل بیشتر بوده و در مرداد‌ماه کمتر از سال ۹۷ و در شهریورماه این آمار حتی کمتر از دو سال قبل خود یعنی سال ۹۶ بوده است. هر سال انتظار می‌رود آمار فروش فیلم‌ها به دلیل افزایش قیمت بلیت‌های سینمایی افزایش پیدا کند اما با این اوصاف همان‌طور که ارقام نشان می‌دهند عایدی امسال سینما از گیشه تابستان کمتر از سال‌های گذشته بوده است. بهای بلیت سینماها در سال ۹۸ از ۱۵ هزار تومان در سینماهای مدرن با احتساب ارزش افزوده به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

کاهش تعداد مخاطبان

اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری برای بررسی آمار فروش این فصل داشته باشیم بجا است که به تعداد مخاطبانی که در این ماه‌ها به سینما آمده‌اند هم اشاره کنیم. به‌طور مثال در شهریورماه که البته به جهت مقارن شدن با ایام ماه محرم چند روزی سینماها تعطیل شدند، حدود ۹۵۰ هزار نفر به سینما رفتند، این در حالی است که در سال ۹۷ یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر و در سال ۹۶ یک میلیون و ۸۸۵ هزار نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند. این مقایسه برای مردادماه هم نشان می‌دهد امسال با یک کاهش حدود یک میلیون نفری مواجه بودیم. به این ترتیب که مردادماه امسال حدود ۲میلیون نفر و در سال۹۷ حدود ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مخاطب داشتیم و در تیرماه امسال نیز با اختلاف کمی ۲میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب و تیر ۹۷ دو میلیون و ۳۶۰ هزار نفر به سینما آمدند که نشان می‌دهد اگر شاهد افزایش فروشی هم در این ماه بودیم مهم‌ترین علت آن همین افزایش بهای بلیت سینماها است.

پرفروش‌ترین‌ها

فیلم سینمایی «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش با درونمایه‌ای کمدی و با بازی اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، سحر قریشی، یوسف تیموری، علی صادقی، رضا ناجی، بهاره رهنما و... بیشترین میزان فروش را از اکران این فصل به خود اختصاص داد و ۶ میلیارد تومان فروش داشت و حدود ۶۰۰ هزار نفر مخاطب آن شدند. پس از آن دو فیلم «ایده اصلی» آزیتا موگویی و «قصر شیرین» سیدرضا میرکریمی با فروشی بیش از ۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی با اختلاف فروش کمی در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. این دو فیلم که هر دو در جشنواره سی‌وهفتم فجر هم حضور داشتند در زمان اکران روی پرده سینماها هر کدام حدود ۲۸۰ هزار مخاطب را به سینما جذب کردند.

کم‌فروش‌ترین‌ها

فیلم سینمایی «صدای منو می‌شنوید؟» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی که اکرانش را از ۶ شهریورماه آغاز کرد پس از گذشت چند روز نمایش روی پرده به کف فروش نرسید و در نهایت توانست حدود ۳میلیون و ۳۱۴ هزار تومان فروش داشته باشد که کمترین میزان فروش فیلم از ابتدای سال نیز بوده است. فیلم سینمایی «برمودا» به کارگردانی رهبر قنبری هم اکرانش را از ۶شهریورماه آغاز کرده و حدود ۳۵ میلیون تومان فروش داشته و اکنون اکران آن در سینماهای محدودی ادامه دارد. همچنین فیلم «کروکودیل» با حدود ۵۱ میلیون تومان فروش دیگر اثر کم‌مخاطب سینما در تابستان بوده است. البته این اثر به‌تازگی روی پرده رفته و اگر کف فروش را احراز کند، می‌تواند اکرانش را در ماه آینده ادامه دهد.

سینماهای پرفروش

پردیس سینمایی کوروش با ۲۱ میلیارد تومان فروش و با اختلاف نسبت به سایر مجموعه‌ها در رتبه اول قرار گرفت و پردیس سینمایی آزادی با ۸میلیارد تومان، پردیس سینمایی ایران مال با ۸میلیارد تومان، پردیس سینمایی باغ کتاب با ۶ میلیارد تومان،  پردیس سینمایی مگامال با ۵میلیارد تومان، پردیس هویزه مشهد با ۵میلیارد تومان، هنر شهر آفتاب شیراز با ۵میلیارد تومان، پردیس سینمایی ملت با ۴میلیارد تومان، پردیس سینمایی چارسو با ۴میلیارد تومان و پردیس سینمایی اطلس مشهد با ۴ میلیارد تومان فروش رتبه‌های بعدی لیست ۱۰ سینمای پرفروش در تابستان را تشکیل داده‌اند. در این بین سه سینما سهم شهرستان‌ها است که دو سینما در مشهد و یک سینما در شیراز قرار دارد.